syskonbråk och kärlek

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
1+2

syskonbråk och kärlek

Inlägg av 1+2 »

Nu ser vi ingen annan utväg än att vända oss hit och försöka få lite hjälp och komma på rätt spår med våra 2 tvillingpojkar som snart fyller 3 år.

För det mesta leker de så bra och tar hand om varann men så nästan en gång per dag så brakar det loss och de börjar slåss om nån leksak det är alltid bara om leksaker det handlar om.
Och de river varann i ansiktet så blodet rinner.
Man får vakta dem hela tiden och det är när de leker som bäst som de ryker ihop och man är helt oförberedd.
Vi har försökt med allt och vi har läst här och vi har läst barnaboken men vi lyckas inte få dem att sluta slåss om saker.

Kan nån hjälpa oss att få ett slut på det här.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

De leker jättebra ihop. Såklart. Tills de inte gör det längre. Vilket ju händer i de bästa familjer. Vad gör ni då? Eller helst innan för att förebygga och förekomma?

Mina bästa tips är att bryta leken och lägga in pausar av:
:arrow: social delaktighet
Livet består av viktigare saker än leksaker. Livsviktiga saker tom.
:arrow: ensamlek
Hade jag fortfarande när mina var så små. Jätteviktigt att också få utforska ifred och själv fnula ut vad man kan och förmår utan inblandning
:arrow: pyssel vid köksbordet
Som tar fokus från leksaker och låter dem få en stunds vila i sitt eget, precis som ensamleken. Kan vara målarböcker, pärlor, sax och klister...

I övrigt:
Utrensning av leksaker. Kanske för mycket framme? Kanske inte. Men värt att fundera över.
Vid bråk om saker: ta saken. De blir de i första hand ilskna på den som tar bort saken. Och vips kommer de - tillsammans - fram till en lösning om hur de ska enas om saken istället.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag tar helt sonika bort saker som mina barn slåss om. :shock: En varning kan man kosta på sig först, men vid 3 års ålder lär de sig snart att om vi bråkar om Saken får vi inte ha den. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja vi tar nog bort sakerna de strider om oxå.
Så när det gått nån dag så får dem tillbax dem och vi säger till att de inte får börja bråka om dem igen för då tar vi igen bort den.

Ensamlek ja det har de aldrig haft,faktist och de är som ler och halmstrå.Ihop hela tiden och vi har aldrig gjort nåt med bara den ena heller.

Social delaktighet det tycker de om jättemycket och e med och hjälper oss i allt möjligt hela tiden.
De har aldrig haft ro att sitta framför tv eller nåt sånt heller utan det är full rulle hela tiden och det känns ju jätte bra.
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
farmor

Inlägg av farmor »

Ewa skrev:Hej!

De leker jättebra ihop. Såklart. Tills de inte gör det längre. Vilket ju händer i de bästa familjer. Vad gör ni då? Eller helst innan för att förebygga och förekomma?

Mina bästa tips är att bryta leken och lägga in pausar av:
:arrow: social delaktighet
Livet består av viktigare saker än leksaker. Livsviktiga saker tom.
:arrow: ensamlek
Hade jag fortfarande när mina var så små. Jätteviktigt att också få utforska ifred och själv fnula ut vad man kan och förmår utan inblandning
:arrow: pyssel vid köksbordet
Som tar fokus från leksaker och låter dem få en stunds vila i sitt eget, precis som ensamleken. Kan vara målarböcker, pärlor, sax och klister...

I övrigt:
Utrensning av leksaker. Kanske för mycket framme? Kanske inte. Men värt att fundera över.
Vid bråk om saker: ta saken. De blir de i första hand ilskna på den som tar bort saken. Och vips kommer de - tillsammans - fram till en lösning om hur de ska enas om saken istället.
Jag vill tillägga ett ytterligare hett tips för att förebygga syskonbråk;
Lek med barnen! Intervenera och lär dem samspel,lär dem läsa av dina och varandras signaler och gränser. Den kunskapen är inte medfödd utan kan bara förmedlas genom en vuxen, trygg anknytningsperson! Och tre-årsåldern är den gyllene tidpunkten då barn utvecklar sitt samvete och sin förmåga till empati!
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"