2åring som slåss och puttas

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jannah

2åring som slåss och puttas

Inlägg av Jannah »

Hej!

Har en underbar liten juvel till dotter som bara älskar andra barn och djur osv. Helt underbar är hon för det allra mesta... men inte lika underbar när hon slåss.

* hon drar mig i håret, säger sedan "nääe dra mamma" och sedan drar hon igen
* Puttar mindre barn och slåss/drar de i håret. Hon kan liksom gå från att pussa och krama till att slåss.. Större barn som kan ge tillbaka ger hon sig INTE på.

När hon gör detta så VET hon att man inte får göra så, hon säger tom innan vi träffar tex min kompis dotter M att "Näe putta M, klappa" men endå gör hon det. Dessutom ser hon ut som att det bara är intressant att se reaktionen. Hon blir inte ledsen för att hon gjort M ledsen utan står bara o kollar mycket intresserad. (Kan tilläggas om att hon annars har mycket bra empatisk förmåga, men inte vid dessa tillfällen)

Jag känner mig maktlös och vill bara låsa in oss, vill inte att hon skall skrämma/skada någon. Samtidigt vill jag ju att hon skall lära sig spelreglerna.

Hur gör ni? Har ni några råd? Att jag skall slå henne är uteslutet sådana skamliga förslag vill jag inte se.
Försvinner beteendet efter ett tag?

Det jag gjort hittils är att försöka fånga hennes uppmärksamhet på att det andra barnet blir ledset och försöker få henne att klappa/krama/pussa ist Detta gör hon allt som oftast men sedan är hon där och slåss snart igen... :oops: Idag hemma hos min kompis blev det även endel sängdumpningar och då skrek hon en stund för att sedan bli tyst och säga "klappa M" och så tog jag upp henne och så samma veva igen...

Har läst i BB men behöver lite "live" feedback.

Vill tillägga att hon inte slår riktigt små barn som bebisar utan de gosas enbart med utan typ barn i 1-2års åldern.

Detta tär på mig såpas mycket att jag i vissa tillfällen undviker träffa mina vänner med mindre barn, idag när jag kom hem ville jag bara gråta - min dotter skall ju inte vara förövaren :shock: :cry: (kan ju tilläggas att jag är extra känslig pga andra omständigheter, dock inget som påverkar henne)
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannah

Inlägg av Jannah »

Tack kära Ewa! Skall läsa igenom alltihop!

Kom nyss på när jag såg ordet "förtrots" att hon även kör samma stil med att kasta mat, "nääe tasta maten" men endå åker den i backen gång på gång och sedan hör man "stackas maten" och huvudet på sned, men det är aldrig "stackars mamma/M" :?

Hursom, jag återkommer efter att jag läst! Tack för att du svarat :heart:
:heart: Mamma till Yasmine :heart: 15 September 2008 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"