Ps. Vi har aldrig kurat men visste ej var jag skulle lägga frågan.
En lur för lite för 13 månaders?
En lur för lite för 13 månaders?
Flickan på snart 13 mån sover 12 tim natt och middagsvila på 1,5 tim. Ibland använder vi marginalkvart så den kan bli lite längre vid behov. Hon fick en kort lur på fm som vi slutat med alldeles nyligen. Tycker dock att hon är väldigt grinig av och till. Det är visserligen mycket som händer nu tex håller hon på att klättra mycket och tränar för fullt på balansen för att inom kort ta det första steget utan stöd. Hur gör de flesta med barn i den åldern ang middagsvilor?
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Dotter född 1/7-09
-
Nancy
Mina tre äldsta barn har varit olika gamla när de övergått till att sova en lur/dag. Allt från 12 mån till 16 mån.
Jag har erbjudit möjligheter till fm-lur fram tills att barnet oftare varit vaken än somnat.
Med Lani gjorde jag så att jag hade lekstund i sängen i anslutning till sovtiden och så fick hon välja själv om hon ville sova eller inte. Ganska ofta somnade hon mitt bland alla leksakerna. Då lät jag henne sova ca 20 minuter och väckte sedan.
Hälsningar från Nancy
Jag har erbjudit möjligheter till fm-lur fram tills att barnet oftare varit vaken än somnat.
Med Lani gjorde jag så att jag hade lekstund i sängen i anslutning till sovtiden och så fick hon välja själv om hon ville sova eller inte. Ganska ofta somnade hon mitt bland alla leksakerna. Då lät jag henne sova ca 20 minuter och väckte sedan.
Hälsningar från Nancy
Tack för era tips. I förmiddags var hon verkligen trött, vi erbjöd henne en lur och hon somnade tämligen fort, vilket hon inte har gjort senaste tiden. Hon sov så skönt och verkade verkligen behöva det så vi lät henne sova 20 min. Men då kom problemet som ett brev på posten. Den långa middagsvilan mitt på dagen blev inte den långa middagsvilan som det är tänkt. Hon vaknade efter 45 min (och vägrade somna om) och vi kan nog därmed konstatera att vi faktiskt får hoppa över fm-luren vilket vi vill eller inte. För vi vill inte att den långa härliga vilan mitt på dagen ska ta stryk, det är ju liksom den som ska hänga med ett tag till
Får väl ha en kinkig tjej ett litet tag, antar att det kommer ge med sig snart. Men då vet jag att vi i alla fall inte är helt ute och cyklar med vårat tänkande, så tack än en gång kära ni för snabba och bra tips.
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
Dotter född 1/7-09