Kaos natt tre.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
zzzzzz

Kaos natt tre.

Inlägg av zzzzzz »

Hej!
Vi började i fredags att kura vår 6,5 månaders lilla kille. Fredagsnatten var rätt stökig, vilket vi självklart räknat med. Natten därpå gick det bättre, vår lilla älskling sov mellan 01- 05 utan uppvak, vilket inte brukar hända.
Så nu i natt tog jag över från min man, och det gick inte alls bra. Läggningen fungerade som den alltid gjort, men han hade massor av uppvak. Varje timme minst, fram till 06.
Min fråga är nu om det är vanligt att det blir kaos när mamma tar över?
Undrar även om det är ok att fortsätta med napp, dagtid när lillen är vaken?
Undrar vidare om han måste sövas själv på mage även på dagen? Eller om han kan sova middag med mig då, som han är van vid, om jag ändå håller tiderna?
Hur är det med ammning? Har tidigare bara nattammat och har därför slutat helt i samband med kuren. Är det en dum ide?

Tacksam för svar!!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

och välkommen! :D

Vi börjar med lite formalia, hur ser ert schema ut? Vad äter han vid de olika tiderna?

Skriv också gärna dels när juvelen är född och när ni började kura - enbart för att göra det enklare för oss att kunna hjälpa snabbare. När inläggen blir fler är det lättare om det står i din signatur. Det ändrar du lätt under Profil. :wink:

Kräver han napp? Han behöver den inte om man säger. Jag tycker bara att den är i vägen, en spärr mot verkligheten... :oops: men sen är jag också en stor motståndare till dessa plastproppar... :wink:

Samsover ni på dagen? Är det det du menar?

Att det blir fler frågor när man byter nattare och vårdare nattetid är väl inget konstigt i sig. Man måste få fråga och då få säkra svar tillbaka. Inte ifrågasätta dig själv nu... odla attityden av självklarhet! :thumbsup:

Det är frågor - kom i håg det. Och svara på dem därefter!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
zzzzzz

Inlägg av zzzzzz »

Hej, tack för svar!

Schemat ser ut så här:
08.00 Godmorgon! Frukost (välling och ersättning)
10.00-10.20 Förmiddagslur
11.00 Lunch. (gröt)
11.30-13.00 Sova middag
14.30 Mellis (ersättning, frukt, grönt/ gröt)
17.30 Middag (potatis, grönt, fisk etc.)
19.30 Kvällsmål (gröt)
20.00 God natt!

Är medveten om att det kanske är lite väl mycket gröt, men lilleman är en grötfantast av stora mått :)
Har du/ni några synpunkter på schemat?

Ja, innan kuren brukade vi sova middag tillsammans i min säng, och jag undrar om det stör kuren att fortsätta med det, eller om han borde ligga på mage, själv då med?

Tror att mitt stora misstag var att gå in för ofta i natt, fastnade i ett buffande. I natt ska jag försöka stå vid dörren och ramsa istället.

Vad sägs om att sluta amma i samband med kuren då? Är det bra ller blir det för stora ändringar på en gång tro?

Återigen tacksam för svar och vägledning!
Mamma till älskade lilla Milo född 10-02-25.
Kur inledd 10-09-17.
zzzzzz

Inlägg av zzzzzz »

Oj, missade visst eftermiddagsluren, 15.30-16.15 :)
Kur inledd 10-09-17.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen från mig med!

Du behöver inte sluta amma bara för att du kurar. Erbjud amning som slurk efter (eller före) maten är mitt tips.

Tycker schemat ser kanon ut!

Bra att du själv kände att du gick in för ofta, då kan du ha det i åtanke i natt. Lyssna efter, vad säger han?

När man kurar brukar vi inte rekommendera att man sover tillsammans. Blir så dubbla budskap om man gör en sak men säger en annan om du förstår. Så jag hade själv haft svårt att förmedla den där säkerheten nattetid om mina handlingar dagtid visar att barnet behöver mig hos sig för att våga sova.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
zzzzzz

Inlägg av zzzzzz »

Tack för svar!

Åh, i natt sov min lilla älskling från 20.00-05.30!!! Helt underbart. Därefter fick jag solfjädra 2 gånger innan 06.00 innan vi hämtade upp honom 08.00!!!
Fantastisk! Detta var natt 5.

Kram.
Kur inledd 10-09-17.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat hela familjen!
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
zzzzzz

Inlägg av zzzzzz »

Tack!
Bara att kämpa på och hoppas att det håller i sig! Trodde aldrig det skulle gå så bra, så fort! :)
Kur inledd 10-09-17.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"