Varför ska babyer röra på sig?
Som förespråkare för "Fler-bebisar-på-mage-när-de-är-vakna", så lägger jag ut denna videoen där Janet Doman på strålande vis tar till orde för att bebisar måste få röra på sig.
Och så önskar jag välkommen in på IAHP-forumet för de som skulle känna sig mer intresserade. Det finns många trådar om krypning och smarta barn där.
http://www.youtube.com/watch?v=aqrNaZTR8MM&NR=1
Babyer och rörelser
Tack, Susanne!
Men det är ett stort arbete att få föräldrar förstå hur viktig det är med rörelsen för bebisar. Att hjärnan utvekclas genom att bebisen får röra på sig, och att det faktisk är ganska allvarligt med alla bebisar som ligger på rygg och är passiva till de är över halvåret.
Så, så länge BVC inte driver frågan, eller ens vet om hur man saktar ner barnets utveckling vid detta ständiga ryggläga, så talar jag lite för döva öron. Tyvärr.
Men många har hittat in till IAHP-forumet, och senaste inlägg där är om en liten tjej som liggar månader för sina jämngamla kompisar i utveckling. Och hon är bara halvåret själv...
Men det är ett stort arbete att få föräldrar förstå hur viktig det är med rörelsen för bebisar. Att hjärnan utvekclas genom att bebisen får röra på sig, och att det faktisk är ganska allvarligt med alla bebisar som ligger på rygg och är passiva till de är över halvåret.
Så, så länge BVC inte driver frågan, eller ens vet om hur man saktar ner barnets utveckling vid detta ständiga ryggläga, så talar jag lite för döva öron. Tyvärr.
Men många har hittat in till IAHP-forumet, och senaste inlägg där är om en liten tjej som liggar månader för sina jämngamla kompisar i utveckling. Och hon är bara halvåret själv...
Kanske du kan lägga ditt inlägg pà Späda barn och smà ocksà.
Där finns de riktigt smà smàkryp som behöver krypa.
Jag har sett nàgra av mina vänninors bebisar ligga pà rygg för att de inte "gillar" ligga pà mage. Tre mammor har jag visat hur man fàr de att "gilla" det. Tvà mammor hade ingen tro pà det alls. Jag försökte och försökte, men en baby làg pà rygg til den började gà i gàstol. Den andra bebin sà jag sist som niomànaders, dà làg han ännu pà rygg.
Klem.
Där finns de riktigt smà smàkryp som behöver krypa.
Jag har sett nàgra av mina vänninors bebisar ligga pà rygg för att de inte "gillar" ligga pà mage. Tre mammor har jag visat hur man fàr de att "gilla" det. Tvà mammor hade ingen tro pà det alls. Jag försökte och försökte, men en baby làg pà rygg til den började gà i gàstol. Den andra bebin sà jag sist som niomànaders, dà làg han ännu pà rygg.
Klem.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ja, visst är det ledsamt.
Jag har gjort samma felet själv. Haft en åttamånaders som inte kunde vända sig ens, låg bara på rygg. Men jag visste inte bättre. Jag hade INGEN IDÈ om vad rörelsen faktiskt betydde. Så jag tjatar, och hoppas nå några mammor.
Medan jag upplever det samma som du har upplevt, mammorna "har ingen tro på detta".
Men chansa då!! ...har jag lust att skrika.
Fast det gör jag ju inte, förstås. Jag går in här på forumet och tjatar i stället.
God idé med Späda barn och små!