När dagvilan blir till sagostund...?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
skontattsova

När dagvilan blir till sagostund...?

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Vet inte riktigt om jag har lagt det i rätt forum, men jag provar :)

Min 3-åring (med 12h natt) börjar "växa ur" sin dagsvila, hon ligger och pratar sig igenom hela passet (hon ligger i sin spjälsäng i mörklagt rum). Vad har ni gjort för typ av vila efter att de slutar sova då de ändå behöver ngn slags nedvarvning? Saga? (och då vad för typ, har ni läst eller spelat upp CD-saga), DVD-film? Annat? Tacksam för alla tips om alternativ (jag känner mig en smula idéfattig :D )
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sontattsova! :D

Jag flyttar din fråga till Barnafostran :shock: för här på SoS handlar det om Standardmodellen och barn upp till 1 år.

Och så passar jag på att svara att jag känner igen det där från min egen 3,5-åring. Medan Lillebror sover middag får hon ensamleka (läs: pyssla med pärlor, modellera, vattenfärger etc) i köket och sedan ofta lyssna på lite musik eller en saga på CD på soffan i vardagsrummet. Ibland hände det, särskilt i början, att hon somnade då - det tog vi i så fall inget extra för utan lät henne sova en stund. Helst 45 min.

Vi justerade dagsschemat också så att hon la sig 30 min tidigare de dagar hon inte somnade under middagsvilan. :D Men själva poängen är att hon behöver en lugn stund medan Lillebror sover, annars bryter hon ihop under eftermiddagen.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"