nu har det fullständigt gått fel

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fisken

nu har det fullständigt gått fel

Inlägg av fisken »

Nu har allt fullständigt gått fel....
Vår underbara son eller vi föräldrar har helt tappat grepet!
Han är snart 15 mån och behärskar inte riktigt konsten att gå ännu men är på gång, här kan man tala om frustration... Mycket nytt händer runt honom då vi är ute mer och mer och gör ny saker i det vackra vår/sommar vädret dock inga stora förändringar. Vi runt honom är de samma, samma säng, samma rum mm sen han var 6 mån. Strax innan han blev 1 år mini kurade vi bort nappen som följt med lite för länge :oops:. Allt gick bara bra inga större störningar och han började sova ännu bättre än tidigare.
Tiden efter minikuren har löpt på fint lägninen tar 2-3 min, han drömmer nog ganska mycket och kan ibland skrika till på nätterna men vi behöver inget göra han sover fint vidare.

Så nu till problemet, för 3 kvällar sedan lade vi honom som vanligt kl 20.00 och han fullständigt spårade ut, ett avgrundsvrål kom och därefter hysterisk gråt han stog upp i sämgen och skrek dä,dä,dä precis som om något skrämde honom, vi ramsade avaktade ramsade igen men efter 10 min gick jag in försökte lugna världens svettigaste barn men det ville sig inte. Tog till slut upp honom, han fortsatte gråta men lugnade sig efter några min. Vi gjorde om sova processen men det gick inte, hysterisk gråtende igen tills vi gick in och buffade honom till sömns,sov en stund vaknade samma procedur och detta höll sen på tills kl 22.30 då han somnade och sov hela natten, ok tänkte vi en engång grej...
Kväll 2 kom och samma hysteriska vrål vi ramsade gjorde oväsen mm väntade lite längre än kvällen innan men fick till slut ge oss vi vill ju inte han skall somna i ren utmattning... Buffade honom till sömns. Natten fortlöpte med endast något gråtande som han rede ut själv.
Kväll 3 samma som kväll 2 vi fick buffa honom till sömn. Tyst fram till 02.30 då detta hemska vrål väckte oss, direkt upp ramsade men inget hjäpte avaktade men till slut går det inte att stå utanför dörren och avakta, hjärtat brister.. Gick in försökte buffa ner honom, 1 1/2 timme fortgick och till slut tog vi upp honom lade honom i vår säng vilket är dömt på för hand men vi orkade inte han somnad ju inte eftersom han aldrig sovit där förut... Runt 05.00 gjorde vi ett andra försk att lägga honom i sin säng och till slut kom han till ro!!! Efter första kvällen trodde vi nog allt skulle åter gå till det normala men nu efter 3 kvällar/nätter vågar vi inte hoppas på det längre!
Snälla ge oss lite redskap, vi funderar på att mini kura honom vad tror ni kloka människor om det?
Kanske skall tillägga att han tillhör den känsliga typen efter vad jag kunnat förstå av min läsning här på forumet, detta försöker vi bemöta och ha med oss på dagarn i umgänget med honom.
Tack så länge

Hans tider:
08.00 vaknar, välling lite mys sedan ensam lek 1/2-1 timma
Lite mellan mål, fixar lite inne, ut
ca11.00 in fixa mat
11.45 äta älskar mat denna tid
13.00 sova ute i vagn
14.30 vakna
15.00 mellan mål, ute leker rensar rabatter mm
hjälper till med diverse saker inne diskmaskin, tvätt mm
18.00kvällsmat
bad skoj
19.30 välling
20.00 sova
Mamma till Noel 20090306
fisken

Inlägg av fisken »

God afton!
Otroligt vad fort självförtroendet kan komma tillbaka :D
Jag fick ett tips 5 min innan lägning nu ikväll om att jag skulle solfjädra honom direkt i samband med att jag lade ner honom. Gjorde som jag blivit tillsagd och tro det eller ej, han somnade helt utan protester jag hann aldrig ut innan han somnat så jag gav honom en bekräftelse ramsa utanför dörren!!!

Tipset som jag fick gick ut på detta:
Solfjädra honom lugn därefter ramsa mig ut eller alternativet solfjädra honom helt tills sömns och säga en bekräftelse ramsa. (Fantastiskt bra!)

En fråga finns kvar, vad är det bästa att göra om han vaknar så hysteriskt som han gjorde natten till idag? Solfjädra igen???

Tack alla ni lärda uppe i Gastsjön :D :heart:
Ha en fortsatt trevlig och lärorik tid där uppe så ni kan hjälpa oss vilsna...
Mamma till Noel 20090306
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

hej!

Vad härligt att självförtroendet kom tillbaka. Det behövs ju för att allt ska funka. Attityden du vet.. :wink:

Nu är ju natten över. Hur gick det för er? Behövdes det nån mer solfjäder?

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
fisken

Inlägg av fisken »

Natten gick kanon!!!!! Inte ett ljud...
Undrar nu bara över läggningen i kväll?
Solfjädra honom lugn och sedan ramsa mig ut? Försöka sätta ramsan igen som kväll 1 på mini kuren?

Tack för svar och omtanke Susanne G

Lovisa
Mamma till Noel 20090306
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Det låter som en toppen ide. Antagligen är jag sent ute med bekräftelsen och han sover förmodligen redan. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
fisken

Inlägg av fisken »

Han sover ja men det gick inte helt efter planerna...
Lade honom och solfjädrade, när han började komma till ro släppte jag solfjädern och ramsade mig ut då kom den hysteriska vrål gråten. Jag avaktade och svarade med ramsan, fortsatt vrål gråt så fortsatte det en stund tills jag gick in och solfjädrade honom lugn vilket tog ca 15-20 min. När han somnat gick jag ut och gav honom en bekräftelse ramsa på utsidan rummet. Tyst tills nu 1.20 efter insomande. Just nu gråter han men lite mer normalt vi har ramsat och gjort lite husljud men han fortsätter, funderar på att gå in och solfjädra?
Peppar peppar som jag sitter här och skriver samtidigt så verkar han lugna ner sig kanske tar ramsan ändå...! Åter kommer med rapport.

Tack så länge
Mamma till Noel 20090306
Hippo

Inlägg av Hippo »

hej vännen,
se det som en minikur, alltså använd verktygen om det behövs.
Solfjädra till dess att han är helt lugn och mjuk i kroppen, kom ihåg att andas typ profelax, gärna ljudligt. Kanske behöver du stanna till dess att han somnar. gå ut med ramsan och kom ihåg att bekräfta.
Om du behöver solfjädra imorgon går du ut med ramsan innan han somnat.

Kom ihåg att andas och stressa av där du står bredvid sängen. Låt det ta den tid det behöver så att du inte känner dig stressad att bli klar.

kram H
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
fisken

Inlägg av fisken »

Hej!
Nu är kvällen här...( Min man lägger)
Gårdagen gick ju ganska bra och han somnade om av sig själv de gånger han vaknade upp under kvällen och natten, skönt. Kl 06.30 vaknade vi upp av det hemska vrål gråten, gick upp ramsade avaktade ramsade igen mer gråt, gick in solfjädrade en ganska pigg kille som efter en 1/2 slappnade av och verkade ha somnat, gick ut men vad lurad jag blivit vrålen kom tillbaka, jag ramsade men gråten avtog inte... En stund efter 7.00 gick vi in och tog honom :oops:
Nu får vi se hur denna kväll och natt fortlider, just nu solfjädras han, vi har bestämt att försöka även ikväll att gå ut med ramsan innan han somnat får se hur det går?!
Mamma till Noel 20090306
fisken

Inlägg av fisken »

Tiden verkar inte stämma på mitt senaste brev kl är här 20.00
Mamma till Noel 20090306
fisken

Inlägg av fisken »

Nu har vi averkat en tuff vecka och hoppas på att allt skall vända...
Vi har kört med solfjädern och ramsan och på gårdagens läggning la vi honom bara och ramsade oss ut, lite gråt kom men inte hysteriskt, efter några min hörde vi hur han lugnade ner sig och till slut efter 10-15 min sov han helt utan vår hjälp!!
Efter han sovit 40 min började han gnälla lite så vi ramsade några gånger och till slut somnade han om :D: Hela natten var därefter helt tyst :P underbart! Känns väldigt skönt att han nu faktiskt har somnat själv och även somnat om igen av sig själv åter. Lycka som vi alla hoppas kommer hålla i sig!!!

Hej så länge
Mamma till Noel 20090306
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

fisken skrev:Känns väldigt skönt att han nu faktiskt har somnat själv och även somnat om igen av sig själv åter.
Där har du nyckeln - om han kan somna själv kan han också somna om själv :D

Bra jobbat och var nu rädda om sömnen, det är lätt att "slarva bort" så vårda ömt ert fina arbete!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "