Hej,
mamma till Hanna och Hedvig (födda nov. -08) För en månad sedan började vi inskolning på dagis, vilket har gått mkt bra. Dock har det blivit strul med sömnen, de två första veckorna var det bara dag luren som krånglade (de sov kortare fast att de var betydligt tröttare) Sedan en dryg vecka tillbaka har nätterna börjat krångla, främst är det Hanna som krånglar hon har nyligen lärt sig klättra över spjälsängen och gör det gång på gång...när krånglet började var de dåliga i magen, frätande diarrer, vilket är anledningen till att vi började plocka upp dem...och rutinerna kom på sned.
Flickorna kurades, egentligen var det bara Hedvig som kurades ordentligt, Hanna fick bara "följa" med eftersom hon alltid sovit bra... i juli -09 och fram tills nu har vi alla sovit så gott!
Tanken är att de ska sova 19.00-06.00-06.30 samt en lur på dagen 1 1/2 tim.
Vad ska vi ta oss till?? Jag vet med mig att vi "slappat" till och dröjt oss kvar i sängkammaren tagit upp dem och gett välling och dyl. Inatt ilskande jag dock till och slutade gulla, använde ramsa bestämt och la till rätta många gånger, höll på mellan kl.01-03, för första gången på en vecka sov de då till 6.30, så kanske är dett bara lite ordning och reda som behövs?
Tacksam för råd!
Sandra
Dagis=sömnstörning?
-
dubbel glädje
Dagis=sömnstörning?
Mamma till Hanna & Hedvig 081107, två härliga tjejer! (Kurad Juli-09)
Re: Dagis=sömnstörning?
Hej
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
och attitydtråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Kram Mia
Ja, så är det alldeles säkert! Tänk på att se över dagarna (social delaktighet, maten, utevistelsen och mörkläggningen på natten) inför väckarklocka om ni inte redan har det och hotta upp attityden så är jag säker på att fnurran löser sig rätt kvickt. Eftersom de är kurade så använd dig av ramsan, ingen onödig trafik utan nu ska lugnet tillbaka i sängarna igen. Känner du att du behöver lite lästips så börja med januarikrönikan:dubbel glädje skrev: kanske är dett bara lite ordning och reda som behövs?
och attitydtråden:
Kram Mia
-
dubbel glädje
fortsatt krångel....
Hej igen,
det går inget vidare för oss...
När Hanna slutat klättra ur spjälsängen så tar Hedvig vid...och så håller de på för det mesta: först krånglar den ena för att sedan bytas ut mot den andra...ibland tror jag de konspirerar mot oss
i alla fall tröttar de ut oss! Läggningen tar en timma och består av att (för tillfället) Hedvig klättrar ur sängen så många gånger hon hinner under den timman, själv sitter jag på vakt utanför dörren för att hinna fånga upp henne. Jag har prövat att inte säga något, likgiltiga tonen, arga tonen, allvarsamma tonen...har även prövat att stänga dörren helt och bara använda min röst, men det funkar inte eftersom att de ej klarar av att klättra i sängen (bara ur...)suck.
När de sedan till slut somnar sover de oftast till kl.05.00 och då kör jag på i samma stuk som vid läggningen tills dess att klockan äntligen blir morgon. Om någon av dem vaknar under natten och kommer upp går det bra att bara lägga dem åter och de somnar igen.
Jag är envis och ger mig inte i första taget, jag sitter på vakt den tid det tar eftersom jag vet hur skönt det är att få sova så vill jag inte ge upp, men förstår inte riktigt varför det tar sådan tid denna gången?
Dagtid håller vi oss till fasta tider för mat och sovning samt är ute minst en timma om dagen leker och håller oss aktiva. De tider som dock ändrades vid inskolning på förskolan är en förskjutning på ca 30min, men dessa tider kör vi ju nu även hemma på helgerna så jag tycker att de borde ha satt sig nu.
Mvh Sandra
det går inget vidare för oss...
När Hanna slutat klättra ur spjälsängen så tar Hedvig vid...och så håller de på för det mesta: först krånglar den ena för att sedan bytas ut mot den andra...ibland tror jag de konspirerar mot oss
När de sedan till slut somnar sover de oftast till kl.05.00 och då kör jag på i samma stuk som vid läggningen tills dess att klockan äntligen blir morgon. Om någon av dem vaknar under natten och kommer upp går det bra att bara lägga dem åter och de somnar igen.
Jag är envis och ger mig inte i första taget, jag sitter på vakt den tid det tar eftersom jag vet hur skönt det är att få sova så vill jag inte ge upp, men förstår inte riktigt varför det tar sådan tid denna gången?
Dagtid håller vi oss till fasta tider för mat och sovning samt är ute minst en timma om dagen leker och håller oss aktiva. De tider som dock ändrades vid inskolning på förskolan är en förskjutning på ca 30min, men dessa tider kör vi ju nu även hemma på helgerna så jag tycker att de borde ha satt sig nu.
Mvh Sandra
Mamma till Hanna & Hedvig 081107, två härliga tjejer! (Kurad Juli-09)
Hej!
Det råd jag kan ge dig är att fortsätta jobba på som du gör. Vara beslutsam och bara hålla fast vid det man gör ger till slut resultat. Dina töser är nog i för trotsen och då svajar tillvaron lite.
Du tycker att allt borde sitta efter 1 månads inskolning på dagis men det är inte så lång tid egentligen. Tänk vilken stor omställning de är för dem i livet och det vara bara en månad sen allt förändrades.Ha lite tålamod och jobba på som ni gör så kommer det lossna snart för er.
Lägg gärna lite tidigare på kvällen när de sovit för lite. Upp till en halvtimme går bra utan att de vaknar tidigare för det.
Läs länkarna här över som Mia tipsade om.
Susanne
Det råd jag kan ge dig är att fortsätta jobba på som du gör. Vara beslutsam och bara hålla fast vid det man gör ger till slut resultat. Dina töser är nog i för trotsen och då svajar tillvaron lite.
Du tycker att allt borde sitta efter 1 månads inskolning på dagis men det är inte så lång tid egentligen. Tänk vilken stor omställning de är för dem i livet och det vara bara en månad sen allt förändrades.Ha lite tålamod och jobba på som ni gör så kommer det lossna snart för er.
Läs länkarna här över som Mia tipsade om.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.