Min högljudda son..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
indra

Min högljudda son..

Inlägg av indra »

Min son låtsas köra traktor, grävskopa, lasbil mycket hemma och på dagis, han är då väldigt högljud. Nu har dom tagit upp det på dagis att dom andra barnen tycker att det är jobbigt, vilket jag förstår för det är högljutt läge. Har pratat med dom och vi har sagt att han får parkera traktorn inomhus och köra den ute.
Nu hörde jag när dom var ute och gick på dagiset att han körde traktor igen ( bor nära dagiset). Upplever att det är jobbigt nu, tycker han borde sluta med det snart, är 4 år nu.
Vi går på sensomotorisk träning med han eftersom han är väldigt överaktiv och fått många affekt anfall förrut ( har helt fölrsvunnit nu), så jag vet att det kan vara så att traktorn även kommer i gång vid stressade lägen till exempel när nivån är högljudd, det har personalen uppmärksammat oxå . Kan vara så att han stänger in sig när det blir högljutt :(.
Dagiset är litet med mindre barnantal, han går 15 timmar veckan.
Någon mera med traktor barn hemma ;)??
Vill inte att andra barn ska se han som jobbig, han trivs där så bra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra

Inlägg av indra »

Nu har jag läst lite i andra trådar, tror att jag får se det som att ex. när vi har gäster, så får traktorn vara tyst även om det skulle börja vid utelek och jag märker att dom andra barnen reagerar. Hemma får han köra i sitt rum eller ute om vi ej orkar med ljuden, han har ju blivit bra på att lyssna nu, prinsen :heart: .
Tror jag har särbehandlat honom på grund utav att han har haft det jobbigt med den sensomotoriska träningen, mycket ilska som kommit fram vid övningarna. Nu efter snart 5 månader har det sakta börjat lägga sig ner :) .
Han måste då få höra att andra får ont i öronen och att dom tycker inte det är roligt när han leker så högljud. Vad tror ni om detta ?
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Kontakt:

Bra tror jag

Inlägg av inger »

Jag tycker att du resonerar mycket bra.
Jag vill också ge ett tips. Inne på forumet alternativ som inte är ihap tipsar jag om kraniosakral behandling som visat sig vara ett bra komplement för barn som går på sensomotorisk träning.
Det låter som ni kommit långt när du skriver att han blivit bra på att lyssna. :D

Hur har ni det med den sociala delaktigheten? Jag har märkt att den är oumbärlig särskilt för våra barn som har speciella behov.
Min egen son är så stolt nu när det går snabbare att skala potatis tex.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Jag tycker ocksà du resonerar bra. Det enda jag tänkte pà var detta.
indra skrev: Han måste då få höra att andra får ont i öronen och att dom tycker inte det är roligt när han leker så högljud. Vad tror ni om detta ?
Akta er för att säga att de andra inte tycker om när han leker för högt. Det kan uppfattas som att de inte tycker om honom. Det är inte sà lätt att skilja pà sàdana saker när man är liten. Säg hellre att de andra inte tycker om sà mycket ljud. Han som person har ju inget med ljudet att göra. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
indra

Inlägg av indra »

Tack för svaren, skall läsa om behandlingen, bra miniz om det med ljudet. :wink:
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"