Trotsig två-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Celia

Trotsig två-åring

Inlägg av Celia »

Hej, har en två-åring som precis blivit storebror. Han har i samband med detta, och även något innan, blivit väldigt trotsig. Han är tvärtemot allt, när han är på det humöret. Det är dock inte jämt och utbrotten går över fort, så jag brukar ha tålamod att hantera dem. Några kvällar nu så har han även börjar trotsa vid läggning. Det börjar redan i soffan då vi läser saga, han vill ha fler och andra böcker... I kväll vägrade han lägga sig ner, kom upp och öppnade dörren och ropade på mig, vilket han inte gjort tidigare. Han ropade, gapade och ville ha vatten etc. Somnade efter en stund, men det känns inte bra i magen på mig. Jag blev irriterad när han kom upp, och det märkte ha så klart av. Jag vet att vi har slarvat med skrattet och vi ska verkligen börja ordentligt med det igen, men det är svårt nu med en bebis i famnen (hon lägger sig senare). Finns det andra saker vi kan ändra på? Jag tror på rutiner och attityden av självklarhet, men vet inte om det är nog.
Tack på förhand!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Celia!

Någon "regelrätt" trots tror jag inte det är, han är ännu lite ung för det :wink: utan jag tror att han ifrågasätter, speciellt om det är så att rutierna kanske ändrats i och med lillasysters (grattis förresten!) inträde. Tänk på att dag och natt hänger ihop, och en tvååring behöver absolut få sin sociala delaktighet tillgodosedd, så se över den och anpassa den efter hans ålder. Här finns en klistrad tråd för lite inspiration:
:idea: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Rutiner och attityden är kärnan, fortsätt med det :D :!:

Och som du själv säger: mer krut på skrattet, en kvarts ordentligt bus innan läggning, involvera lillasyster; håll henne i famnen och jaga lillebror, lek tittut, prutta på magen...

Tänk visa, leda, lära, hjälpa!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Celia

Inlägg av Celia »

Hej, jo nog är det trots, det är jag helt övertygad om. Kvällarna är egentligen inte det stora problemet, och vi kan hantera hans utbrott, men det är utbrott, det kan jag lova. Tror inte att man som två-åring är för ung för att ha gått in i trotsåldern?
Jag tackar för tips och råd. Ofta är man nog själv medveten om vad som behövs, men behöver mest bara få det bekräftat från andra också. :wink:
Vi ska verkligen jobba på att han känner sig sedd och delaktig!
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Celia!

Jag rekommenderar dig att låna eller köpa Barnaboken, där kan du läsa om de olika åldarna och hur man ska visa, leda, lära och hjälpa barnet.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "