Ska börja kura ikväll 5månaders -hur göra med ammningen??!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
svalsta

Ska börja kura ikväll 5månaders -hur göra med ammningen??!!

Inlägg av svalsta »

Jag är nu extremt laddad för att börja med kuren ikväll. Har läst boken 3 gånger, fått tips och råd från en kompis (som också har kurat) osv, osv,

Men, i boken står de ingenting om hur man gör om nu barnet FAKTISKT ÄR hungrig på natten ! Jag har ju förstått att barnet SKA klara sig utan mat om den får ORDENTLIGT med mat (sista nattslurken- då ja ska proppa i henne mat) Men jag har en väldigt hungrig tjej som är van att äta ganska mycket på natten, 1 ggr på natten ca vid 3-4 har hon fått en flaska m. ersättning ca 150 sedan 2 månader tillbaka. Hon ÄR faktiskt hungrig på nättera, så jag vet inte hur jag ska göra ?

Om ja tar upp och ammar henne (gör jag ju precis fel!?) är de bättre om ja VÄCKER henne (innan jag vet att hon kommer vakna vid 3-4 och skrika för att hon är hungrig) och sedan lugnt lägger tillbaka henne ?

Sen också, undrar jag det här med ramsan, jag ska ha en ramsa till natten, en annan till dagen, ska min sambo också ha en egen kvällsramsa och en egen dagramsa ? Eller kan vi ha samma på någon av dom. Känns som lilla fialottan kanske blir lite förvirrad av 4 olika ramsor ?!

Tack för svar!
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och välkommen!

Det finns två lösningar på ditt problem:
1. Ställa klockan och förekomma henne med mat en bestämd tidpunkt på natten. Viktigt då att du väcker henne och inte tvärtom.
2. Lära henne att på natten sover man och på dagen äter man. Hon är förmodligen hungrig på natten för att hon är van att äta då och därmed äter mindre dagtid. Hänger du med? För att vända på steken innebär det att hon helt enkelt får vara lite hungrig den första natten (förmodligen blir hon mer fövänad över att hon inte får mat) för att kunna äta med på dagen.
Du väljer vilken strategi du vill följa men jag skulle absolut rekomendera den andra för en normalviktig femmånaders.

Angående ramsan ska ni ha samma ramsor du och din sambo, men en för dagen och en för natten. Tanken är ju att "vem som helst" ska kunna ramsa ditt kurade barn längre fram.

Lycka till med kuren!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
_lill

Inlägg av _lill »

En sak till: tänk på att se till matintaget över hela dagen och inte bara kvällsslurken. Kvällsslurken är bara påfyllning, det är resten av dagens matintag som gör att hon står sig hela natten.

Hur ser schemat ut?
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"