Plötsligt matstrul vid 8 månader

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lina77

Plötsligt matstrul vid 8 månader

Inlägg av Lina77 »

Hej,

Min dotter är 8 månader och har sedan 4 månaders ålder ätit stora portioner riktig mat (och gröt) utan knussel. Tills för ett par dagar sedan då det är som att hon tycker all mat är äcklig. Det är så konstigt, för hon har alltid slukat det mesta utan att vara särskilt kräsen. En tanke var att vi drog på med för stora bitar lite för hastigt, men nu har jag gett henne helt släta pureér som mött samma beteende.

Är det vanligt att en storätare helt plötsligt blir superkrånglig med maten och vägrar äta mer än några få inledande skedar?

Någon som har tips?

Det går att få i henne ganska stora portioner om man låter det ta 30-45 min och mer eller mindre tvinga i henne mat när hon av "misstag" öppnar munnen, men det känns såklart inte bra. Inte någon vidare trevlig matupplevelse som förmedlas då.

Hon verkar egentligen inte mindre hungrig än innan, för helt plötsligt sätter hon i sig 150-200ml välling innan kvällsläggning istället för vanliga 20-50ml.

Någon som känner igen beteéndet?

/Lina
Mamma till finaste flickan 091017
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lina! :D

Jag tror att det är en liten Kan Själv-are som du har fått där hemma. :lol: Testa att ge plockbitar istället (kokta ärtor brukar vara bra, ostbitar etc) och skeda in lite mat medan hon plockar med ärtorna. Och så övergår du gradvis (i takt med att hennes intresse tilltar och tänderna kommer fram) till att låta henne äta det ni äter. Vid ca ett år ska ni vara där! 8)

Jag var rätt liberal med vad som kunde räknas som plockmat, också. Vaddå, grönsaksmos går väl utmärkt att hälla direkt på barnstolens bricka och äta med fingrarna....? :mrgreen: Eller så kokar man bara t ex potatis och broccoli eller vad man nu har ordentligt (så att det kan tuggas utan tänder) i tärningar resp buketter, och häller i lite bitar av lax från igår och struntar i att mixa. Serveras i högar direkt på brickan. Det blir också finfin plockmat! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Ha ha, ja såklart det är så!

När jag på allvar började tro att hon tyckte maten var äcklig lät jag henne hållas med att gegga runt i tallriken- "hon ville ju ändå inte äta det, tänkte jag"- och då mosade hon in det hon fick med sig i näven in i munnen och tuggade gladeligen.

Shit, hon är alltså så stor nu! Varför ska det vara så svårt att hänga med? Försöker verkligen ligga steget före och vara beredd på utvecklingen, men även min vildaste fantasi räcker inte till att förstå hur fort det går. Nina har kört ett rätt intensivt race med motorisk utveckling hela sitt lilla liv, och det har inte stannat av än. Däremot verkar det hända en hel del i huvudet på henne. Hon interagerar helt plötsligt på en mängd olika sätt vilket hon liksom inte haft så mycket intresse för innan i sin fysiska framfart. Hon har bara de senaste dagarna visat en starkare karaktär med humör som inte bara påverkas av fysiska framgångar eller motgångar utant.ex. i dag blev hon riktigt sur för att hon inte fick dra sin 2-åriga kusin i kinden.

Så klart att hon i denna mentala utvecklingsfas starkt känner att hon även vill kunna påverka det som ska in i munnen. Hon vet ju att hon nästan kan helt själv, och varför skulle hon nöja sig med det! Detta borde jag, som vanligt, fattat själv. Men tack för tipsen och att du visar på det självklara!

Jisses, vad är nästa steg? Måste läsa på lite i BB igen.
CiL

Inlägg av CiL »

Jag tycker att perioden 9-10 månader är så ljuvlig. Ett barn som jag träffar ofta är i den ålder nu. Och plötsligt intar hon en starkt aktiv social roll i gruppen. Jollerpratar med andra, skojar med jollret, skrattar åt andras skämt. Vill klappa egna och andras händer och busa fysiskt. Vill att båten ska köra fortare. Klappar händer när omgivningen förstår och gör som hon vill. Väljer seletivt vad som är roligt att leka med. Gär själv lite tittut. Börjar ge och ta. Rolig kompis helt enkelt!
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Cyan

Inlägg av Cyan »

Ha ha, du har en likadan som min första!
Två dagar efter åttamånadersdagen tvärvägrade hon och åt knappt en sked på en hel vecka, innan jag fattade vinken. Dubblade sin vällingkonsumtion övriga mål gjorde hon... Sen fick hon plockmat eller åt kladdmat med fingrarna. Det tog månader innan hon accepterade att bli matad igen.
Missa inte att smörkuber är perfekt plockmat (äkta smör alltså, inget margarin givetvis). Liksom äggröra!
Kram till din lilla goding!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Va härligt att höra och tack för tips!
Hon har blivit sjukt snabb på att få upp käket med tumme och pekfingret på bara några dagar. Och idag åt hon hela grötportionen utan att bråka- för att hennes farmor serverade skeden med kletig gröt i som hon fick in så fint i munnen. Det är ändå så lustigt att se hur självklart det är för henne att hon vill vara delaktig i sitt matintsg. Vilken fart det är i den där lilla hjärnan ändå. Och vad mossig man själv känner sig!!!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"