Luvisen skrev: När han brutit ihop har jag kört distraktion med social delaktighet eller à la "Kolla där! En STOR hund!" Det funkar ok. Ibland mkt bra, ibland mindre bra.

Det är ju strålande, men platsar det verkligen efter ett enkelt HEJ DÅ
Kan det vara så att du har fallit offer för prat- och förklaringssjukan

Han är ju vad jag förstår rätt så liten, inte fyra-fem år

Knappt mogen för förtrotsen än
Luvisen skrev: Om det inte låter sig göras har jag bekräftat att det var ju jättetrist att X var tvungen att gå precis när du tyckte det började bli skoj. Vad dumt! Mkt inlevelse kör jag här och det köper han kanske bäst... Jag är lite osäker för jag ser ju inte mig själv och honom utifrån...
Det där sista var för avancerat för mig

Vadå "utifrån"

Och som sagt, att pakta är fint och fungerar alltid, mer eller mindre (mer beroende på övertygelse) men varför ta i så in i Norden, som om det gällde KRIS
Av någon anledning har han fått för sig att det är farligt och fel att någon går och bryter samman. Vi kan inte alltlid begripa. Men vi kan ägna oss åt lite KBT. Vad han nu än tror, är han ute och seglar, för det ÄR inte farligt eller fel att någon går efter att ha sagt HEJ DÅ. Tvärtom är det ganska naturligt, om man säger - socialt vedertaget - att folk säger HEJ DÅ och går. Så ingen big deal
Ramla inte i prat- och förklaringsf'ällan

Han begriper ju inte hälften ändå

Ord, ord, ord - de förslår inte långt. Med ett så pass litet barn skulle man kunna gurgla och flina och säga ingenting alls. Till samma effekt (eller bättre). Faktiskt
Är han på benen, ta honom i famnen och vinka energiskt HEJ DÅ med din hand om hans och hojta glatt, å bådas era vägnar. Bryter han samman så tar du ingen notis just då - nu handlar det om att vinka HEJ DÅ till den som går

"Vi ses när vi träffas

" kan man klucka, högt och ljudligt, utan att alls - just då - intressera sig för barnet och hans eventuella sammanbrott.
Sitter han i vagnen, sätt dig på huk och ta hans hand med din och vifta hej vilt med era båda och hojta HEJ DÅ

likadant. Gå sedan glatt vidare, utan att babbla en massa och utan att trösta (det är ju inte precis synd om honom, om man säger).
Lilla erfarenheten - dvs när detta upprepats x antal självklara gånger - lär honom att det inte är ett skvatt farligt eller fel att någon säger HEJ DÅ och går. Han kommer att vinka och säga det själv, alldeles inom loppet av kort