IAHP?

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

IAHP?

Inlägg av Acnaib »

Hejsan!
Nu ramlade jag in här, på nåt sätt.. vet inte riktigt hur men blev såå intresserad av Luvisens tråd!
Freja är visserligen redan drygt 19 månader, men det kanske går ändå!?

Min fråga är: Vart beställer jag detta paket med material? Så sugen nu ju!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Slå upp Doman och Gentle Revolution på Google och titta närmare! :P

Böckerna om matte och läsning finns på t. ex adlibris.com. Beställ böckerna omgående så kan du börja läsa medans du tänker ut hur du ska göra med material. Jag köpte ju fr USA men det är dyrt. Man kan ju tillverka själv också... Iofs ångrar jag numera inte mitt inköp - det var väldigt bra material att ha och jag ska fortf använda dem då och då :wink:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Min fråga blev snabbt överflödig då jag insåg att böckerna kunde beställas från en vanlig bokhandel :P Jag trodde de fanns på svenska först, men verkar bara finnas på engelska.
Nu är iaf matte och läse boken beställda.
Infogar en länk om någon mer undrar :wink:
Böckerna:
http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False
Mattekort kan laddas ner här:
http://www.theclassicalmommy.com/teachingquantity.html

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej Luvisen.

Oj och tack!
Du hann visst före mitt inlägg :wink:
Jag kommer nog tillverka materialet själv, som jag tror nu iaf. Prickkort är ju lätt iaf. Få se om man behöver mer avancerat material sen. Jag är ju helt grön på detta. Men känner att jag vill och måste börja snart! Om jag ska hinna med Freja. Ronja är ju snart 3 månader, så hon kan ju hänga med i bara farten :D

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:lol: :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Någon som vill ge mig lite info?
I väntan på mina böcker så tänkte jag att jag skulle göra och skriva ut prickkorten. Jag har laddat ner prickkort från den där sidan, men jag ör om dem något då jag vill ha dem kvadratiska - 21x21 cm, så får de plats i min laminator som bara tar A4-storlekar.
Men min fråga: Ska siffran stå på samma sida av kortet som prickarna gör (som det gör i ppt-filen jag laddade ner) eller ska siffran stå på baksidan av kortet? För jag har för mig att jag någonstans här läst att den ska stå på baksidan, men blev osäker nu när det var annorlunda på ppt-filen.

Sen har jag en annan liten fråga, som jag ifs kanske får svar på då jag läst boken.
Tanken är väl att barnet ska se mängden prickar - eller hur? Men blir det inte så att de egentligen memorerar "mönstret"? Kan de verkligen se att det är exempelvis 68 prickar? Så om jag skulle visa ett annat kort med 68 prickar men på "andra platser" (alltså inte ett identiskt kort) kan barnet då se att det är 68 prickar??

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Just de! En fråga till! :)

Behöver prickarna vara lika stora? I PPT-filen är exempelvis prick 1 större än de prickarna som visar 100.
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Hej Acnaib

Rent spontant så tycker jag det är roligt att du är så ivrig efter att komma igång.

Men!

Jag måste avråda dig att börja innan du har läst på mer. Det är viktig att veta vad man gör, och VARFÖR man gör det, och din fråga om siffrorna ska stå på framsidan eller på baksidan, säger mig att du måste veta lite mer och läsa på lite mer innan du går igång.

Så ha lite tålamod, vänta tills böckerna kommer, så du inte kommer skevt ut. Det är iochför sig inte så att du kan sabba hela upplärendet, men ditt barn bör inte vara någon försökskanin, då är det bättre att vänta.

I vänttiden kan du läsa det som finns av tråder här på forumet om matte. Där finns svaret på några av frågorna du ställer.

(Siffrorna är för dig. Det är för att du ska veta hur många prickar som finns på kortet du visar. Siffrorna ska stå i alla fyra hörnen, så det inte spelar någon roll åt vilket håll du håller kortet. Så nej, det är inte mönstret på prickorna som barnet lär utantill. Storleken på prickorna måste vara likadana på korten. På kort 19 till ex. Alla prickar måste vara lika stora på det kortet. Det måste de på kort 14 också. Men prickstorleken kan vara olika på 14 och 19. Det spelar ingen roll. Det är antalet som är viktig. Men givetvis bör man hålla sig till samma färg och storlek.)
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

-Siffran på baksidan av kortet- så du kan läsa det snabbt när du håller upp kortet

-Nej, de memorerar inte mönster. De SER mängd. För att verkligen vara "säker" på detta är det en stor fördel att prickarna INTE är i ngt speciellt mönster. Det ska vara slumpvis utspridda på VARJE kort.

-Det är mkt viktigt att det finns plats kring varje prick så det är lätt att SE varje prick.

-A-4 kan vara ett för litet format... Alltså, de ser ju inte så bra i början, det tränas ju upp. Det är bra med STORA prickar om man säger så de snabbt kan se och att de är i rött. Samma sak där- rött är enkelt för ögat att uppfatta.

Allt detta kommer att besvaras på ett ordentligt sätt i böckerna
:wink:

Lycka till! :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Hej! Tack för svar! Dock skiljer sig svaren lite åt :P
Siffror i alla fyra hörnen eller baksidan :wink: :roll:

Hege - Ja, ivrig är jag allt. Freja är ju redan 19 månader. Ingen tid att förspilla :wink: men jag hade inte tänkt börja redan. Jag tänkte bara förbereda korten, så att de var klara när jag är, så att säga. Det tar ju lite tid och det är ju lite pyssligt. Så jag trodde jag kunde förbereda dem redan nu. Hmm.. kort med prickar på tyckte jag inte lät så avancerat. Men det kanske det är.

A4, för litet... jahaja... :? Jag tänkte ju t.o.m. ta lite mindre än A4, 21x21 cm. (Det är så brett som ett A4 är) Men där ser man ännu en gång att jag inte riktigt vet vad jag gör - än. Ja, bäst jag hejdar mig lite...

Tack så länge!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Ja men då så! :D

(Jag MÅSTE börja läsa frågorna lite nogrannare...)

Givetvis ska du börja förbereda material, det tar tid och det är mycket klokt att förbereda medan du väntar på böckerna.

Prickerna ska vara på baksidan OCH i alla fyra hörn.

När du visar kort är kortets framsida, prickarna, vändt mot barnet. Kortets baksida vänder mot dig. Du ser siffran, och kan titta på barnets ögon medan du säger siffran högt.

Jag tror som Luvisen att A4 blir för litet. Man behöver ju inte laminera, men korten skal visas tämligen snabbt, och användas i många månader, så det är helt klart en fördel att korten är så styva som möjligt. Kanske en bra investering att köpa en laminator som tar A3, och sen klippa till korten? Det blir en kostnad, men har man råd, så är det en investering man aldrig kommer att ångra.

Lycka till!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Förlåt, jag ska börja läsa mina svar lite nogrannare också... :oops:

Siffrorna ska vara på baksidan och i alla fyra hörn...
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

:D

Ja, lite förvirrad blev jag igen.. när jag läste prickerna. :P :wink:
Men, på baksidan i alla fyra hörn eller på baksidan och på framsidan i alla fyra hörn? Bäst att få det rätt.

Men då tänker jag om lite och siktar in mig på A3 (eller ja, 29x29 cm) Kan nog låna en laminator av någon. :D Men skrivaren klarar inte heller A3 (om man inte skarvar tva A4) så jag får nog köra super-pyssel-metoden. Klipp och klistra prickar. Gäller att man räknar rätt bara!!
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

På baksidan, i alla fyra hörnen på baksidan.
Endast prickar på framsidan.
:D
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Inlägg av Acnaib »

Nu har jag en fundering igen. Sorry :oops:

Prickarna - hur stora i diameter ungefär?
Jag har räknat lite på det och ca 2 cm tror jag skulle vara lagom, då får det plats 100 prickar på ett kort som är 29x29 cm stort (det är storleken på korten som kan köpas från USA: http://www.gentlerevolution.com/mm5/mer ... ry_Code=K3 )
Men, prickarna kanske borde vara mindre, eller? :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "