Biter på naglarna

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
oakarin

Biter på naglarna

Inlägg av oakarin »

Hej!

Hur hanterar man en tvååring som biter på naglarna? Jag brukar klippa naglarna regelbundet men idag när jag kollade efter om det behövdes klippas så hade hon gnagt ner naglarna så långt det går! :shock:

Hon har aldrig gjort det så att vi sett så jag misstänker att hon ägnar sig åt detta då vi lagt henne för att sova. Ska man göra något åt det? Det ser inte så roligt ut, men hon visar inga tecken på att det gör ont. Hur ska man tolka beteendet i sig självt? Normalt, tecken på någon brist, ångest? Hon är precis som vanligt, pigg och glad. Vi håller på att skola in henne på förskolan, men hittiills har det gått superbra.
Har ni tips? Hittad inget i BB om det.
Kram!
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Inga alls. Men gör det nått? Egentligen?
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Nej, så länge hon inte visar tecken på att det gör ont så spelar det nog ingen roll, det var bara det att det såg så obehagligt ut! Det var nerbitet ända ner s.a.s. så det kändes som att det borde ömma när fingertopparna kommer åt något.

Jaja, det löser sig väl av sig självt. Kanske en liten överreaktion från mammas sida i dessa inskolningstider! :wink:
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har inga tips MEN, min son började bita när han började på dagis. Och nu har jag svårt att få honom och sluta. Jag bet själv på naglarna tills jag blev ca 30 år, mer än att det ser illa ut så gör det inte direkt ont kan jag säga. Om man inte biter tills det blöder för stås.

Vet inte själv vad jag skall göra åt saken, men det verkar som om det är en stress lösare vad jag kan förstå. Sen blir det en vana. :roll:

Säg till om ni hittar en lösning. Vårt blev bättre nu i sommar då det inte var så mycket stim och stoj.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lindsey

Inlägg av Lindsey »

Min stora tjej, snart åtta, biter på naglarna och på huden runt om. Hon har ofta ett finger i munnen när hon t ex tittar på tv. Jag är "på" henne ganska mycket. Hon är hos oss varannan vecka och jag har talat med hennes pappa som tyvärr inte är lika uppmärksam och som själv biter på naglarna, vilket hon påpekat. Det har verkligen blivit en ovana och det gör ont att ha såriga fingrar. Ofta är hon inte medveten om att hon har fingrarna i munnen men så fort jag kommer på henne försvarar hon sig och säger att hon bara höll på läppen. Jag vill inte heller att det ska bli en för stor grej men samtidigt vet jag att det kan sitta i i många år vilket jag hjälpa henne att undvika. Tips någon?
Mamma till Tova född 2002 och Stella 2010, kurad i Gastsjön juni 2010.
susanne med O

Inlägg av susanne med O »

Hej

Kan ni inte prova att ta på nått som smakar äckligt på naglarna, nån krydda eller "Stopp och väx" från apoteket?
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen!

Jag har upptäckt att ju mer vi är "på" henne desto mer biter hon... :roll:
För att förhindra att hon biter på tånaglarna (!) ser vi till att hon alltid har strumpbyxor/tossor. Fungerar alldeles utmärkt. Om hon sitter och biter på fingernaglarna så sticker jag diskret till henne en bitring från spädis-tiden. Jag säger inget utan ger henne den bara. Hon tar den då och slutar bita på naglarna. Ju mindra tid hon är på dagis desto mindra biter hon... Antar att det har med stresshantering att göra.

Nu luktar det suspekt här så det är nog dags för blöjbyte...
Karin
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"