INSKOLNING DAGIS

Mian71

INSKOLNING DAGIS

Inlägg av Mian71 »

Hej vänner. Vet inte vart jag ska lägga tråden då det egentligen inte rör sig om en fnurra.
Men ni som "känner mig" känner även min historia med min lilla prinsessa och den resa vi haft.
Jag skollar in henne nu och varje dag så upplyser personalen mig om att på grund av alla nya intryck kommer hon att börja sova dåligt på natten och det kan visa sig även på dagen..
Jag har förklarat att jag inte tänker gå att vänta på nått sånt men känner att de säger det så påtagligt så hör jag vargen långt bort i skogen komma smygandes ...

Min känsla är att " kurade" barn sover bra oavsett intrycken...
Hur är er känsla kring det. Erfarneheter? osv

behöver er pepp här!! :oops:

Kram

Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

bannar :evil: personalen... varje barn är individer.

Har ingen egen erfarenhet men kan bara säga att jag INTE hade låtit
de skapa den vargen hos mig.

Minns att ATTITYDEN kan försätta BERG!

Frågor kommer och går, men svaren är alltid de samma. Extra trygga och extra säkra.

Om du är samma trygga mamma och säkra mamma så har ju inte det förändrats, och det måste ju vara huvudsaken, eller hur?

Lycka till!

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Vår kurade Klimp gick på dagis i 9 månader, han började när han var 16 månader och NEJ han hade inget strul med sömnen i samband med inskolning eller efteråt. Sömnen var den goda dansen den alltid hade varit.

Håller med Anna, bort med de där vargarna Mia :wink: :!:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Kvällens läggning tod 40 minuter innan damen slocknade..
En HYPER ARG dam som fastnade i sin gråt.
Jag var ÖVERTYGAD om att inskolingen INTE skulle påverka henne. Men hon har lite jobbigt med den..

MEN- jag gick in , la till rätta - hög glad ramsa ut. lät henne vara.. Detta fick jag dock göra 2ggr.. Sen ramsade jag bara. 2 ggr ytterligare. Högt, lite bestämt men ändå vänligt. TILLSLUT somnade hon.

Hon KAN det här nu och vi ska fortsätta sova våra nätter som vi gjort länge länge!!
Nya frågor? Men varför? Hon har inte betett sig så här - någonsin liksom.

Men hon ska veta att jag finns där- och samma besked ska hon få- om och om och om . Inte en enda VARG ska få vittring i min närhet...
:-)
Tack för att ni finns!
Återkommer - om det behövs. Annars är vi på banan igen ;-)

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Just för att vargen inte skulle få fäste hos mig.. har jag varit samma glada , trygga mamma. Vill jag tillägga. För jag var övertygad att hon skulle sova bra. Vi som gjort så mkt i sommar liksom och inte har nånya intryck påverkat henne..
Men..
Jag tror hon vill kolla till mig , om jag ff har kollen på allt, nu när vardagen börjar förändras så markant. Våra rutiner är ju inte där längre och andra har införts..

Klart hon undrar. Klart att mamman ska svara på samma sätt...

/Mian ( som pratar med sig själv och skriver det här)
Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och då bekräftelse ramsar jag mamman. Precis så är det. Om situationen måste vara så här, ja då är det så det är. LIka självklart som grädde i kaffet typ.

TÄnk på att ni kanske vill ha lite tid att "landa" på när ni kommer hem. Hela första året så kom vi hem och satte oss direkt i soffan och mös lite (kanske en halvtimme) sen försökte jag med social delaktighet, men oftast var sonen för trött för det så det blev parkering framför tvn. Och JO det är ok det med ibland.

Kram på dig, det blir bättre men det tar ltie tid med allt nytt som måste kollas.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hon vaknade kl 6 urförbannad och ingen ramsa bet. Men det är okej. För nu.

Kvällens läggning gick bra. lite gnöl i en minut. Sen tyst. :-)
Hoppas hon slipper sin " nattgråt" i drömmen..
Men då har vi ju inte heller varit på dagis idag utan vi har haft vårt " vanliga liv". Nästa vecka kommer jag lämna henne längre tider... :( ..Men ..
Även om hennes liv ändras dagtid så ska hennes "borg" ( hemmet) inte göra det. Jag ska alltid visa att hemma är allt som vanligt. Alltid.

Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Även om hennes liv ändras dagtid så ska hennes "borg" ( hemmet) inte göra det. Jag ska alltid visa att hemma är allt som vanligt. Alltid.
Så sött x 4! /Luvisen :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
_lill

Inlägg av _lill »

Min flicka var 17 månader när hon skolades in på förskolan... det var aldrig ett problem - varken med förskolan i sig eller med sömnen! Hon sov underbart på rygg i vagn på förskolan (även om hon sover i säng hemma) utan ramsa och på kvällarna under inskolningen var hon så trött ibland att hon stod vid sängen 1 h innan läggdags och försökte klättra i... lilla gumman :lol: så sömnen behöver ABSOLUT INTE bli ett probelm :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Mian71

Vargistimmen är tillbaka

Inlägg av Mian71 »

Lilla vännen är inne på sin 3e dagis vecka och den här veckan har jag börjat arbeta. Läggningarna går smidigt nu och hon sover MEN vi har fått tillbaka vargtimmen som sakta sakta smyger på sig tidigare och tidigare för varje morgon....

HJÄLP. Det här går inte.
Hur gör jag? Hon orkar ju inte dagis om det ska vara så här.

I morse vaknade hon 5 och vägrar somna om. Hon får en ramsa. Men blir URARG av pangramsan. ( precis som om hon går igång av min röst).
Hon väcker även 10 åringen som blir URLESS på detta ( såklart)..

Jag ramsar och sätter på radion utanför hennes rum men hon vill INTE komma till ro. Nu har vi haft det så här och nu måste jag få råd!!
Schema är 19-06.15 och 2h sömn mitt på dagen och hon fixar sömnen på dagis jättebra. ( dock är hon JÄTTETRÖTT vid lunch berättar personalen).
Såklart det!!

Hur gör jag ? Ska hon kanske sova 1,5 på dagis i stället?
Är det omställningen på dagarna som gör detta? Kan det vara övergående?
Hur beter jag mig?

Hon är ju egentligen en SUPERSÄKER sovare. Och det här problemet har jag inte sett sedan kuren!
Detta började i och med dagis.

Det är KOLMÖRKT i rummet.
Det är ju inget bra att pangramsan ska göra henne förtvivlad. ( som nu i morse). Så här kan vi inte ha det alltså.

Trött Mian!
Vill få ordning igen. Snälla behöver råd här nu!

Kram

Snälla , tips och råd.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Mian71

Inlägg av Mian71 »

fortsätter här jag..

:-( i natt var lilla damen vaken från 02:45 till 04:00
Jag gjorde så här ( söker bekräftelse och vill bolla med någon).. då jag inte varit med om detta sen i höstas 09.
Avvaktade.. avvaktade.. eftersom hon tidigare har hanterat sina uppvak själv. Efter 30 minuter fick hon en ramsa med attetyd att det inte är morgon. Icke sa nicke.. hon fortsatte. Ingen kris i bemärkelsen KRIS dock. Men arg och ledsen i omgångar med lite tysnad i nån minut då och då..
efter ytterligare 20 min fick hon en till ramsa och inte heller den "tog"..
5 i fyra fick jag nog. Gick in och la om och ramsade ut. TYST. Sen fick jag väcka med väckarklockan ( som hon ratat totalt den senaste veckorna). Jag funderade ett tag att sätta på musik alá Mozart men det har jag heller inte kört sen i höstas och min filosofi är ju att hon KAN sova. VET hur man gör och VET att på natten sover alla som grisar.

Det jag tänker här är:
- om jag gått in direkt och lagt om och ramsat ut kanske hon somnat om direkt. ?? Men samtidigt vill jag ju undvika spring i längsta möjliga mån.
Hur tycker ni?

Och jag förstår inte varför detta kommer "tillbaka". . Jag skjuter vargarna från fönstret för in hos mig ska de inet komma och behåller lugnet inför henne. " allt är som det ska".

Dock behöver jag pepp nu om att höra att detta är övergåeende. Och att det inte ramlar tillbaka till dåliga vanor för henne -igen. :cry:

Hur löser jag detta på absolut bästa sätt. Läste nånstans att ju mer jag backar så desto fortare går "fnurran över"??

Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Tänkte bara säga något kort. Jag tror att mycket/många intryck kan ge lite mer oroliga nätter. Min stora tjej sov oroligt när hon var yngre och fått för mycket intryck under dagen. Med det menar jag inte att man ska låta allt bli High Chaparal utan man ska svara betryggande.

Att skolas in och träffa alla nya människor och nya rutiner är stort för ett litet barn. Klart att man kan bli orolig av det. Inget konstigt tycker jag.

Jag kan inte se hur gammal hon är men gissar på under 2 år. Tidiga uppvak beror ibland på för lite sömn. Jag hade nog lagt tidigare på kvällen så att hon får 12 timmars natt och 2 timmar på dagen. Det Är jobbigt för dem att vara på förskola.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej. Hon är född i maj 09.

Förstår att det har med mycket nytt på dagarna. Ville få lite feeback hur jag skulle göra och har gjort. :-)
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Mian!

Som Susanne G säger sà lägg henne lite tidigare sà hon fàr sina 12 timmar.

Och läs pà om attityden! Den betyder allt när du ska ramsa.
Nu har ni haft en del svàra nätter sà din attityd har kanske fàtt en svacka?

Om du vill köra musik pà natten, gör det! Tänk pà det som en minikur sà det inte blir en vana.
Bryt mönstret med det verktyget du vill. Tillrättalägging och ut med ramsa brukar vara effektivt.

Läs lathunden och kör!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Åh.. tack.. har väntat på svar här.. :-) :heart:
Som jag ser det så är det mest mornarna som blivit tidigare och tidigare.. i förrgår när hon vaknade mitt i natten såg jag som hennes " en gång -ingengång" det är i huvdsak morgonen jag vill få till. Jag har aldrig låtit min attetyd svika faktiskt. Allt är som vanligt. Jag har inte gått in till henne före utsatt morgon och alltid alltid låtit väckarklockan tala om när det är morgon i vår lilla familj. ( vilket hon inte köper längre.. alltså väckarklockan)

Jag har läst och läst så ögonen blöder för att jag ska få ordning på detta så att natten ska bli
11,5 h och 2h sömn ( hon är 15 månader).
I morse satte jag igång när hon vaknade 5.10 ramsa.. lite husljud.. ramsa som påminnelse och sen på med klassisk musik tills 06.30 då det är morgon.
Är detta rätta vägen att gå? Eller ska jag bara ramsa? och "jobba in den igen"? (bekräftar man en 1 åring ?? som sovit som en gris i sen i julas?)
Kör man en minikur även för vargis? In vid första pip?

La henne tidigigare igår 18:40 i hopp om längre morgon, men icke sa nicke.

Nu kör jag lika i morgonbitti igen. ramsa först, avakta.. ramsa kanske igen.. och sen musik. kan det vara en bra idé?

Tack igen för svar, för jag är lite rådvill här.

Kramar
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"