Hjälp med tidiga mornar!!!

Skriv svar
lopita
Kontakt:

Hjälp med tidiga mornar!!!

Inlägg av lopita »

Hej! har en son som blir 3 nu i nov och har sovit kanon sen 4 mån :) 19-30-7.30 har varit tiderna. Nu efter sommaren vill han inte sova sina 45 min på dagis längre utan oftast har han sovit en 30 min när vi hämtat från dagis vid 14.00. Natten har sen varit vid 19.30-senast 20.00

Problemet är att han för ngn vecka sen började vakna på natten och var orolig men vi gick bara in och lugnade. Detta har utökats till att han vid ca 06.00 vaknar är jätteledsen och vill absolut inte sova mer och då inte heller i sin säng utan vill ligga i vår. Igår var han så ledsen så jag tog in honom till oss! jag vet inte bra) han somnade direkt!

Vad är detta för period nu? Och vad ska vi göra? Hans rum är kolsvart så det är inte ljuset.
Ska jag låta honom sova på dagen fortfarande? hur länge så fall?
Vill tillägga att han inte har blöja på natten och har till och med slutat med att kalla på natten för att gå upp och kissa, utan kissar först på morgonen!

Tacksam för svar! :roll:
Har en son som är född 19/11-2007
Och en dotter 15/12-2011
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej lopita!

Härligt att gossen klarar hela natten utan kisseri! :lol:

Det är sannolikt trotsen som spökar. Den brukar oftast föranleda frågor nattetid hos annars riktigt säkra sovare. Under trotsen är det som bekant viktigt att man håller fast vid de invanda rutinerna och visar tydligt vad som gäller. Har du Barnaboken? Jag kan verkligen rekommendera kapitlet som handlar om trotsåldern, det är en guldgruva!

Introducera gärna väckarklockan för att få bukt med morgnarna, och kom ihåg att två gånger är en dålig vana. Så låt honom inte komma i er säng fler gånger.. :wink: Om och när han kommer, är det bara att kommendera honom tillbaka. Han ska inte ha något för att han kom, så följ inte tillbaka och stoppa om - det är en belöning. Bara säg att det är natt och han ska gå o sova. Punkt. Lek att det är mitt i natten så får du den rätta attityden!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
miniz

Re: Hjälp med tidiga mornar!!!

Inlägg av miniz »

Hej lopita.

Det var bara en liten sak jag ville tillägga.
lopita skrev:Detta har utökats till att han vid ca 06.00 vaknar är jätteledsen och vill absolut inte sova mer och då inte heller i sin säng utan vill ligga i vår.
Kom ihåg att barn frågar med påståenden!
Så han frågar,
Är det morgon?
Kan jag stiga upp?
Eller kan jag ligga hos er?
osvosvosv. :lol:

Då måste du bara svara klart och tydligt. Och det gör man lättast med ramsan. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"