1-åring som börjar vakna flera gånger på natten och skriker

Skriv svar
ElinPelin06

1-åring som börjar vakna flera gånger på natten och skriker

Inlägg av ElinPelin06 »

Hej på er!
Vår lilla tjej är Standardmetodad och sover normalt hur bra som helst. Nu har det däremot hänt tre nätter (med ca en veckas mellanrum) att hon vaknar och skriker, som hon gör när hon har mardrömmar, och hon lugnar sig när vi stoppar om och klappar om henne - men hon börjar skrika igen och tystnar, skriker igen och tystnar.... Sover i 20 minuter och vaknar igen och skriker jätteledset. Sover i en timme och vaknar. Sover i tre timmar och vaknar. Vi går in och lugnar och stoppar om, hon skriker lite till, lugnar sig, skriker tvärt igen osv. Det låter ungefär som om hon har ont för det kommer liksom stötvis men vi hittar inget fel på henne. Kan det vara mardrömmar som hakar upp sig och kommer tillbaka? Normalt när hon drömmer så somnar hon om när vi kramat och stoppat om henne. I natt vaknade hon flera gånger och skrek på det här viset och jag känner inte igen beteendet.
Någon med erfarenhet av liknande?
Lycklig mamma till Elin född 060110 (Sova hela natten-kurad 06) och lilla Amanda född 090902.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!

Det kan inte vara öronen som väcker henne då? Hur är det, vaknar hon när ni kommer in? Slutar hon gråta då? Anna Wahlgren brukar ibland rekommendera att mardrömmar solfjädras bort, utan ord, och när barnet är lugnt igen går man ut. Barnet behöver alltså inte väckas, utan lugnas i sömnen.

Jag har själv inte erfarenhet av detta så vi ska se om det kommer mer input.
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
ElinPelin06

Inlägg av ElinPelin06 »

Hej Sagalinda
Nej, jag tror inte det är så. Vi går aldrig in förrän vi hör att hon inte bara skriker till i sömnen utan börjar låta ledsen. Vi pratar sällan utan stryker henne över huvudet och ruggen och buffar lite så att hon lugnar sig. Kramar henne om hon sitter upp innan vi lägger henne ner. Det har även hänt när hon varit som mest ledsen och jag strukit henne över ryggen och hon lugnat sig och verkar ha somnat att hon plötsligt börjar skrika igen från 0 - 100. Skumt. Det är inget stort problem men man blir ju lite konfunderad och vill hjälpa på bästa sätt.
Tack för ditt engagemang :)
Lycklig mamma till Elin född 060110 (Sova hela natten-kurad 06) och lilla Amanda född 090902.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Hur har det gått de senaste nätterna? Om problemet sitter i sig, funderar jag på om det vore en idé att genast hon börjar gråta gå in och solfjädra tyst tills hon är lugn. Så att hon inte hinner vakna till av sin egen gråt, som kanske börjar i sömnen på grund av drömmar?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
ElinPelin06

Inlägg av ElinPelin06 »

Hej igen.
Nä, nu förstår jag att det måste vara något hon går igenom just nu. Hon är jättegnällig på dagarna (hon som mest är en solstråle annars) - supermammig igen. Hon börjar jättelätt gråta och blir väldigt ledsen. Hon har också vid läggning nu tre gånger börjat skrika ordentligt så där så att det låter som att hon har slagit sig rejält (fast hon inte har det så klart). Vi har fått gå in och buffa för att hon ska bli lugn. Hon har även vaknat för tidigt vid middagssovningar och gråtit otröstligt osv. Jag trodde ett års gränsen skulle vara hyfsat stabil men inte för den här lilla sessan. Det är uppenbart att något händer inom henne...
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

jag har märkt på mina barn att de har behövt lite extra sömn när de har gått igenom förändrande faser. :idea: Kanske lägga henne lite tidigare på kvällen ett tag? För det hänger inte samman med att ni har gått ned till en lur, väl?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinPelin06

Inlägg av ElinPelin06 »

Hej Chokladkaninen
Jo, vi gick ner till en lur - så hon sov mellan 12-14.30 (men vaknade oftast tidigare vid 14 ca). Vi ändrade ganska snabbt till att hon numera sover 30 min mellan 9.30 och 10 och 2 tim mellan 12.30 - 14.30 för hon blev för trött med bara en sovning. Men nu får hon ju sina sovtimmar - tom längre sovtid vid den sena sovningen än vad hon hade tidigare så jag tycker inte att det borde vara det som spökar. Men förändringen i sig kan ju vara jobbig så vi kommer att lägga henne tidigare på kvällen om hon verkar behöva det. Igår la vi henne ca 30min tidigare och hon vaknade inte tidigare i morse för det. Tack för din input
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"