Hej!
JAg inser nu att vår lilla plutta nog sover lite lite om man ska følja rek. hær inne... så nu lurar jag på hur jag ska få till det. Hon sover .19.30-06. Hon vaknar alltid tidigare æn det men får ligga till 6. Och att tillægga ær också att hon alltid ær "ledsen" nær hon vaknar och blir inte sig sjælv igen førræn hon fått vælling. Sen sover hon 9.30-11 och 15-16. Alltså 13 timmar. Det ær inte det lættaste att få in mer sovtid før jag tycker ju hon vaknar så okristligt tidigt på morgonen så det ær næstan så jag funderar på att dra ner på dagsømnen.. Hon æter som en "karl" med vælling 6, grøt 8.30, lunch 12, middag 4 och vælling 19. Ska jag førsøka dra ut på morgonsømnen tycker ni? Ramsan har vi aldrig direkt anvænt hær, eller jo jag har sagt den men den verkar aldrig ha tagit och vi har haft det i stort sett bra nattetid, førutom några bakslag och tænder och drømmar och så... SÅ isåfall ær det væl den som gæller før att dra ut på sømnen och læra henne sova ænnu lite till???? Kanske det ær saknaden av den dær lilla extra sømnen som gør att hon kræver mycket underhållning, uppmærkamhet och lætt blir "mammig" nær vi ær ihop med andra grupper barn etc..
/Malin
lite lite sømn
lite lite sømn
Malin och Mia f?dd i Oslo den 15 juli 2004
Hej.
Jo hon behöver lite mer sömn. Helst 14 timmar inplanerad i alla fall. Det är inte så, som många tror, att minskad sömn ger längre morgonsömn, snarare tvärt om. Mitt tips är att lägga henne minst en halvtimme tidigare på kvällen. Då tror jag att det är lätare att få till en längre morgon. jobba för att få till en omsomning på morgonen, så att DU väcker. Då slipper hon ta ansvar för att vakna.
OCH öva upp ramsan. Man säger inte ramsan, men ramsar med det magstöd och den känsla som behövs just vid det specifika tillfället. Man svarar på barnets frågor med ramsan, eller helt enkelt talar om, tydligt och bestämt att det inte är morgon än.
/LO
Jo hon behöver lite mer sömn. Helst 14 timmar inplanerad i alla fall. Det är inte så, som många tror, att minskad sömn ger längre morgonsömn, snarare tvärt om. Mitt tips är att lägga henne minst en halvtimme tidigare på kvällen. Då tror jag att det är lätare att få till en längre morgon. jobba för att få till en omsomning på morgonen, så att DU väcker. Då slipper hon ta ansvar för att vakna.
OCH öva upp ramsan. Man säger inte ramsan, men ramsar med det magstöd och den känsla som behövs just vid det specifika tillfället. Man svarar på barnets frågor med ramsan, eller helt enkelt talar om, tydligt och bestämt att det inte är morgon än.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum