Utlandsresa med 1åring, tips önskas

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
KLarasMamma

Utlandsresa med 1åring, tips önskas

Inlägg av KLarasMamma »

Hej alla,

Vi började kura vår dotter Klara då hon var sju månader och hon blev 1 år den 7 maj i år. Om en vecka kommer vi resa utomlands (Turkiet) för första gången med henne.

Jag undrar nu om det är någon som har rest med sitt/sina barn som kanske har några goda råd?

Vi flyger till Turkiet på kvällen strax efter 20.00. Eftersom Klara egentligen ska sova 19.00 kommer vi förskjuta hennes sömn till ca 20.30 (detta även för att hon ska få vara uppe lite längre med oss i Turkiet). Så min förhoppning är att hon ska kunna sova en stund på planet, i min famn... :) Men sedan när vi landat blir det buss i minst en timme och innan vi är framme på hotellet... Hm, ja det kommer säkert vara väldigt sent och en stor del av tiden kommer jag få bära henne/ha henne i min famn (hon är ju van att sova ensam i sitt rum). Jag ska göra allt i min makt för att hon ska få sova så gott det går, men jag är lite orolig för att vi rubbar hennes sömn iom detta. Är det så att en gång är ingen gång och att det inte är hela världen om hon inte kan sova något den natten? :?

Väl framme i Turkiet kommer vi bo i lägenhet, men det är dessvärre bara ett rum så jag undrar om någon har något tips på hur man kan göra en avskild "hörna" för henne, ska man kanske ta med mörka lakan och försöka fästa på något sätt eller finns det något annat smart tips?

Klara sover som en ängel nu för tiden och jag vill för allt i världen inte förstöra hennes fina sömn.

Vänliga hälsningar,

Josefine
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Resdagar är resdagar. De brukar vara snart i gängorna igen. Man kan göra sitt bästa men de har reserver att stå sig på.

Tänk på att Turkiet är en timme före oss. När vår klocka är 19 är deras 20. Så om du ställer om henne till 20.30 kommer hon att lägga sig 21.30 där borta. Så mycket kanske inte behövs?

Svarta lakan, klädnypor och en tvätlina räcker långt. Å andra sidan brukar det vara bra mörklagda rum, och vi har aldrig upplevt att det stört att dela rum den där veckan. Vi har lagt ett badlakan över huvudänden på spjälsängen när vi har lagt oss och velat läsa en stund, men det är allt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "