Vad hände?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Pappsen Alexnder

Vad hände?!

Inlägg av Pappsen Alexnder »

Vi har en liten pojke på 14 månader som har sovit som en gud under hela sitt lilla liv. Vi började med standardmodellen från början och fortsatte sedan in i kuren. Han sover i samma rum som sin storasyster som kurades vid 5 månader.

Nu är vi på semester och bor i en stuga. Vi har avgränsat barnens hörn i rummet med filtar.

Helt ur det blå har lilla Elias börjat vakna klockan 04:00 varje morgon och skrikit som en vettvilling. Vi har ramsat och lagt honom ner i sängen. Någon gång har man blivit tvungen att buffa till honom i ett par sekunder. Han somnar om och "väcker sig själv" efter en stund. Och så håller det på tills klockan ringer 07:00. Vi ger honom mer mat under dagen men det visar sig vara svårt eftersom att värmen sänker hans aptit. Inatt gjorde jag en flaska välling till honom som han halsade och efter det var skriken mildare. Fast det fortsatte ändå resten av morgonen.

Tilläggas bör även att han kommit in i en fas där han skriker en hel del, (kanske för att han sover dåligt) och blir arg för minsta lilla. Han har alltid annars varit världens gladaste barn. Nu är det mycket gnäll.

Nu börjar det verkligen slita på stackars föräldrars mentala hälsa :evil:

Finns det någon där ute som har tips? SNÄLLA! Återkom snarast...

Ödmjukast - Pappsen
Pappa till:

Alba, född 2007-12-11
Elias, född 2009-05-23
Nancy

Re: Vad hände?!

Inlägg av Nancy »

Pappsen Alexnder skrev:Nu börjar det verkligen slita på stackars föräldrars mentala hälsa :evil:
:( Det är nog inte så himla kul för lille Elias heller.

Jag känner inte Er och har inte er bakgrund men jag tänkte försöka svara utifrån det du skriver i inlägget.

Är man 14 månader som Elias och standardmodellats (från födseln :?: ) och sen kurats vid 5 månader, ja då får man väl nästan räknas som "vuxen" i sömnsammanhang vid 14 mån :?:

Jag menar att en pojke på hela 14 månader behöver nog ingen hjälp med att lägga sig ned i sängen. Tvärtom så stjälper ni mer än ni hjälper här. Han blir förvirrad över vad som gäller och fortsätter skrika dagen därpå i tron att då startar dagen eller åtminstone lite tillfällig action i form av buffning eller t.o.m. välling :?:

Jag förstår såklart att det inte är roligt att höra sin lille son ledsen. Men det blir inte bättre av det ni gör nu.

Vad kan man göra istället då :?:

:idea: Se över dagsömnen och det totala antalet sömntimmar.
:idea: Rejält med godnattskratt. En sån där sak som är lätt att tappa bort i perioder då allt flyter på (jag glömmer ofta själv).
:idea: Jag tycker att det alltid har funkat bra att direkt vid minsta pip i vargtimman servera en upplysande pangramsa som tydligt talar om att det inte är morgon ännu.
:idea: Göra storstilad morgon och det samma tid varje dag. Nu vet jag inte hur ni gör men på sommaren kanske man frestas att skjuta på tiderna lite. En del barn klarar det fint, andra inte.
:idea: Mina två äldsta barn var hjälpta av att ha väckarklocka som ringde innan glad godmorgon. Mina två yngsta har sovit bra utan så numera använder vi ingen klocka.
:idea: Aptiten kan vara lite nedsatt i värmen men se till att barnen dricker ordentligt. Det gör ni säkert redan men jag skriver allt jag kan komma på.
:idea: Lita på att även Elias behöver sin sömn. Ta inte ifrån honom det ni "lovat" genom kurning och ramsa: att hans säng är en fredad zon och så länge det inte är totalkris eller sjukdom så klarar han omsomnande på egen hand.

Lycka till önskar Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

...och om jag lät präktig i inlägget ovan så blir det än värre nu :wink:

Ett tips som alltid är lika gångbart är att inte tänka "faser" av diverse slag utan mer konstatera att: "Nu är det såhär och vad gör vi åt det :?: ".

Just "Vad gör vi åt saken :?: " är ett av de bästa saker jag lärt mig via Barnaboken.

Vänliga hälsningar från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "