Dagfnurra

Skriv svar
Anna09

Dagfnurra

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vill bara vädra så att jag är rätt ute. :heart:

Under förtrotsen har Ester varit en tröttis och har sovit som en klocka enligt 11.45-2. Alltså har vi legat aningen högt. Men eftersom det funkat som en klocka har vi inte ändrat något för saken skull om man säger. Läggningar både kväll och natt utan en pip... sov inom några minuter.

För drygt en vecka sedan började lite frågor kring precis efter ramsan ut... men jag började direkt med mitt fön-trick och hon tystnar inom några sekunder. Så lång allt väl.

För sex dagar sedan fick lilla damen för sig att inte sova alls en dag... hon lallade och pratade sig igenom hela den 2 timmar långa dagluren... :shock: :lol: Jag gav henne en punktsättande ramsa då det gått en timma - sen fick hon vara.
Efter det är det ett himla snack varje daglur, lägger vi henne 12 som vanligt snackar hon lätt till 13. Sedan väckning 14 med äggklocka som vanligt. Ofta med grinig lite tjej som säkert sover jättegott då vi väcker...

Har tänkt att detta är en övergående fnurra, men börjar nu ifrågasätta vårt schema. Är det dags att justera från 11.45-2 - till 12-1.5? Eller är det att göra något onödigt? Innan funkade ju det gamla som en klocka.

Hur länge kan fnurror hålla på? Det enda jag inte vill är att hon blir övertrött av att inte sova gott under dagen vecka efter vecka?

Min tanke är att köra på som vanligt, det löser sig... Vad tänker ni?

Jag är inte på och ramsar och överkoncentrerar, snarare tvärtom. Håller på med mitt och tänker mer att "hon har förutsättningarna, mer kan jag inte göra."

Vill bara ha lite reflekioner, lilla damen är nu 19 månader. Hon har fyra hörntänder på g - men jag vet inte om det beror på det...

Känner mig lite :roll: över att jag börjar vela och ifrågasätta jag med... :oops:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg: Hon är ute MASSOR, både fm och em. 1.5 tim + 3 timmar på em, vi går och springer och hon rasar verkligen av sig. Social delaktighet varje dag, minst 1 tim, idag hjälpte hon en farbror att lägga till sin båt i hamnen :shock: :wink:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hon pratar nu länge även på kvällarna. Frågorna, de höga, vid läggning, är bättre, men pratet varar Lääänggeee. Minst en timma på kvällen också.

Vi har inlett en penicillinkur mot misstänkt borrelia... :roll: Läste att en biverkan av borrelia kan vara svårt att somna.

Avvaktar några dagar med penicillinet. Hoppas att fnurran löser sig snart nu eftersom hon förlorar ett par timmar sömn varje dygn. :roll:

Vill inte ge punktsättande ramsor i onödan... då tenderar hon att bli än mer frågande.

Tacksam för svar.
//Anna
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Avvakta nàgra dagar som du skriver. Om det inte ger sig efter det kan du justera ner. Tycker jag. Du kan ocksà lägga henne lite tidigare om det làter sig göra.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

tillbaka med rapport.

Esters "fnurra" (eller om detta är normalt i denna ålder) håller i sig. Vi har inte ändrat någonting annat än att vi lägger henne en kvart senare på luren, vi har 12-1,45 tim på schemat.

Men hon snackar SÅ LÄNGEEE både dag och kväll. Effektiv sovtid KANSKE uppgår till 11.5-12 timmar per dygn.

Jag vet att hon har förutsättningar, att jag inte kan tvinga henne att sova och att det inte är viktigt att de sover varenda minut. Men hon missar så mycket sömn varje dag... kan inte det göra henne övertrött och att hon därför inte kan somna snabbt?

Hon ligger och pratar minst en timma varje kväll och säkert en halvtimma på dagen.

Jag kommer inte ändra något, för då bekräftar jag ju hennes "frågor". Vill bara kunna känna mig lugn i detta själv. För några minuter sedan gav jag henne en punktsättande ramsa x2. Tillfällig tystnad, nu prat igen, sång och annat kul. :roll:

Vill ju inte att hon skal bli övertrött... Det händer mycket med hennes prat, kanske är det därför hon även behöver prata en del när hon lägger sig?

Vad tror ni?

Kram
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

har någon lust att svara? Skulle gärna vilja ha lite feedback, kanske har ni någon erfarenhet av detta?

:)
//Anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj, vad du har fått vänta på svar :shock: Felåt :oops: Möjligen för att du är så duktig på att svara dig själv :lol: :heart: :lol:

Saker förändras. Lilla älsklingen är väl i förtrotsen nu också och har saker för sig. Strikt åldersmässigt kan man slå fast att det hon behöver är ca 13,5 tim sömn/dygn. Det får hon nu inte alltid, plötsligt - dvs tar sig inte. Till tröst för ett tigerhjärta kan man ju då konstatera att hon lagt upp en ganska rejäl sömnreserv... Så någon skada lär hon inte ta av att slå över åt andra hållet ett tag. Det tar tid att dra på sig sömnbrist :wink: Att ligga i sängen vaken och sjungandes får ju också anses vara VILA. (Med lite god vilja :roll: )

Så resonera som du gör, tycker jag. Främst är ju Attityden din strålande =D>

Jag brukar gå efter en tumregel: en veckas regelbundet, dagligen återkommande "krångel" med en lur eller två får det allt vara, innan jag börjar dra öronen åt mig och inse att det är dags för en schemajustering. Helst tio dagar ska nog barnet ta på sig för att övertyga mig om den saken :P

I den här lilla sångfågelns fall skulle jag nog göra så här:
:arrow: Korta middagsluren till 1,5 tim och senarelägga den en smula (en enda kvart kan göra all skillnad).
:arrow: Faktiskt lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen - det märker hon inte, gudskelov - för att ge henne tid att "somna" (ähum :roll: ) och idka sitt privatliv utan att stjäla alltför mycket, eller något alls, från tolvtimmarsnatten. (Om jag nu hade tolvtimmarsnatt på schemat.)

Och sedan skulle det inte vara mer med det. Jag skulle resonera precis som du :heart:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Åh, tack Anna!

Du är väl en O:) Skall spara ditt inlägg inför framtiden.

Då justerar vi enligt ordination. :lol: :heart: :lol:

TACK igen!

KRAM
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Rapport angående sångfågel på kvällar och daglurar.

Vi lägger sedan en vecka tillbaka kl 18.30 ca, och på dagen 12.20.

Nu har vi ingen sångfågel längre. När vi justerade schemat fick vi istället en argbigga, skrek och svor vid läggningar. Men då tog mamma till det sedvanliga föntricket, IN DIREKT efter läggning utan vänta på nickningar eller svordomar i detta fallet, föna hår och vissla.
Tösabiten tystnade på några sekunder. Detta höll vi på med fyra, fem dagar. Nu sedan ett par dagar har vi våra knäpptysta nöjda läggningar igen, och sömnen kommer inom några minuter, kväll som dag! :shock: :lol:

Det känns så härligt!!!!!

Nu kör vi så här en vecka till, håller det i sig drar vi oss åt läggning 19 igen.

TUSEN TACK AW och Miniz för justeringstankar, tänk att ännu mer sömn gör susen!

:heart: från hela familjen!
//Anna
miniz

Inlägg av miniz »

:thumbsup: :sleep: :D
Tack för rapport.

Kram.
fem älsklingar
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu har vi haft prickfri :shock: sömn sedan sist.

MEN nu tycks Ester sovit ikapp sig, för nu sover hon endast 45 minuter på dagen, efter eget initiativ. Så hon har nu förutsättningar under 1 tim 15 min, vi klockar 45 min vid insomnade (ca). Och så natt 12.5 timmar, vilket tas emot tacksamt av lilla damen.

Det blir totalt 13 timmar och 15 minuter.

Vid 21 månader är väl detta lagom?

:heart:
//Anna
miniz

Inlägg av miniz »

Lagom?
Det är ju perfekt!
Vilken lycka att fà sova sà gott.
:thumbsup: :D

Kram.
fem älsklingar
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack Miniz!

:heart:

Vi inför nu detta och hoppas det funkar bra.

Kram!
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"