Kura 5,5 månaders bebis och helamma?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Isgabby

Kura 5,5 månaders bebis och helamma?

Inlägg av Isgabby »

Hej,

Vi har sedan i påskas, efter att ha läst SHN-boken, plockat ett par handfasta tips för att få vår son att sova hela natten. Det har gått så där.

Daglurarna har varit jobbiga. Vi har haft honom sovande på rygg i vår liggvagn men han har mycket svårt att komma till ro. Har tagit ca 15-30 minuter. Om vi ska börja kura, kan man fortsätta ha honom på rygg?

Vårt "schema" hittills har varit ungefär som följande:

7:00 Amning
8.30-10 Sova (Han sover dock oftast bara 1h)
10:00 Amning
11:30-13:00 Sova
13:00 Amning
15:00-16:00 Sova
16:30 Amning
17:45-18:30 Sova
18:30 Amning
19:30 Mjölkersättning BabySemp 2, 210 ml

När det gäller nattsovning så somnar han inom 15 minuter. Jag har dock suttit kvar tills han har somnat. Vi har även svårt med mörkläggningen, eftersom vi bor i Norrland och just nu är det som ljusast. Han sover oftast till 5:00-5:30 och ligger och jollrar. Efter en stund blir han gnällig och då brukar vi gå in och försöka söva. Det tar oftast mellan 30-60 min. Kan han vara hungrig? Om det är så, hur kan vi justera schemat så han/vi får sova hela nätter? Jag är ensamstående mamma på veckorna och är vid det här laget i stort behov av sömn så att jag under dagen kan vara en bra mamma.

Tack på förhand!
Isgabby

Inlägg av Isgabby »

Detta är vårt förslag på nytt schema:

07:00 vaknar - amning
08:30-9:30 sovpass
10:00 amning
13:00 amning
14:00-16:00 sovpass
16:00 amning
18:30 mjölkersättning
19:00 godnatt

= 15 h sömn

Kommentarer önskas!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Isgabby och välkommen hit!
Har tagit ca 15-30 minuter. Om vi ska börja kura, kan man fortsätta ha honom på rygg?
Det finns de som kurar på rygg men jag själv har upplevt det som att barnen somnar bättre på mag med larm givetvis. Så jag tror att han skulle få kortare insomningstider om han fick ligga på mage.
Vi har även svårt med mörkläggningen, eftersom vi bor i Norrland och just nu är det som ljusast.
Svarta sopsäcka löser den frågan fint. Inte så vackert men fungerar utmärkt som mörkläggning. Det finns mörkläggningstyger också om man heller vill det.
Han sover oftast till 5:00-5:30 och ligger och jollrar. Efter en stund blir han gnällig och då brukar vi gå in och försöka söva. Det tar oftast mellan 30-60 min. Kan han vara hungrig?
Visst kan det vara så att han är hungrig på morgonen efter en stund när han legat vaken, men jag tror att det är mörkläggningen som spökar. När det är ljust i rummet så minskar halten melatonin hos barnet och då blir man vaken och pigg.

Men jag skulle införa smakisar av gröt och mat innan jag kurar. Det är viktigt att barnet får i sig tillräckligt på dagen för att kunna sova hela natten.
07:00 vaknar - amning
08:30-9:30 sovpass
10:00 amning
13:00 amning
14:00-16:00 sovpass
16:00 amning
18:30 mjölkersättning
Jag skulle starkt rekomendera dig att fortfarande ha tre lurar på dagen. När de är så här små så blir de annars övertrötta och sover då sämre. Ofta så räcker det att lägga in en 20 minutare på eftermiddagen så klarar de sig. Sedan skulle jag också införa smakis av gröt på morgonen och ett smakismål med mat, antingen till lunch eller middag. Om du vill helamma till 6 månader så skulle jag vänta med kur tills efter det.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Isgabby

Inlägg av Isgabby »

Vi har idag återigen börjat med smakportioner efter ett två veckors uppehåll, så förhoppningsvis kan vi snart påbörja kuren.

Det har dykt upp ytterligare några funderingar.

Ramsa Vi har sedan han var liten sjungit Vyssan lull när vi nattat.
Kan vi fortsätta den, då den redan är inarbetat?
Kan vi använda samma på dagen oxå? Har gjort det hittills...

Marginalkvart Efter ha läst boken och här på forumet är jag fortfarande osäker på vad som menas..

Daglurar Inom kort kommer vi att byta från liggdel till sittdel. Lillen är längre än genomsnittet och vi provla honom på mage i liggdelen idag och det såg verkligen inte bekvämt ut. Funkar det att blanda sövningsmetod (rygg och mage)?

Kura på rygg Hur utför man praktiskt kurning på rygg?

Go till Skrattet Lillen har sedan länge alltid blivit ledsen och arg när man lägger honom i barnvagen eller i sängen. Vi har länge skäpmat för att ändra detta utan något vidare resultat. Han är ett mycket socialt barn och vill aldrig sova. Handfasta tips önskas!

Förslag till nytt schema

07:00 God morgon
07:15 Frukost: Amning
09:15 sova
10:00 vakna
10:15 Mellis: Smakportion + amning
11:30 sova
13:30 vakna
13:45 Lunch: Smakportion + amning
15:30 somna
16:00 vakna
17:00 Middag: Amning (gröt)
18:00 Nattning påbörjas
18:30 Kvällsmål: Amning + mjölkersättning

Summa: 15,15h

Tack på förhand!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!
Ramsa Vi har sedan han var liten sjungit Vyssan lull när vi nattat.
Kan vi fortsätta den, då den redan är inarbetat?
Kan vi använda samma på dagen oxå? Har gjort det hittills...
Jag skulle välja en ramsa som går att säga i olika tonlägen, hög och hurtig, mjuk och lugn, bestämd osv. För mig själv skulle det vara svårt att genomföra med en sång. Så jag skulle ta något annat. Kan var bra att bryta också det ni har nu genom att välja något nytt tänker jag.
Marginalkvart Efter ha läst boken och här på forumet är jag fortfarande osäker på vad som menas..
Med marginalkvart menas att om du tex. ska lägga för lur 15.00 så kan du lägga en kvart tidigare om han är väldig trött eller lägga en kvart senare om du är i behov av det.
Daglurar Inom kort kommer vi att byta från liggdel till sittdel. Lillen är längre än genomsnittet och vi provla honom på mage i liggdelen idag och det såg verkligen inte bekvämt ut. Funkar det att blanda sövningsmetod (rygg och mage)?
En del barn klarar av att blanda sovsätt, men det bästa är att hålla sig till ett är min upplevelse. Kan du inte lägga en madrass i sittdelen så att den bir helt plan och lättare att ligga på mage i?
Kura på rygg Hur utför man praktiskt kurning på rygg?
Jag har inte själv genomfört någon kur på rygg men det står i internationella SHN hur man går till väga. Det går att buffa på rygg om man lyfter upp barnets ben men solfjädern går inte att använda.

Go till Skrattet Lillen har sedan länge alltid blivit ledsen och arg när man lägger honom i barnvagen eller i sängen. Vi har länge skäpmat för att ändra detta utan något vidare resultat. Han är ett mycket socialt barn och vill aldrig sova. Handfasta tips önskas!
Nyckeln ligger i att få honom att skratta innan han läggs. Här får man vara kreativ och hitta på bus. Uppskattade saker brukar vara att gnugga barnets mage mot sitt egna hår/huvud, åka famn och jaga någon vuxen, flyga flygplan osv.

07:00 God morgon
07:15 Frukost: Amning
09:15 sova
10:00 vakna
10:15 Mellis: Smakportion + amning
11:30 sova
13:30 vakna
13:45 Lunch: Smakportion + amning
15:30 somna
16:00 vakna
17:00 Middag: Amning (gröt)
18:00 Nattning påbörjas
18:30 Kvällsmål: Amning + mjölkersättning
Jag trycker det ser bra ut. Några tankar bara. De naturliga sömnpassen brukar vara 20 min, 45 min, 1,5h, 2h så jag skulle välja en 2- minutare som sista lur. Mellan lur ett och två är det bara 1,5 h. Jag skulle lägga lur ett redan kl. 9.00 eller 8.45 för att få närmare två timmar där emellan.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Isgabby

Inlägg av Isgabby »

Hej igen,

Jag läste på forumet att när man bygger schema så bör det vara 3h mellan matstunderna. Det tycker jag känns svårt när det är tänkt att barnet ska sova längre passet. Ändras inte detta med åldern?

/Gabby
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du kan ju ha längre, en tumregel är 3-4 timmar.
Isgabby

Inlägg av Isgabby »

ilindstrom skrev:
Med marginalkvart menas att om du tex. ska lägga för lur 15.00 så kan du lägga en kvart tidigare om han är väldig trött eller lägga en kvart senare om du är i behov av det.
Innebär det att man förskjuter hela sovpasset eller är uppvaket samma tid?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Isgabby skrev:
ilindstrom skrev:
Innebär det att man förskjuter hela sovpasset eller är uppvaket samma tid?
Man förskjuter hela sovpasset. Så om han läggs en kvart för sent så tas han upp en kvart för sent. Tvärt om om han läggs en kvart för tidigt.

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Isgabby

Inlägg av Isgabby »

Vår son börjar grina/skrika så fort man ska lägga honom i vagnen respektive spälsängen.

När det gäller spjälsängen; ska vi lägga ner honom och buffa först tills han blir lugn och därefter börja med ramsa. Eller ska man börja ramsa x4 för att sedan gå över till buffning tills hann blir lugn och då fortsätta ramsa sig ut?

Samma förfarande i vagn? (Vi kommer att använda vagningstekniken)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Först vill jag be dig skriva juvelens födelsedatum och datum när ni började kura i din signatur, det blir lättare för oss att hjälpa snabbare då. :D

Har du Internationella Sova Hela Natten-boken?

Med tanke på din fråga ville jag veta det. Man ramsar aldrig först, det står väl beskrivet i boken exakt hur man går till väga.

Jag har inte läst hela din tråd men antar att ni inte börjat kura än... hoppas jag är rätt ute. :oops: :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Isgabby

Inlägg av Isgabby »

Hej Anna,

Vår lillprins är 5,5 månader (100104) och eftersom jag fortfarande helammar så fick jag rådet att inte börja kura ännu.

Innan jag hittade denna sajt hade jag blivit introducerad till boken av en kompis. Jag blev intresserade och beställde sedan Internationella SHN boken inkl dvd. Jag (inte min man ännu) har läst boken och här på forumet och det var efter läsning här som jag har blivit lite osäker. För mig känns det ganska naturligt att säga till honom gonatt eller nu ska prinsen sova och sedan börja SHN-metoden. Fast det kanske man kan göra ändå :)

Efter att ha kollat på DVD så har även övat lite på vagningstekniken. Jag tycker att den är svår få till bra med våran vagn (han är så lång att han lätt tar i huvudet) Försöker jag dunkar mer på handtaget får det ingen effekt, barnvagnen har för "bra" fjädring. Någon som har liknande erfarenheter?

Förslag emottas på trevlig dagramsa :)

ps. Vi har satt upp sopsäckar för hans fönster och han sover redan betydligt mycket bättre på natten :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej :D Ja, nyare vagnar tycker jag kan vara lite väl fjädrande. Vi har haft en vagningsvagn från Blocket för någon hundring. Gammal och stadig utan schvung!

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Isgabby skrev:ps. Vi har satt upp sopsäckar för hans fönster och han sover redan betydligt mycket bättre på natten :)
:thumbsup:
Förslag emottas på trevlig dagramsa
Kanske "sov så gott en liten stund"?

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
Isgabby

Inlägg av Isgabby »

Ang daglurar

Vi har stora problem med daglurar. I dag sover han på rygg i täckt vagn. Så fort vi täcker vagnen börjar han gallskrika. Vi har provat att promenera, vagna och köra på vår knöliga gräsmatta. Oavsett tar det mellan 15-30 minuter innan han är lugn och kan börja somna. Vi slutade med napp för drygt en vecka sedan, med napp var det mycket lugnare. Utan napp har han nu svårare att ta sig över skarvarna, vilket medför att han sovperioder blir mycket korta eftersom omsövningen oxå tar lång tid. Är vi borta kan sövningarna ta ännu längre...

Vi blandar på ute och inne daglurar.

Vi tar gärna emot tips på hur vi får honom lugn fortare och klarar skarvarna bättre.

/IsGabby
Lillprinsen född 100104, Påbörjade kurning 100626
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"