Hjälp jag har gjort fel med blöjan!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Catten78

Hjälp jag har gjort fel med blöjan!

Inlägg av Catten78 »

Hej Alla Hjälpsamma Föräldrar! :heart:

Gurra är 2 år och 6 månader. Han är frammåt och pratar otroligt bra, men är samtidigt mycket bestämd och har börjat att trotsa... som de flesta i den här åldern antar jag.

Det har gått rätt bra med att G, som sedan några månader tillbaka fick frågan om han ville sitta på pottan eller på toaletten, i samband med att vi bytte blöja. Han gillade detta så vi fortsatte, men gjorde inget mer än detta. Bara erbjöd. :D

Sen fick vi även veta att de tränar detta på förskolan och frågan kom då till oss som föräldrar om vi även tränar detta. Jag kände mig lite stressad av detta och jag och min man sa att vi skulle försöka ta bort blöjan i sommar. Han börjar på stora avdelningen till hösten och där finns inget skötbord.

Ännu mer fokus på detta blev det när kvinnan på BVC också tyckte att det var lämpligt att ta bort den nu. :roll:

Jag köpte kalsonger till G och han var överlycklig att ha likadana som pappa. Sen hände det en olycka, som det ofta gör och det blev riktigt blött. Jag sa att det gör inget, men G blev hysterisk och ville ha bjöja hela tiden efter detta. (tre veckor sedan) :shock:

Vi lät det vara då men i måndags tog jag blöjan och sa att han fick välja mellan att springa lite naken eller med kalsonger. G blev jätteledsen, men valde att vara naken. :( Sen började han små skvätta kiss på golvet. Jag sa att det inte gjorde något, men blev nog tyvärr lite irriterad.. :oops: G är rätt känsling, så han märkte nog detta... :cry:

Sen blev det bara värre. Han skrattade åt mig och kissade på golvet och skrattade och kissade. Till slut gav jag upp och sa att jag hade hittat några med blöjor. :oops: Jag gjorde bara fel den dagen... :(

I tisdags och resten av veckan har han fått ha sin blöja, men så fort han har varit naken det minsta, har han kissat på golvet. Jag har då sagt att det var dummt kiss som hamnar där och att vi får lära kisset att det ska vara i toaletten. G har hakat på och jag tänkte att nu kommer jag nog ur den dumma och felaktiga maktkampen. :D

Men , nej! :x Idag har det varit värre än någon annan dag. Det har ju varit så varmt och killen har varit naken en hel del och då kissat och skrattat. Jag höll mig lugn de första 5 gångerna men sen blev jag arg, mest på mig själv för att jag var så dum och stressade fram detta. :evil: Dessutom bajsade han på gräsmattan, men då var jag i alla fall lugn.

Hur ska jag göra för att komma på rätt spår med detta igen :?:
Det har blivit en trottsgrej av detta. En maktkamp som jag inte vill ha.
](*,) Jag behöver hjälp nu så jag inte förvärrar detta :!:

Ska jag bara låta det vara eller ska jag ta bort blöjan när vi om två veckor ska åka till sommarstugan? :-k Hörde att det var en bra grej att göra det när man är borta.

Så snälla ni HJÄLP mig! :heart:

Kram Catten
Gurra född 071122, kurad sep 2008
Calle född 110404 SM minikur 4 månader
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det finns en del i Barnaboken att läsa om detta så det rekommenderar jag varmt. Tror det är texten om "Pott-träning?" Annas idé är ju att man inte tränar utan bara förklarar och visar hur det går till. Det gjorde vi med vår tjej och det gick på ca två veckor och så var det klart. :wink: Mina tips:

:arrow: Bestäm er för ett datum då blöjan ska bort, efter det datumet åker den inte på igen, aldrig mer! :shock: Utom på natten då kanske då den kanske behövs ett tag till.

:arrow: Berätta för killen att nu är han en stor kille och behöver nog inte blöjan mer. Visa honom var pottan finns och sätt en pappersrulle bredvid. Några pixiböcker hade vi som hon kunde titta i om hon ville. Tjata sedan inte utan låt honom sköta detta själv.

:arrow: När olyckan är framme, säg precis som ni gjort "Oj vad dumt kiss/bajs som kom i byxan/på golvet, det ska ju vara i pottan". Sen ska han få vara med och torka upp. Inget skamset eller "det gör inget". Bara sakligt "Nu får vi torka". Vill han inte så ta handen om handen och visa hur man gör. Kissar man på golvet så får man torka upp, precis som om man spiller något på golvet.

:arrow: Kissar/bajsar han i pottan så gör ingen grej av det. Jubla i din ensamhet men säg bara till honom att "Det var bra att du kissade i pottan"

Så lite känslor som möjligt inblandat (morra får du göra i din ensamhet) och tillit till barnet så är det här snart fixat! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
farmor

Inlägg av farmor »

Precis - håll koll på dina känslor och låt barnet utvecklas i sin egen takt. Alla friska barn slutar med blöjor så småningom det är inget man behöver bli stressad över (mer än möjligen ekonomiskt då eftersom moderna blöjor är så dyra). Ha en knippe frottehanddukar till hands och torka upp alla "olyckor" så är det hela snart över.... en utmärkt sommarlek med små killar som skall bli torra är förresten att "kissa prick" på pinnar, blommor etc eller som en av mina älskade; att kissa i röret där pinnen till grinden skulle stickas ner! Idén är att det skall vara roligare att kissa själv än i blöjan.....

PS: Kalla det inte för att du gjort _fel_ med blöjan! Man/Vi alla gör de val som känns rätt i stunden och det fantastiska med barn är att man nästan till 100 % alltid får nya chanser!! Lycka till!!
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En nyckel är att inte städa ÅT honom. Kommer kisset fel får man torka upp, noga. Sakligt och hoppsan då. Det ska vara lite besvärligt att kisset kommer "fel". Enklare när det kommer rätt i pottan/ute.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Tack ni söta snälla! :heart: :D

Så om jag bersämmer mig att ta bort blöjan när vi är i sommasstugan, hur förklarar jag då för honom att det finns blöjor till natten men inte till dagen? :roll:
Detta undrade han över i måndags och ville ha en "nattblöja " på sig även på dagen.

Jag tror han är lite rädd, stackarn, :oops: att kisset ska hamna fel och att han därför vill ha blöjan på. I morse ville han springa "nakenfis" och vi sa självklart, men sen var det som han kom på sig själv och ville ha blöja när han skulle springa.

Ska jag ändå ta dessa konflikter eller ska jag vänta på att han blir mer mogen :?: :?

Kramar C :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hjälp jag har gjort fel med blöjan!

Inlägg av annawahlgren »

Catten78 skrev:Han börjar på stora avdelningen till hösten och där finns inget skötbord.
Till hösten är lille herr G inte ens tre år. Men nästan. Och treåringar lägger man kanske inte på skötbord utan byter på stående och gående, höll jag på att säga. Det är därför de inte har något skötbord på "stora" avdelningen. Det betyder INTE att alla "deras" treåringar är torra. Knappt ens alla deras fyraåringar, skulle jag tro.

Nuförtiden är blöjorna smidiga som trosor och det förlänger ju lätt användningen evinnerligen. Barnen ser dem som "kläder". Annat var det på den gamla usla tiden, när cellstoffen hängde som en blöt fotboll mellan benen upphängd på en svettig blöjsnibb som effektivt bidrog till röda, såriga små barnastjärtar, om man inte bytte blöja i princip oavbrutet :shock:
Catten78 skrev: Ännu mer fokus på detta blev det när kvinnan på BVC också tyckte att det var lämpligt att ta bort den nu. :roll:
Stressad var du innan, och nu kom nästa "expert" och la lök på laxen. Tycker inte BVC ska tycka så mycket, om man säger. Men det blir de tillsagda att göra. Det är inne nu med tidig potträning därför att långdraget blöjanvändande kan sätta de naturliga larmmekanismerna ur spel till slut, och då får vi kroniska sängvätare och skolbarn med blöjor till slut :roll: En fara som har uppmärksammats i dessa felsökeriernas tidevarv. (Precis som nappknarkarna bör förmås slänga nappen innan tänderna börjar spreta.)

Det intressanta här är ju att det alltid är föräldrarna som åläggs ansvaret - och det har de ju för allt som rör barnet, men det är svårt för att inte säga omöjligt att omsätta det ansvaret i praktiken när ungen är någon annanstans. Dagispersonalen tycker naturligtvis det är jätteskönt att slippa så många blöjbyten som möjligt, helst alla. Alltså ska FÖRÄLDRARNA potträna barnet. Varför inte göra det själva, där och då :?: :!:

Med denna stress i varenda cell av kropp och själ går du till verket, och vad händer?
Catten78 skrev: G blev hysterisk - - - G blev jätteledsen, -- - Sen blev det bara värre. Han skrattade åt mig och kissade på golvet och skrattade och kissade. - - - så fort han har varit naken det minsta, har han kissat på golvet.
Med "skojandet" försöker han avväpna 1) dig - ta bort stressen från dig, den som plågar och irriterar dig :!: och därmed plågar honom; 2) sin förtvivlans vanmakt. Vanmakt är det farligaste av alla mänskliga sinnestillstånd. Det "vet" små barn. De tar till absolut alla tricks och metoder för att a) slippa hamna där (igen), b) lyckas ta sig ur vanmakten (igen), vilket är ett företag få vuxna klarar av på egen hand :shock:
Catten78 skrev:Jag har då sagt att det var dumt kiss som hamnar där och att vi får lära kisset att det ska vara i toaletten.
Ja - det där tar man till för att hindra sig själv från att förebrå barnet, alltså ICKE skuldbelägga barnet; samt om och när lilla barnet självt är kolossalt ledset och besviket över att det hann hända en "olycka". Icke tillämpbart på herr G :!: Ty:
Catten78 skrev:Det har blivit en trotsgrej av detta.
Extra viktigt här är att lyss till TorpSara :heart: Trotsas det skas det högst personligen tas hand om konsekvenserna.
Catten78 skrev:En maktkamp som jag inte vill ha.
Och här ligger nyckeln. Maktkamp förutsätter två (minst) kämpar. Det blir du som måste dra dig tillbaka, och det villl jag verkligen råda dig till. Som det trotsbarn herr G är för närvarande (om han nu redan är det - tycker det är aningens tidigt :!: ) kommer han att nyttja femtioelva andra tillfällen och situationer att trotsa i och vid; dem får du ta hand om allt eftersom (finns många tips i trotskapitlet i Barnaboken). Men kiss- och bajsavdelningen ska INTE blandas in i den lilla cirkusen. Han ska INTE behöva ifrågasätta sin egen lilla kropps funktioner i en tid då han annars drivs att ifrågasätta precis allt.

Din läxa skulle då kunna börja med att du inte säger någonting - alltså inte ens det där tjusiga "rätta" i citatet ovan. Ingenting. Stressen yttrar sig vanligen i något jag kallar styra och ställa-sjukan, och av den lider sjöar av småbarnsföräldrar i dag - oceaner av dem, faktiskt. De arma ungen får inte vara i fred en sekund - han ska leka si, prata så, prestera det, avhållas från detta. En liten älskling som i all fromhet håller på att lära sig gå ska nu peppas och stödjas och hojtas på: "Ja, kom igen, då! Kom igen! Kom igen!!!" En något äldre liten unge som tittar upp mot en husfasad och meddelar sina ömma föräldrar att därinne bor hennes hundar, som heter si och så, får ögonblickligen en mördande lektion i att 1. hon inte har några hundar, 2. hade hon det skulle de inte bo i det huset, 3. hundarna skulle säkerligen inte heta si och så, var de nu (inte) bodde någonstans, 4. man ska säga som det är och inte luras / ljuga / hitta på. ( Hört talas om fantasi, ni kära ömma :?: :!: Det rätta svaret är förstås ett intresserat JAHAA :lol: )

Catten78 skrev:Ska jag bara låta det vara eller ska jag ta bort blöjan när vi om två veckor ska åka till sommarstugan? :-k Hörde att det var en bra grej att göra det när man är borta.
(Varför i fridens dar skulle DET vara "en bra grej" :?: )

Din fråga är en motsägelse. Jag röstar på första avdelningen. Låt det vara :!: Alltihop. Håll tyst om saken. Låt honom bli sina tre år först och främst - tänk så. (Han kanske lägger bort blöjan alldeles själv dessförinnan, men det är faktiskt varken viktigt eller intressant. Det intressanta är hans sinnesro i saken.) Blöjan kvar, alltså. GLÖM hela saken. Tänk så, varenda gång ögonen far iväg mot honom när någonting är på gång i blöjan - GLÖM. Prata inte, fråga inte, kommentera inte :!: Bli frisk från styra och ställa-sjukan. Det går, jag lovar - om du bara kommer ihåg att hålla munnen stängd, och det gör du ju ANNARS, eller hur :?: Vi ska väl inte behöva sy ihop den på dig så fort lille G är i närheten :lol: :heart: :lol:

Frågar han - vilket han gör efter en tid när lugnet lägrat sig - så säg bara lite lagom lättsinnigt, i förbigående, glatt och "vanligt", utan att ens titta särskilt noga på honom (men tydligt, så han hör): "När du har blivit lite större, DÅ kan vi ta bort blöjan. Men INTE NU." Gå vidare i ditt och låt budskapet smälta in, utan förklaringar, föreläsningar, utläggningar, tyckanden, tänkanden, ord, ord, ord :roll:

Försök också i det längsta hålla fingrarna ifrån hans blöja bokstavligen. Fråga inte. Är det verkligen dags att byta blöja, så gör det bara, utan kommentarer. Men vänta i det längsta :!: Vi vill inte göra det onödigt svårt för honom att själv initiera saker och ting omsider :wink: :lol:

Snart ska du se hur du riktigt känner hur du tillfrisknar från både sjukdomen, den från andra överförda - stressen - och från symptomen, varav de hemskaste och tydligaste (och hörbaraste :shock: ) är 1) irritationen, 2) styra och ställa-sjukan.

Lättnad och lugn kommer i stället. Och därmed för lille G \:D/

Och sedan lyssnar du till bluna :heart: :thumbsup:

O:) :heart: :heart: :heart: :-({|=
Senast redigerad av annawahlgren den tis 06 jul 2010, 22:05, redigerad totalt 3 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Catten78

Inlägg av Catten78 »

TACK Anna! :D :heart:

Å vad skönt det är att få svar när man strulat till det för sin lille älskling. :oops:

Efter att jag läst ditt inlägg, så testa de jag det omedelbart. Det har gått så mycket bättre idag! :D Bara ett kiss som han fick torka upp och jag var TYST! :-# :wink: Hela killen var lugnare.

Känner att jag helt klart har lite styra-och ställasjuka i mig. :oops: Min man med så därför har han fått läsa detta med.

Nu ska vi jobba på och läsa på igen! Jag känner att stressen bara rinner av mig. :)

TACK igen! :heart:

Kramar C :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Catten78 skrev: Hela killen var lugnare. - - - Jag känner att stressen bara rinner av mig. :)
:D Ljuvligt :lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej! :)
Tar upp den här något gamla tråden igen. G är så duktig på att gå på toaletten själv. Vi behöver inte påminna honom utan han känner själv. Det är mycket sällan det kommer något i blöjan och då är det på natten.

Efter att ha tagit efter Anna så har det som sagt gått mycket bra! :D :heart:

Det som är är att han vägrar att släppa blöjan trots att han är torr. Vi har inte gjort någon stor grej av det, men nu är han ju snart 3år och 4månader.
Ska vi fortsätta på samma linje och ge honom blöjan :?:
Eller ska vi bara ta bort den :?:

Ska också säga att G ska bli storebror i slutet av mars så vi vill inte ändra för mycket här hemma. :?

Lite tips vore bra! :)

Kram Catten :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej catten.

Ursäkta att det dröjt med svar.

Och i tillägg tycker jag det är sà svàrt det här med blöjor, för det är helt olika fràn barn till barn och förälder till förälder.
T.ex jag har haft som màl att aldrig ha tvà blöjbarn samtidigt och dà har jag aldrig fràgat barnet vad de tycker om saken, blöjan har bara försvunnit utan nàgon förklaring, bara en pàminnelse om att blöjan stannar hemma sà man fàr pinka nàgon annan stans. Nu har mina barn varit smà, under tvà, när dagsblöjan har flygit sin kos, extra motivation (för mamman iallafall) är att vi kört pà tygblöjor... Nattblöja fàr de hàlla till de är torra om natten.

Sà om det hade varit jag som skulle ha baby i mars hade jag tagit blöjan nu.
Och försöka att inte lägga nàgot press pà honom, särskilt om han är en känslig liten typ. Blöjan är ju sà trygg och fin att ha.

Kanske nàgon annan har nàgra tankar om det.
Men sà hade jag gjort det.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Catten78

Inlägg av Catten78 »

Hej!

Ja det är svårt. :?
Killen är mycket rädd för att bli blöt av kiss. När vi pratar lite om kalsonger så säger han att man blir blöt om man har dom och det blir blött på golvet. Han är ju helt torr både på dagen o natten, men kommer det en droppe i blöjan så måste vi byta omedelbart. Han vill absolut inte vara blöt och blir mycket ledsen.

Vi gör som sagt ingen sak av det, men han börjar ju ändå bli stor... #-o så jag känner mig kluven...

Kramar C :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Catten,

Kanske kan våra "kisserier" stötta dig lite. Vi tog inte bort dagblöjan förrän efter 3 år. Och sonen var över 4 innan nattblöjan försvann.

Det var så att vi "trodde" vi hade ett fönster för potta vid 2 år, men olyckorna var för många. och sonen gillar inte heller blöta kläder. Är inte den "känsliga" typen men gillar det än dock inte.

Jag märkte att han behöver oftast kissa i samband med måltid, om han dricker eller så så kommer kisset ofta. Så vid träningstider fick faktiskt min son lite fruktjuice att dricka sittandes på pottan och kisset kom så klart. Då gjorde vi "kissdansen". Nätterna var jättesvajiga och ibland ville han ha blöja, ibland inte. Vi gjorde ingen grej av det. MEN; han är klart över 4,5 år innan han blev helt nattorr.

Dag torr och natt torr har inte med varandra att göra, så dagtorr kan man vara från tidig ålder, men nattorrhet har med hormoner att göra. Så vi hade blöja LÄÄÄÄÄÄNGE, även när sonen var nästan torr. Han fick byx blöjor som han själv kunde dra ner, kissa och dra upp igen. Tryggt för honom.

Sen är det ju så att flickor blir oftast torra fortare än pojkar, så jäkta inte, stressa inte fram något som faktiskt kommer naturligt när de själva känner att de har kontroll på det. Alla vill ju bli "rumsren" detta ligger i människans natur, jag tror inte vi måste stressa fram det så som det görs idag.

Än idag så har min son "små" kissolyckor där det kommer några droppar kiss i byxan precis innan han måste gå på toa. Då får man bara byta och så är det inget mera med det. 8)

Lycka till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Jag tänker som så att helt plötsligt är blöjorna slut och så är det inte mer med det. Ojdå. Hoppsan hejsan. Så får man klara sig utan. Sakligt. Leende och resolut. Nej, vi ska ju inte handla på en vecka. Men de tär ju inga problem. Vart kissar man? Och vad gör vi om det kommer en droppe i kalsongerna? Ja - där finns nya. Gå bara och byt och lägg de andra i tvättstugan. Avdramatisera och hjälp över tröskeln. Lite som att ta bort nappen som blivit en falsk trygghet.

Så tänker jag... :D

kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
emmelina

Inlägg av emmelina »

Lånar tråden lite och passar på att fråga hur man gör när barnet prompt ska bajsa i blöjan. Kanske gjorde vi fel från början som lät honom göra det... Sonen är 3,5 år och har varit utan blöja på dagen i ca 4 månader. Dock har det hänt många, många olyckor så det har inte gått så enkelt som vi hoppats på. Han har hela tiden bajsat i en blöja, men kissat på toaletten. (Han vill helst inte sitta på pottan utan hellre på toaletten) Men något bajs kommer verkligen inte. Det är en tröskel han inte kommer över och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det? Ska vi låta honom bajsa i blöjan så kommer det tids nog, eller ska vi helt enkelt vägra honom blöjan och se vad som händer? Det senare har vi provat, vilket resulterade i att han gick ut och bajsade i trädgården (!)

Det ska tilläggas att vi har en viljestark och temperamentsfull liten herre, som har varit och är mycket trotsig. Jag är ny här på forumet och har just börjat läsa och tillämpa Barnaboken, med mycket goda resultat. :-) Men har alltså inte använt mig av Anna Wahlgren-tänk tidigare. Kanske kommer det en annan tråd om min underbara, fantasifulla och viljestarka son, men här undrar jag mest om detta banala problem.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Och ursäkta att du fått dröja så länge, vi har helt enkelt missat din fråga här i tråden. Bifogar en bra tråd med flera bra trådar i och hoppas att du kan hitta något som passar er bland det som skrivits tidigare. Annars får du återkomma!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=13192
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"