Nu behöver jag goda råd för vår lillkille nu ett år gammal!
Sovning i vagn
Vanligtvis sover han i spjälsäng...tryckt och säkert i sin egen eller någon annans eller i en resesäng på ett helt främmande ställe. Ibland har han sovit i vagnen (halvsittande) och med ett förhänge - inga problem. Nu under semestrar har vi fått vargbesök i vagnen. Lillkillen är lagom trött och det är sovdags, allt är bra, föräldrar har rätt attityd, ramsan tas emot bra...MEN när förhänget hängs på blir lillkillen ARG! River ner förhänget eller blir ännu mer förbannad om det sitter fast. Utan föhänge tar det lång tid att somna...mer en utmattning än läggning.
5-minuterslur
Ibland blir lillkillen lite sliten efter en spännande eftermiddag. Jag frågar om han vill sova och han pekar direkt mot övervåningen vilket betyder "sova". Jag lägger honom...han är nöjd...mysar med gosen...tystnar...börjar muttra inom någon minut...blir förbannad över att ännu inte ha somnat...blir ännu argare...! När jag går in står han i sängen, har kastat gosen all världens väg och blir glad över att jag kommer så vi kan hitta på något roligare. Tyvärr ännu tröttare än innan läggning.
Rara forumet...har någon ett gott råd eller två?
Vargar i barnvagnen
Vargar i barnvagnen
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM 
-
Nancy
Hej Malin
Jag har aldrig lyckats med lurar i vagn efter att barnen vuxit ur liggvagnen.
Vi har anpassat oss efter deras schema istället. Handlat på förmiddagen, lagt besök till efter långlur och vid behov tagit med resesäng. Och om det inte funkat har vi sytt ihop det så gott det går.
Kanske får du bättre tips från någon annan.
Gällande femminutrarna hade jag struntat i det. Mutat med vatten, nåt halvförbjudet att äta eller ett skojigt tv-program. Trixat ihop em/kväll efter förmåga och vid behov lagt upp till 30 min tidigare att sova.
Kram från Nancy
Jag har aldrig lyckats med lurar i vagn efter att barnen vuxit ur liggvagnen.
Vi har anpassat oss efter deras schema istället. Handlat på förmiddagen, lagt besök till efter långlur och vid behov tagit med resesäng. Och om det inte funkat har vi sytt ihop det så gott det går.
Kanske får du bättre tips från någon annan.
Gällande femminutrarna hade jag struntat i det. Mutat med vatten, nåt halvförbjudet att äta eller ett skojigt tv-program. Trixat ihop em/kväll efter förmåga och vid behov lagt upp till 30 min tidigare att sova.
Kram från Nancy
Hej o tack för svar!
Jag kanske ska sluta fokusera på detaljerna som gnisslar och istället tänka på helheten som funkar så suveränt med lillkillen sömn!
Vi skrotar 5-minuterssoven på em nu, blir lite "slappaktivitet" i vagn eller på cykeln istället och någon muta och tidigare läggning vid behov.
Kram
Jag kanske ska sluta fokusera på detaljerna som gnisslar och istället tänka på helheten som funkar så suveränt med lillkillen sömn!
Vi skrotar 5-minuterssoven på em nu, blir lite "slappaktivitet" i vagn eller på cykeln istället och någon muta och tidigare läggning vid behov.
Kram
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM 
Hej !
Funderar på om det kanske inte är dax att backa lite ? Jag skulle gjort det - och vagnat lillen. Bestämt och sakligt gett besked om att det är dax att sova. Min lilla trasslade lite vid samma period men när jag backade och vagnade så förstod hon konceptet igen och sov sedan utan bekymmer lurar i vagnen ända upp till 3 års åldern.
5 minutarna rädda mitt liv flera gånger. Likaså här - jag la över henne i vagnen- vagnade ordentligt ( behövde bara göra det några gånger sedan sov hon igen utan bekymmer) och lillan protesterade först men somnade sedan och har sovit sedan dess.
Än i dag kan hon komma och säga att hon vill vila ögonen i 5 minuter när hon kommit hem från dagis
( och nu är hon STOR = snart 5 år !!)
Kram Sessan
Mamma till Sagatrollet som sovit som inte haft ett uppvak på flera år.
Funderar på om det kanske inte är dax att backa lite ? Jag skulle gjort det - och vagnat lillen. Bestämt och sakligt gett besked om att det är dax att sova. Min lilla trasslade lite vid samma period men när jag backade och vagnade så förstod hon konceptet igen och sov sedan utan bekymmer lurar i vagnen ända upp till 3 års åldern.
5 minutarna rädda mitt liv flera gånger. Likaså här - jag la över henne i vagnen- vagnade ordentligt ( behövde bara göra det några gånger sedan sov hon igen utan bekymmer) och lillan protesterade först men somnade sedan och har sovit sedan dess.
Än i dag kan hon komma och säga att hon vill vila ögonen i 5 minuter när hon kommit hem från dagis
Kram Sessan
Mamma till Sagatrollet som sovit som inte haft ett uppvak på flera år.