HJÄLP!!! Matvägrar efter påbörjad kur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Minimorsan

HJÄLP!!! Matvägrar efter påbörjad kur

Inlägg av Minimorsan »

Jag har en dotter som är 1 år och två veckor. Hon har fram till i söndags somnat vid 19:30 på kvällen i egen säng men vaknat vid 22:30 och vid 03:00 och fått välling. Ofta har hon även vaknat ytterligare en gång.

Efter att ha läst så ögonen blöder i SHN-boken och på hemsidan bestämde vi oss i måndags för att påbörja kuren. Första kvällen och natten var riktigt jobbiga. Läggningen tog 45 min och hon stod upp i sängen och protesterade och var arg nästan hela tiden. TIll slut somnade hon sittande i ena fotänden. På natten vaknade hon vid 00 och då tog det 50 minuter av ramsande och tillrättaläggande under mycket starka protester innan hon somnade igen. Även nu stod hon upp nästan hela tiden. Vid 03 var det dags igen och då tog det 30 minuter. Sen sov hon till 06 och även då tog det 30 min (natten är bestämd 19:15-07:00). Andra natten däremot var helt otrolig. Hon somnade på första ramsan vid läggningen!!! Vi trodde inte våra öron. Natten vaknade hon till och gnydde vid 23 men somna om själv. Vid 02 vaknade hon och skrek men efter en enda ramsomgång somnade hon om. Vid 06:10 vaknade hon igen men somnade om efter en ramsomgång. Vi kunde knappt tro att det var sant i morse.

Nu till mitt problem. Jag ber om ursäkt för den lååånga bakgrunden men det kändes nödvändigt. Idag har Saga inte alls velat äta. Frukostgröten gick bra och även mellanmål i form av yoghurt och banan men både lunch och middag har hon vägrat. Lunchen som hon annars brukar sluka åt hon bara 5-6 skedar. Middagen gick det bara ner 2 skedar!!! Eftersom hon vägrade äta gjorde jag gröt till middagen istället och det åt hon upp iallafall. Man blir ju så nervös att hon ska vara hungrig i natt nu när hon ätit så lite under dagen och skrika av hunger vill man ju inte att lilla älsklingen ska behöva göra. Snälla, är det någon som varit med om liknande? Finns det några tips om vad man kan göra åt detta?

Jag skulle bli jätteglad om någon ville svara och gärna snart eftersom jag oroar mig inför kvällen och natten.
Mamma till Saga född 090807
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej minimorsan och välkommen hit :!:

Bra jobbat inatt, vad härligt med omsomnadet där på morgonen!

Var inte orolig över maten :!: Aptiten brukar komma med besked 3-4 dagen, och fram till dess är det många små som äter väldigt lite. Tänk på maten som med sömnen: du kan erbjuda henne men du kan inte äta åt henne! Jag har sett flera små kuras som knappt ätit nåt vettigt alls under dagen men inte har de vaknat av hunger :wink: . Så släpp matvargen tycker jag, var noga med att hålla mattiderna och stoppa inte i henne nåt mellan målen, utan ge henne rejält med frisk luft och social delaktighet, glädje och bus så kommer aptiten också!

Kom ihåg päron eller katrinplommonpuré, många små magar bli tröga under kuren. Får hon välling på kvällen? Du kan ge henne dubbel vällingdos ikväll (eller gröt med smör i, du kan ha smör/olja i vällingen också) för att mota bort eventuellt kvarvarande, dreglande vargar 8)

Hoppas ni får en bra andranatt, kom ihåg att busa innan läggning :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Minimorsan

Inlägg av Minimorsan »

Tack för det snabba svaret! Det är säkert som du skriver. Det är bara det att Saga alltid ätit som en häst tidigare så jag blev lite orolig men jag ska försöka slänga bort matvargen :) :)

Nu ska vi börja med skrattet-till gonattet här hemma :D :D Hoppas på lika bra natt i natt när jag ska ta över efter maken som tog de två första nätterna, gulp
Mamma till Saga född 090807
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup: :sleep:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "