Säger det igen, detta forum är otroligt... Det räcker att skriva något för att allt verkar lättare dagen därpå
Dagen började dåligt idag. Vi har morgon klockan sju och redan tio över sex började storebror att ropa att han ville gå upp. Lillebror vaknade och var otröstlig och det hela slutade med att vi alla gick upp, på inte så bra humör, vid kvart i sju. Jag jobbar på att förbättra mitt morgonhumör rent allmänt, och såna här väckningar gör ju inte sitt till om man säger så.
Storebror var "på tvärs" från början och ville ingenting eller tvärtom eller skulle nypas. Påklädning, frukost, tandborstning gick på samma sätt och det kokade inombords för mig. När vi nästan var klara med tandborstning (då han skulle utforska avloppshålet med sin tandborste) brast det för mig och jag avslutade det hela åt honom och gick sedan med en skrikande kille över axeln upp på övervåningen för att komma ifrån lite (vi är hos mormor och morfar och även om vi oftast är överens om vad som gäller för de små så gillar jag inte att ha publik såna gånger). Vi gick alltså upp och jag satte ner honom på hans säng och sa att han fick lugna ner sig själv en stund. Gick och gjorde detsamma
Efter bara någon minut hade jag en jättesolig liten kille som förklarade för mig att tandborsten faktiskt är till för tänderna och inte annat smutsigt, att man måste sitta ner när man äter för annars kan hundarna komma och ta det man har i händerna och det kan göra ont, att om man inte äter upp sin smörgås så får man ingen mer leverpastej... Hela vår morgon i repris, fast med facit reciterat av huvudpersonen
Kändes nästan lite läskigt, har jag hjärntvättat honom? Sååå "lydig" behöver han ju inte bli
Så imorse blev det mitt teoretiska alternativ nummer två som löste det hela...
Eller är det bättre att vänta in ett läge där man inom sig känner sig riktigt förbannad och sen efter bästa förmåga tona ner sin reaktion för att bara verka ordentligt arg?
Men jag skulle som sagt vilja undvika att bli så arg inombords och lyckas bryta det hela innan. Men det känns konstigt att förvisa innan man tycker att han nått gränsen (var för sig är ju grejerna han gör inte så farliga, men sista grejen blir droppen).
Nu är han för övrigt ute och krattar med mormor, de verkar ha väldigt roligt