Svårare läggning+hojtande tidigt på morgonen

Skriv svar
MammaNina

Svårare läggning+hojtande tidigt på morgonen

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Vår dotter N är 17 mån och vi har använt BB och SM från början. Sömnen har varit god för det mesta. N sover 19.30-7.30 samt 13-14.30.

Under sommaren började hon ställa frågor såväl vid läggdags som på morgonen, men på det stora hela funkade det ändå ganska bra. Nu gör det inte det längre!

Läggningarna på dagen: hon lägger sig ofta villigt och gosar in sig i madrassen. När jag har hunnit ut ur rummet börjar hon ropa. "Mamma, mamma...". Detta höll idag på i ca 40 min. Sen sov hon i 30 min. Somnade om efter omstoppning. Fick marginalkvart. På kvällen (för 45 min sedan) somnade hon relativt snabbt. För 5 min sedan hörde jag gråt, men hon tystnade igen.

Läggningarna på kvällen: varannan gång snabbt och lätt, varannan gång rop och gråt. I fredags var det bottennapp, hon ropade, grät och skrek i 1,5 tim. När hon äntligen somnade var det jag som bröt ihop...jag kände mig så vansinnigt misslyckad! Jag gav henne inte alls de svar hon behövde. Jag prövade allt, hit och dit. Sprang in och ramsade, buffade, sjöng, you name it. Desperation!

Dagen efter peppade vi varandra, maken och jag. Vi gick INTE in i rummet, hon grät och ropade en stund men somnade sedan. Puh.

Fråga: hur ska jag tolka att hon ligger och ropar/gråter så lång stund? Förut somnade hon på 5-10 min, ofta under tystnad el på sin höjd lite småprat.

Morgnarna: maken och jag vaknar av höga, uppfordrande rop från N:s rum (genom stängd dörr) "MAMMA, MAMMA, MAMMA!!" Detta upprepas ihärdigt och med så klar och välljudande stämma :lol: att jag är rädd att grannarna ska vakna! Vad göra? Ignorera? Ramsa? Gå in? Vi har "försökt" ignorera men gett upp och till slut gått in och talat om för henne att hon ska sova lite till. När man kommer in till henne ligger hon helt platt ner, alltså inget som visar att hon egentligen vill upp. Hon bara ligger och ropar! :shock: :lol:
Hon verkar acceptera att hon ska sova lite till, är tyst tills man har återvänt till egen säng och lagt huvudet på kudden. Då börjar hojtandet igen :roll:

Hur ska vi göra och vad ska vi tänka om det här sovstrulet? Jag är väldigt mån om att komma till rätta med sömnen igen, är extra känslig för korta nätter nu när jag är gravid och själv sover dåligt. Vill gärna vara en pigg och glad mamma på dagarna! När N:s daglur strular kan jag inte heller själv tupplura då, något som jag annars tacksamt utnyttjar.

Tror ni att väckarklocka skulle funka på morgonen? Hur introducerar man det i så fall?

Hälsningar,
trött Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej och ursäkta att du inte fàtt svar.

Ofta kan nätterna strula när förtrotsen sätter in, sà det kan vara det. Sà som alltid gäller det att svara pà hennes fràgor. När hon börjar pà natten kan ni ge henne en ramsa för att "pàminna" att det är natt och sedan làta henne styra det själv (om det inte blir kris).

Väckarklocka är absolut en grej för er.
Här är en tràd med väckarklockatràdar i.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22301
Är det helt mörkt i rummet?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Tack för efterlängtat svar.
Ja, rummet är helt mörkt.
De senaste morgnarna har funkat bättre, dock har vi inte ramsat utan bara låtit henne vara tills det blivit morgondax. Någon gång har hon somnat om, annars legat och pratat. Jag har läst länkarna om väckarklocka och ska definitivt införa det!
För övrigt är det tydligt att hon ör förtrotsig, det är väldigt mycket egen vilja just nu, från att ha varit from som ett lamm...jag inser att det är en helt naturlig fas och önskar bara att jag inte var så trött själv :( det är lite svårt att handskas med protesterna på ett bra sätt då. Ska ta fram BB och fräscha upp kunskaperna lite.
Tack så länge!
Kram
Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"