Behöver snabb hjälp ang buffning och påminnelse natt 1

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Behöver snabb hjälp ang buffning och påminnelse natt 1

Inlägg av Jennisally »

Hej!
Jag har satt igång nu precis att kura lilla M 7.5 månader.
Jag trodde jag var superpåläst MEN nu inser jag att jag inte riktigt förstår om jag ska in och buffa varje gång hon låter arg och ledsen nu första kvällen/natten eller om jag kan testa påminna i dörrspringan om läget inte är jätteakut???
HJÄLP!
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

In vid minsta gnäll första natten och lugna, ramsa ut. I morgon natt sätter du ramsan och kan avvakta med ramsan först. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Tack Bluna!
Ja eller hur, då har gjorde jag rätt så gott jag kunde, det blev en hel del in- och ut-trafik men hon somnade på någon halvtimme, jätteledsen och hon lät mig förstå att jag inte var helt schysst, så kändes det :wink:
Men det är klart, att reagera är väl normalt när vi plötsligt serverar något helt nytt så att säga.

Jag har ju skrivit i en tråd i detta forum tidigare och jag kom på nu när jag i panik startade denna tråd att jag nog skulle hållit mig till min förra, förlåt för det :roll:

Och så kurstarten blev vi tvungna att tidigarelägga pga oförutsett händelse. Så jag satte igång nu ikväll precis, laddad till tänderna.
Men lite nervös är jag det ska jag medge. Nervös att inte göra EXAKT rätt och att sabba något då. Sitter därför nu och råpluggar lite extra när hon äntligen somnat.

Kram
Jennie
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det kommer att gå så bra ska du se! :wink: Inte förstör du något, det är en konst att lära sig lyssna och kommunicera, men det är nytt för henne också. Ni kommer att lära er detta tillsammans, du leder och hon följer. Och ja, reagera får man. :wink:

Du kan ju hålla dig till denna tråden nu när kuren är startad. 8)

Lycka till!

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och du glömmer väl inte bekräftelsen?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Jag hade lite svårt att pricka in den eftersom hon gick från jätteledsen till gnällig och klagande till att bara lite då och då, men jag sa den lite fint och trevligt i dörrspringan när hon "mojsade knappt hörbart" och jag tror hon höll på att somna. Dessvärre fick jag nåt släpp och sa den bara EN enda gång. Dvs inte x4...
Oops :roll:

Alltså jag har läst och läst men nu när det är skarpt läge och jag verkligen skall till att köra så glömmer jag vissa detaljer märker jag.

Men nästa gång hon gnölar där inne skall jag in och lugna, ramsa ut och sedan vänta för att se om hon lugnar sig och då bekräfta, visst?
Men om jag måste in och buffa om och påminna om vartannat, då väntar jag väl med bekräftelsen till hela den "perioden" är över för den gången innan jag bekräftar?
(oj vad rörigt det lät)

Tack för ditt stöd Bluna!
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Då ska jag ge ett exempel på att det funkar trots att man gör lite "fel". Jag missade också att man skulle ge bekräftelsen 4 gånger (som en ramsa) så jag sa den alltid en enda vers. Men det funkade det också. Jag trodde ju starkt på att det skulle vara så och då följde hon med. :wink:

Du bekräftar när hon är lugn och tyst/nästan tyst. Det kan bli fler bekräftelser, tex:

Du: Du lugnar och går med ramsan. Avvakta och invänta reaktionen.
Hon: Frågar och behöver påminnas.
Du: In och gör om. Avvakta.
Hon: Tyst och lugn.
Du: Bekräfta.
Hon: Gnöl. Sätter igång igen.
Du: Gör om. Avvakta.
Hon: Tyst och lugn.
Du: Bekräfta.
Hon: Tyst och sover.
Du: Glädjeskutt.

Ungefär så. :wink: Förstår du?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Åh tack! Japp, jag förstår precis :lol:

Mitt största "problem" just nu i skrivande stund är ju att det händer inget, men det å andra sidan är ju rätt så bra haha! Jag vet ju hur våra nätter ser ut och anledningen till att jag ville kura, det är ju för att det är jättesvårt att få henne att somna utan att amma henne till sömns, plus att hon vaknar mellan 1-3 gånger per natt fortfarande och måste ammas om för somna om.
Jag orkar inte ha det så längre.
Men det har ju varit som så att när hon väl somnat för natten så vaknar hon ju först några timmar senare för att vilja ammas så än lär det inte hända något.
Senast 23.30 tippar jag dock på att hon vaknar och kräver bröstet.
Men nix, där ska hon serveras buff och ramsor istället :)

Det skall bli mycket intressant att se hur det går och vad som händer.
Jag är mycket tacksam för hjälpen och vägledningen :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det är roligt att få följa er! :heart:

Lycka till i natt, tittar in i morgon vid frukosten och ser hur det gått. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Tack ska du ha Bluna!
Ja gör så, jag uppdaterar här imorgon hur natten varit. Än så länge lugnt, men mina stackars tuttar?!?!?! Och jag som inte ens har en bröstpump... haha, det var en sak jag inte hade tänkt på: mina bröst är vana att ätas ur några gånger per natt.
Och nu - nada 8-[

Jag har precis suttit och handmjölkat ur ett helt glas fullt...

Kram och godnatt!
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Ojoj nu är det plötsligt morgon och har varit så för Molly i några timmar, när jag får tillfälle här nu under fm skall jag skriva ner anteckningarna från inatt.
Det gick ändå över förväntan! Känns jätteroligt.

En sak jag undrar nu bara, inför daglurarna, en p 1.5 timme nu på förmiddagen innan lunch och sedan 1 timme på em, det är ungefär så hon har brukat sova innan och det passar oss bäst. MEN, gör man då precis likadant att man buffar och ramsar sig ut nu under dag 1? Fast med en annan ramsa? :?:
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Så här gick det till inatt:

Nattning 19.25 (ska vara 19.30 är tanken) med tappra försök till skratt-till-gonatt (hon var lite svårflörtad just igår). Pappa följde med upp och det kolmörka Molly-rummet sa han gonatt och hejdå och försvann.
Buffar lugn och ramsar ut x4.
Hon reagerar med att klaga lite smått men ingen fara, börjar dock skrika 19.28 och sedan är det rätt tät trafik på mig med buffningar och ramsor x4 fram till ganska precis kl 20.00 då hon tystnar.
20.01 får hon en bekräftelse och efter det är det faktiskt tyst! :)
23.20 vaknar hon till lite halvt, låter en smula så jag går in på en gång och lägger tillrätta och buffar kort, ramsar ut.
Ungefär en minut senare får hon en bekräftelse x4 och därefter blir det återigen tyst. Hon snusar gott därinne hör jag.
00.40 är det så dags igen. Hon vaknar och skriker och jag får buffa och ramsa om vartannat fram till 00.56 då jag kan ge en påminnelse i dörrspringan och sedan, 00.57 ger jag en bekräftelse x4.
01.00 är det alltså tyst MEN, hör jag - Molly är vaken. Dock nöjd. Så jag gör inget. Var det rätt? :roll:
01.08 frågar hon litegrann igen, ungefär såhär: "Mamma? Är du fortfarande kvar?"
Jag påminner x4 och kl 01.09 får hon bekräftelse x4, efter det blir det helt tyst.
01.14 är det dags igen, stilla undran: "Mamma, är du där fortfarande nu med?" Samma påminnelse får hon för det är inte nödvändigt känns det som att gå in och buffa och så utan därför håller jag mig till dörrspringan. Hon tystnar på en gång då nämligen i det här läget.
01.20 måste jag dock in och buffa megakort och lägga tillrätta då jag hör att hon plötsligt slänger sig runt oroligt i sängen och har sig.
Ramsa ut x4 och bekräftar ca 01.22
Så här håller det på lite smått fram och tillbaka fram till 01.55 då jag bekräftar sista gången för den här "perioden" och hon somnar om.
03.00 gastar hon till kort, förmodligen en dröm, sedan tyst.
Ingen åtgärd ens från min sida.
03.20 vaknar hon TVÄRARG och ännu argare blir hon när jag kommer in och buffar - låt mig vara mamma! Jag avslutar snabbt med buffandet med kort solfjäder och ramsar ut istället. Då blir hon tyst genast när jag börjar ramsa! Häftigt!
Sedan är det tyst fram till 05.01 då hon vaknar ledsen, jag buffar och ramsar x4
Somnar om efter ett tag men gnyr till vid 06.00 ungefär (här är mina anteckningar väldigt luddiga haha!)
07.08 vaknar hon och låter och jag försöker buffa och ramsa men det känns lönlöst så vid 07.15 (använder marginalkvarten, egentligen väckning 07.30) vid ett tyst ögonblick stormar jag och pappsen in och tänder lampan och tjoar godmorgon.
Hon ser grymt förvånad ut men är genast med på noterna.
KUL säger Molly, så här vill jag att ni gör varje morgon! :lol:

Jag är nöjd med natten, ska bli spännande att se vad kommande natt har att bjuda på.

Sen har jag en fråga - kör man skratt-till-gonatt på daglurarna också? Jag har sökt det svaret men inte funnit, kanske missat det bara :oops:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Nej men vilken läsning!!! Och du är rädd för att göra fel??? :roll: :lol:

Du lyssnar av henne jättebra och kan redan tolka hennes skrik, du ser att hon följer och visar dig att du gör rätt när du lyssnar av hennes humör. :wink: Det här går som en dans!

På dagen tänker du precis som på natten, allt lika. Första dagen är som första natten, andra dagen som andra natten osv. Skratt innan läggning och verktygen använder du precis som på dagen.

Hur ser schemat ut?

Kram
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

7.30 God morgon! Frukost-amning i vår säng
8.30 Åka och lämna Isabell på dagis
9.15 Mellanmål: Gröt med fruktpuré
10.00-11.30 SOVA (1.5h)
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål: Flaska välling/ersättning
14.35 Åka och hämta Isabell
15.15-16.15 SOVA (45min)
17.30 Middag
19.00 Pyjamas+kvällsmat(amning eller ersättning)
19.30 God natt!
=14.5 h sömn (Molly snart 8 månader)
Jennisally
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 26 jun 2010, 20:39

Inlägg av Jennisally »

Oj råkade skicka iväg bara schemat när jag hade tänkt skriva lite också :lol:

Inför inatt nu då, visst är man lite mera sparsam med buffningarna? Provar att påminna lite mer istället?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"