Hejsan!
Jag kurade min store kille när han var 8 mån med stor succé och tänkte nu ta mig an lillen som hunnit bli 6 månader.
Med stora killen så sket sig amningen när han var tre månader och det var en stor sorg för mig, jag älskar att amma och ville göra det länge.
Min mamma har ammat mig och mina 3 syskon, men slutat så fort vi börjat sova hela natten, då hennes mjölk sinat då och jag är nu så rädd att detta ska hända om jag väljer att kura lillen??! Jag vill liksom ta igen det jag förlorat och amma lääänge med honom...
Sen är inte problemet att han vaknar ofta, han vaknar bara 1-2 ggr per natt och somnar om direkt efter en kort amning och jag tycker dessa uppvak är mysiga. Jag vill kura för att läggningarna är gråtiga och utdragna, funkar egentligen bara smärtfritt i vagn.
Kan man kura och ändå amma 1 gång per natt?
Kan man gå vidare från natt 1 till natt 2, när han har sovit gott hela natten och liksom inte fått "träna" på ramsan och buffandet? Det blir ju bara ett tillfälle han blir ramsad och buffad. Sen står det i boken att man ska vagna på dagarna, men det känns lite som fusk, då sover han super...
Hur mycket och många gånger ska han sova? Vi har ganska fasta tider som funkat bra: upp 06.30, sova 8.30-9.15, sova 11.30-13, sova 15.45-16.30 och sen natt 19.00. Ska jag fortsätta med detta schemat?
TACK!
Kan man fortsätta att amma en gång per natt men ändå kura?
Kan man fortsätta att amma en gång per natt men ändå kura?
Storebror 080414 
lillebror 100222
lillebror 100222
-
ilindstrom
Hej och välkommen hit!
Jag skulle inte kura bara för läggningen och ha kvar ammningen på nätterna. Jag tror att det blir förvirrande för din lille kille. Att ibland somna vid bröstet och ibland själv i sängen. Jag skulle vänta med kuren tills jag var klar med att nattamma.
Om du bara hinner få med en bekräftelse per natt så är du inte på natt två i lathunden natt två, utan är fortfarande kvar på natt 1.
Vagning på dagen ska du bara använda för att lugna inte söva. Så vagna lugn och gå med ramsan och var noga med bekräftelsen.
Lycka till!
Ida
Jag skulle inte kura bara för läggningen och ha kvar ammningen på nätterna. Jag tror att det blir förvirrande för din lille kille. Att ibland somna vid bröstet och ibland själv i sängen. Jag skulle vänta med kuren tills jag var klar med att nattamma.
Om du bara hinner få med en bekräftelse per natt så är du inte på natt två i lathunden natt två, utan är fortfarande kvar på natt 1.
Vagning på dagen ska du bara använda för att lugna inte söva. Så vagna lugn och gå med ramsan och var noga med bekräftelsen.
Lycka till!
Ida
-
TorpSara
Och med all amning handlar det om tillgång och efterfrågan. Efterfrågas mjölken på dan så produceras den till dagen. Vi är mååånga här inne som ammat många månader på dagen fast vi har haft prydliga nätter. Det är mer eller mindre en myt att man "sinar". Oftast handlar det om att barna tappar intresset, snarare. Och även det brukar vara rätt tillfälligt.