katten i högt träd...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

katten i högt träd...

Inlägg av anna »

Syrrans ena katt har blivit uppjagad av en annan katt i ett jättehögt träd...Har nu suttit där i 2,5 dygn utan mat och vatten...Det går inte att nå henne med stege ens, och det är ute i skogen.

När katten vägrar att låta sig lockas ner, vad gör man??
Brandkåren kan ju inte åka ut i vild terräng med bilen (tar de förresten betalt?)

Tisp? Idéer?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej

Sitter den lixom fast eller har den bara inte fattat att den kan backa ner?
För om det är alt 2 så kommer den komma ner snart gissar jag. Brandkåren är nog ganska dyr kan jag tänka mig. Finns det ingen klätterklubb eller någonting i närheten där man kan ragga upp en klättrande djurvän som kan ta sig upp?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Enligt brandkåren klarar sig katter en vecka utan mat och vatten, de är gjorda för det... Så de brukar komma ner efter ett tag ändå. De rycker inte ut (i alla fall i vår kommun) om inte katten suttit i mer än 5 dygn.

Men, så när de kommer så har de med sig kattmynta och en död mus (fråga mig inte var de fått den ifrån) och en lång stege. I vårt fall räckte inte stegen och brandmannen klättrade resten upp i den gängliga tallen. Då blev katten rädd och hoppa ned.
Det var nog ett fall på 10 meter ca men katten skadade sig inte alls.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D

Nu är den nere, efter nästan 3 dygn...
De gick upp så långt stegen nådde och hade med sig något och puttade ner henne helt enkelt :shock:

Nej, katten (en ragdoll) satt inte fast, den alternerade mellan 2 grenar, en sitt-gren och en ligg-gren. Backa fattade hon nog aldrig att man kunde...

5 dygn!! :shock:
Tack för små vinklar, kan vara bra till nästa gång...detta är 2:a gången på en vecka, men förra gången var hon inte så högt. Det är en grann-katt som jagar henne så!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Backen brukar vara problemet. Det är nog inte riktigt naturligt för dom att gå med baken först. Men då kommer dom alltid ner ivf.
Det är inte en gigantisk röd nyinflyttad katt som jagar henne va? 8) :shock:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Det kostade inget när brandkåren var här. Men de berättade på ett vis som var mer än insinuant att de ofta brukar få en tårta när de haft ned en katt... :lol:

"Vår" katt satt i sitt träd i 5-6 dagar innan de kom.

Den var ung och klarade sig bra. Det är nog ändå lite länge, den riskerar nog bli uttorkad efter så lång tid.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
galaxen
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 16:13
Ort: Skåne

Åh vad jag blir less på dessa skrönor om katter!

Inlägg av galaxen »

Varför tror man på fullt allvar att en katt klarar 5 dygn utan vatten och mat? :twisted:
Gäller det nu när det är 30 grader också?
Brandmän i all ära men det var bland det dummaste jag hört på länge och det säger jag som fd djursjukvårdare.
Och jag begriper inte varför dessa myter att katter klarar sig alltid är så otroligt seglivade. :twisted:

Katter klarar sig inte :!: Speciellt inte om de är vana att ha ett hem.
Lika lite som de måste få en kull ungar innan man kastrerar.
Det är just de här myterna som gör att det kryllar av hemlösa katter som folk ex flyttar ifrån för att de klarar sig för de fångar ju möss
](*,)

Om brandmännen själva inte vill vara utan vatten i 5 dygn så vill nog inte katten heller det för nej, de är inte gjorda för det :!:
mamma till kärlekens gåva med extra glädjekromosom, matte till 4 småtigrar och ssk-student T6
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Tack, galaxen! Alldeles visst och sant på alla plan. Jag övertalade herr brandmästare att skicka ut brandstege till katt utanför barnens dagis i våras. Tyckte han verkligen att barnen skulle se på när katten tynade bort bit för bit, hängandes med benen över en trädklyka eftersom den inte längre orkade sitta på grenen. Det tyckte han ju inte, så de kom. Och lilla katten kom ner. Och då hade katten "bara" varit uppe 1 dag. Men man såg på bara några timmar hur den blev allt svagare.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

:lol:

Jag tror nog de säger så för att de annars kanske inte skulle göra mycket mer än att hämta ner katter. Kanske de går på desperationen i kattägarnas röster?
Sen är väl ett kattliv inte så mycket värt hos en del... :?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"