Gott och blandat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
helamig

Gott och blandat

Inlägg av helamig »

Hej!

Jag vill bara kolla en sak med er kloka. Hur brukar era barns avföring vara vid ett års ålder? BVC pratade nåt om "normal" konsistens vilket fick mig att fundera lite. Min dotter är nog lite lös tror jag. Inga korvar iaf som ligger i blöjan utan mer kladdigt.

Hon är nog en sparris. Eller muskelbyggarsparris. Vällingen går alltid ner. Även om hon inte vill ha mer mat, dricker hon oftast välling om hon blir erbjuden. Och något annat jag upptäckt är att det verkar som om hon vill ha variation. Hon äter några bitar av nåt, när vi lagar mat. Sen äter och nåt när vi sätter oss till bords och sen äter hon ibland några tuggor stående vid bordskanten.

7 äter hon välling
11 lunch
ca 13.30 välling
17.30 middag
18.45 välling

Välling som mellanmål har jag gett henne för att det är enkelt och ett säker kort. Nu när vi snart går över till en lur borde jag sluta med mellanmålsvällingen eller hur har ni gjort?

KRAM och TACK för att ni finns
:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:lol: förlåt att jag skrattar Helamig, det med bajs och-/eller korvar har jag studerat - det är därför jag skrattar.
Smulan lägger visst korvar; bara hon går utan blöja. Jag har kommit på att det lite säger sig självt, hur lätt är det att hålla korven intakt i en blöja?
Så om du vill föra en egen studie, prova att inte ha blöja. Mao. snöa inte in på't. släpp det. Så länge tösen bajsar skall vi vara glada :D (Dessutom hade jag personligen hajat till om det alltid låg _korvar_ i blöjan, jag hade tytt det som för lite vätska. Hårda korvar = hård i magen).

Vällingen inför luren. Här får Smulan lunch innan sin långlur. Klimp fick en banan förr i 1-årstiden. De sover i regel godare på mätt mage, sen är om det välling, banan, mat - tja, bara de är mätta, så resonerar jag.
Vill du däremot att hon får i sig mer mat-mat så skulle jag rekommendera att dra ner på det andra.

Muskelbyggarsparris, bra uttryckt, det är Smulan med. Enjoy och mata på!
helamig

Inlägg av helamig »

Tack Kalaskakan :D Du får gärna skratta :lol: Helt naturliga grejer att prata om :oops: eller hur :D

Tänkte ett tag att du kanske skulle skälla över vilken dålig mor jag är som ger mitt barn välling. Skönt att du inte gjorde det :wink: Jag resonerar som du att det är viktigt att hon är mätt i magen när hon ska sova. Nu ändrar vi till en lur och då blir det mer naturligt med lunch innan. Det verkar som om hon behöver 4 1/2 h mellan vissa mål för att bli hungrig igen. Idag åt hon mer än en halv laxfjäril + några bitar potatis + ärtor + några skivor banan till middag :D Hon var nog hungrig. Sen ville hon inte ha någon kvällsslurk. Men brukar sova ändå till sju. Vissa dagar om hon ätit mindre under dagen märker jag att hon är väldigt hungrig på morgonen.

Jag har varit lite rädd för att ta bort vällingen för det har varit så skönt att veta att hon alltid äter det och får i sig men nu när det blir lunch innan sovlur och lite mellanmål efter och sen middag så blir det mer naturligt att ta bort ett vällingmål.

KRAMAR :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Sen ville hon inte ha någon kvällsslurk. Men brukar sova ändå till sju. Vissa dagar om hon ätit mindre under dagen märker jag att hon är väldigt hungrig på morgonen.
Samma iakttagelse jag har gjort; bortsett från att The Dame här ratar välling, inte ens om det vore chokladvälling tror jag att det gick ner. Typ.
Smulan äter rätt så olika får jag säga. Vissa dagar äter hon 2-3 portioner per dag :shock: och vissa dagar äter hon bara några tuggor per måltid, däremot är frukosten det som är jämnast.
Trots sina myggportionsdagar sover hon gott hela nätter och sin lur. (Hon har dessutom själv börjat säga till när det är dags att vila "Bijja!").

Så det med att det ibland måste/får gå 4.5 timme mellan målen tycks inte vara Smulan förunnat.

-Och skälla på dig för vällingen?! Nääääe, det skulle jag'nte :thumbsup: !
helamig

Inlägg av helamig »

Tack! :D :heart: Det är så härligt när dom kommunicerar själva. Andra måste se förvånade ut om du berättar det väl? Barn som vill sova frivilligt, finns det!!!??? Ja BB-barn :D

Vad ger du smulan till frukost?

Det är så skönt när det ger sig med tiden, man kör på nåt och märker sen att det funkar bra och blir bra i längden. Så skönt att inte tvinga i barnen mat-inte bra i längden tror jag. Sova med sitt barn i sängen- mysigt i början men inte i längden. Tjohopp för A.W

T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ja helt underbart är det :heart: :D

Jag brukar variera Smulans & Klimps frukost; så här kan de se ut:

Morgon 1
En halv macka med smör och ost
En skål med frukt & bär
Ett glas yoghurt

Morgon 2
Yoghurt/fil med färska el. frysta bär
Ett glas juice

Morgon 3
Hirsgröt med äppelmos och mjölk

Morgon 4
Smoothie på havremjölk som bas, allt möjligt (och omöjligt :lol: ) mixas ner
En halv macka

Morgon 5
Mjölk med flingor
Ett glas juice

Morgon 6 - söndagar på soffan med Pingu på tv:n
En flaska bovetevälling
En stor skål med frukt, det för att vällingen mest är för syns skull e-som Klimp också får och älskar sin och Smulan går lös på frukten

Ja, sen varierar jag som sagt, blandar hejvilt från sakerna ovan.
Och nej, jag tvingar inte heller i barnen mat, jag är emot det. Mat skall vara naturligt, gott och trevligt. Utgår jag från mig själv så har jag inte samma aptit varje dag alla dagar, även jag kan mygg- eller storäta 8)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

(Möööh, "Morgon 2" är inte mer speciell än ngn annan morgon, även den skulle vara understruken; inte fetstilad).
helamig

Inlägg av helamig »

Härligt!! Tack för fina tips. Låter smaskigt. Lillan älskar frukt och bär men har inte varit så pigg på gröten men det kan hända att jag ska testa igen nu när hon själv kan hantera skeden bättre. Klarar dom sig 4 timmar till lunch efter frukost?
Idag har vi ändrat på schemat och hoppat mellanmålsvällingen. Hon åt bra både till lunch och middag vilket kändes bra. Hon fick bara smörgås vid 14 men verkade sen hungrig igen 17. Kanske ska ge henne nåt mer till mellanmål. Yoghurt är ju bra. Får se om korvarna dyker upp mer nu?? :wink:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen!

Hur ska jag göra med tandborstningen? Hon har en liten tand som är på väg ut. Ska jag ge henne tandborsten i badet med lite tandkräm och sen borsta lite själv efteråt när hon har grejat lite.

T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

helamig skrev:Hej igen!

Hur ska jag göra med tandborstningen? Hon har en liten tand som är på väg ut. Ska jag ge henne tandborsten i badet med lite tandkräm och sen borsta lite själv efteråt när hon har grejat lite.

Ja, det tycker jag är toppen. Det brukar vara mycket populärt. :D
helamig

Inlägg av helamig »

:thumbsup:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"