Timmar mellan målen för en sparris???

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
caln

Timmar mellan målen för en sparris???

Inlägg av caln »

Känner mig så bekymarad över vår dotters (dåliga) aptit. Har i en vecka försökt introducera henne i familjens mattider som ser ut så här:
ca kl 7,15: välling 100-150 ml (detta är dock lillasysters egna :D som vi tänkt sluta med snart)
kl 8 frukost
kl 11,30 lunch
kl 14,30 mellanmål
kl 17,30 middag
kl 18,30 nattslurk välling
Det är oftast (dock inte alltid) svårt att få i henne maten. Hon är intresserad av vad alla andra har på sin tallrik utom sin egen. Det grinas och tjuras, mat som ska vara roligt! Kastar det mesta på golvet när hon ska äta själv.
Ska vi låta henne ha kvar de gamla tiderna då hon åt ensam lunch vid 10,45. Då fick hon full port välling vid 7 och satt bara med och pillade i sig lite smulor vid våran frukost. Tyckte nästan det gick lättare (lite åtminstone) att mata då när hon inte har alla andras mat att tänka på.
Behöver väl knappast tillägga att hon är lång och smal redan nu. = sparris!!!
Var hos BVC idag och hon hade ökat endast 120 g sedan i början på juni.
I deras broschyrer rekommenderas tätare mål för att förhindra trötthet, och för att de har lättare för att pilla i sig lite men ofta som det står. Hur sjutton gör jag? 2,5 tim mellan målen eller 3,5????? AW brukar ju förespråka att de ska hinna bli hungriga men jag vet varken ut eller in. :cry:
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Ja vår dotter har också alltid varit liten i maten.
Våra tider från ca 6 månader och fram till nu 2,5 år har varit
07.30 välling 200 ml
11.00 lunch
14.30 mellis
18,00 middag
19.10 välling 200 ml.

Vällingen har hon alltid ätit men lunch mellis och middag har varierat kraftigt, ibland bara 3 tuggor.
men så länge hon sover gott och är glad på dagarna så har jag inte brytt mig om hennes dåliga matintag förutom att se till att lägga till lite fett i hennes mat samt erbjuda tex avokado som mellanmål som är nyttigt och fett.

Hur är hon i humöret? sover hon bra?, orkar hon trots att hon äter så lite?

/krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Caln!

Min tanke är mer "Vad erbjuds hon att äta?" och "Lämnar ni ätandet åt henne" snarare än tider för maten då vi har en Sparris och har gått på din stig.

Avgörande för oss var att släppa fokuseringen på henne när hon åt. Vi satt väl och stirrade ganska bra :lol: :shock: Trugade, tjatade, erbjöd, spelade teater, leksaker.. ja, you name it.

Så, vi släppte fokuseringen. La upp plockmat på hennes talrik och sen städade vi köket, eller läste en tidning eller glodde ner i våra egna talrikar precis som man vanligtvis gör.

Klistrar med min tråd där det klistrades in andra kloka trådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21960

Vi har btw. exakt samma mattider som ni har :wink:
Sen har jag inte brytt mig om foldrar på BVC, jag har inte brytt mig om några talriksmodeller. Jag har erbjudit henne mat, that's it.
Ibland tankar hon kolhydrater, dvs. äter bara pasta, potatis, ris. Sen växlar hon och äter enbart proteinerna på sin talrik, dvs. kött, fisk, fågel.

Läs också kapitlet om Mat i BB. Gav mig en del rejäla uppvak!

Kram!
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Rättelse
Våra tider är som Krisses bara det att Smulan inte har ngn nattslurk. Hon äter sista gången 18.00 och det är middan det.
caln

Inlägg av caln »

Hej ni och tack för svaren och som alltid kloka ord :)
Ursäkta att det tog ett tag innan svar men som ett vanligt förekommande fenomen lättade problemet något efter att jag skrev...
Vi backade bandet en aning eftersom jag märkte att det faktiskt tärde lite på hennes sinnesstämning, hon fick helt enkelt i sig för lite. Vi matar henne en liten stund innan vi andra äter så att hon får lite lugn och ro. Än så länge fungerar det inte att ge henne mat samtidigt som vi andra äter, då äter hon knappt något...! Vill bara se vad andra har och kastar sitt eget... Men vi har inte gått tillbaka till de gamla tiderna utan har behållt dem jag beskrev.
Fel eller ej att ge henne något att pilla med samtidigt som vi matar, men det är så vi gör och då får vi oftast i henne rätt bra. Sedan serveras maten till oss andra och då får hon plocka i sig lite extra om hon vill. Kommentarer??
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra tycker jag. Det ska vara trevligt med mat, det är huvudsaken. :D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"