3,5 år, vill sova middag

Skriv svar
karolina.l

3,5 år, vill sova middag

Inlägg av karolina.l »

Hej,

Länge sedan jag skrev här... Har inte haft nån anledning till det (tack Anna :wink: )
Har inspirerats och använt mig av Barnaboken sen första barnet föddes, älskar den!

Jo, min yngsta på 3,5 år är en kille som alltid älskat att sova, nu säger personalen på dagis (som jag gillar och har stort förtroende för) att de andra barnen har slutat sova middag och att han är "ensam kvar" så att säga i sin åldersgrupp om att sova middag. Han sover 20 min på dagen och personalen testade att ta bort luren men oj, oj, oj vilket härligt kvälls humör vi fick här hemma :roll:
Hemma tänkte vi då också ta bort luren men det slutade med att jag hittade honom under köksbordet med sin nalle under armen, snarkandes (sin vanliga tid kan jag tillägga) ...

Så frågorna lyder som följer,
3,5 år - 20 min lur på dagen och 12 timmer på natten, vad tycker ni?
Är det taskigt mot honom att han får lägga sig med "små barnen" på dagis?

Tack på förhand!
Mvh, Karolina
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Alltså, det tycker ju inte jag, att det är taskigt menar jag. vill han sova så vill han sov. Min stora sov middag tills han var 3,5 ca, den försvann där någon gång faktiskt.

Protesterar han när han får gå och sova med de små? På vårt dagis är det en kille som är drygt tre som vill sova, de lägger honom i en vagn helt enkelt utan några som helst krusiduller eller frågor och låter honom sova en halvtimme medan de andra barnen leker ute. Han accepterar det och tycker inte det är ett dugg konstigt.
3 fina...2005, 2007, 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Jag tycker som Mamma S.

Om man vill sova sà borde man fà sova. Om inte dagispersonalen ifràgasätter att han ska sova gör inte barnen det heller. Folk har olika behov och det är normalt. För barn är ju det mesta normalt, det är vi som lär dem vad som är normalt eller onormalt. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
karolina.l

Inlägg av karolina.l »

Tack för svaren!
Jag låter nog luren stanna kvar ett tag, den borde ju försvinna av sig själv snart tycker jag. När är en "vanlig" ålder att sluta sova på dagen?
Tack
/Karolina
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig, ser att du fått vänta på svar - ursäkta! :oops:

Vad gäller dagsvila, så kan man ha den kvar som rutin mycket länge. Min femåring vilar fortfarande ca en timme, både på dagis och här hemma. Det är väldigt sällan hon somnar, men det händer - oftare på dagis än hemma :shock: :lol:

Men själva sovandet brukar försvinna någon gång runt fyraårsåldern, förutsatt att barnet har en tolvtimmarsnatt.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"