Så var jag tillbaka här igen. Jag hade tänkt att jag inte alls skulle besöka kurforum med lillasyster, men ack så fel jag hade
Med lillasyster har jag använt SM, men jag kan så här i efterhand konstatera att
Lillasyster sover ok. Det som är det stoora problemet är att hon inte somnar själv, och alltså inte somnar om själv.
Dessutom har hon fortfarande napp. Jag gjorde ett rejält försök att ta bort nappen för 2,5 mån sen (om jag inte minns fel) men det gick inte alls. Hon var helt klart inte redo. Nu är ju nappen en dålig vana i stället, och eftersom jag hjälpte henne att börja med napp, är det nu dags att hjälpa henne att sluta med den.
Lillan sover fortfarande i vagn
Jag hade ju planerat att det skulle gå så bra så bra att SMa henne, så jag tyckte att där kan hon ju sova tills 4 mån och sen flyttar jag bara smidigt och protestlöst över henne i spjälsängen
På middagsvilan vaknar hon (i 99 fall av 100) efter 45 min. Då stoppar jag i napp igen och vagnar lite så somnar hon om.
Sen vaknar hon efter 15 min till och jag vagnar lite till.
Sen vaknar hon när det är 30 min kvar av vilan. Då är det ganska svårt att få henne att somna om och det blir en hel del vagnande.
När jag lägger henne för natten stoppar jag om och ramsar men bara en gång. Jag har liksom fastnat i det där att smyga in ramsan som när bebisen är liten.
Sen när hon börjar skrika går jag in och tar upp och ammar. Jag brukar amma innan jag lägger henne, men det är som att hon kommer på efter att jag lagt henne att hon vill ha mer.
Men det är inte alltid hon vill äta och då lägger jag ned igen och ramsar x1 igen. Då hinner jag inte ens ett steg innan hon gråter mer.
Om hon inte ville äta så vagnar jag direkt.
Om hon nyss åt, så tar jag upp igen och ammar igen. Så kan jag hålla på ett par gånger och sen somnar hon faktiskt själv utan vagning.
Schemat som jag haft det hittills: 12-45-2. Nu är hon ju ganska precis 6 mån, så jag måste kanske ändra?
07.30 morgon och amning
09.00 gröt
09.30 vila 45 min (somnar ca kvart i-10 i)
12 ca: lunch (mer gröt, men jag måste ju helt klart bli bättre på att ge riktig mat, hon kan ju inte äta bara gröt hela dan)
12.30 ca: vila 2h (brukar somna 12.50)
15 ca: amning
16-18 här nånstans brukar jag amma henne igen, men olika tid beroende på när hon vill ha
18.30-18.45 ca: gröt (igen...)
19.30 natt (brukar somna ca 19.50)
kl 04.00 tar jag upp och ammar. Varför? Jo: När jag tar upp kl 4 så äter hon och somnar om. Jag byter blöjan och lägger ned henne och hon sover till ca 6.50 då jag vagnar lite så sover hon vidare till 7.30.
Förra veckan tog jag bort nattmålet för hon ville inte ha mat när hon vaknade, men då vaknade hon i stället kl 05 och var vaken: 1a natten drygt 1h, 2a natten 45 min, 3e natten massa småuppvak fram till morgon. Hon sov som längst 20 min mellan 06-06.20, annars 5 min i taget. 4e natten samma sak. Och tiden hon inte är vaken består av mer eller mindre konstant vagning.
Jag orkar inte hålla på så. Jag måste sova. Och eftersom jag ändå ska köra en minikur så kan jag ta bort det målet då, tillsammans med nappen, och i spjälsäng. Vad tycks?
Kram Umm Musab