Han sover för lite... okej eller inte?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sinah

Han sover för lite... okej eller inte?

Inlägg av Sinah »

Hej,

Jag är ny på forumet och har börjat kura min 5-månaders för 7 dagar sedan. Problemet är att han sover på tok för lite - trots att vi försöker vagna om kommer han bara upp i 12h30m-14h10m per dag. Sover han lite mer en dag kompenserar han genom att sova mindre dagen efter, eller vaknar 0530 på morgonen isf 07, superpigg... Just nu ger jag upp efter 30 minuters om-vagning om han inte somnat om utan bara är pigg och glad. (då han är nöjd och tyst såklart och inte skriker...)

Hur stenhårt är det att han ska sova 15 h per dag?? Min äldsta son sov alltid 1-2 timmar mindre än rekommenderat per natt, han var pigg och glad på dagarna ändå. Honom kurade vi aldrig.

Jag har försökt lyssna in lillpojkens sovrytm för att få ett schema som passar honom, istället för att köra SHN-schemat rakt av. Just nu ser det ut som följer:

Vaknar 07:00
Tupplur 08:40-10:30 1h50m
Tupplur 11:40-12:10 30m
Tupplur 15:00-15:30 30m
Tupplur 17:20-18:00 40m
Somna 20:20

Detta ger ungefär 14h 10m . Klarar sig vissa barn med det eller ska jag jobba ännu hårdare på att tvinga på honom mer sömn? Ibland sover han 60m isf 30, men då kompenserar han genom att vakna tidigare eller sova bara 30m på morgonen efter istället...

(Jag har förresten gjort ett excel-blad för att beräkna schemat och hur lång tid älsklingarna sover; feel free to use... www.acc.umu.se/~tellus/tmp/somnschema.xls. Skriv "2" när älsklingen sover och "1" när man vagnar/buffar så summeras sovtiderna längst ner. AW:s 4-månadersschema står längst till vänster.)
(¯`°•.¸ ღ♥ Atle 080821 Dante 091217 ♥ღ ¸.•°´¯)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej Pandora :D Välkommen hit :D

Har du den Internationella SHN boken och har du läst den från pärm till pärm och tillbaks :lol: :wink:

Grunden i AW ´s SHN (om man nu vill följa den) är att man gör upp ett BRA schema och följer det, det är alltid bra att utgå från barnets rytm men sen om man väljer att kura så är det helheten som gör att det blir så bra :D det är svårt att plocka delar (inte omöjligt) och få samma resultat.

Ang sömntimmarna är det en rekommendation och huvudsaken är att vi ger förutsättningen till barnet att sova, inte att barnet SOVER.

Fick inte din länk att fungera :-s
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Sinah

Inlägg av Sinah »

Hej Nilam! Nej, jag har inte läst SHN än tyvärr - jag är på jakt efter den och kommer få den av en kompis om 1-2 dagar... Jag har bara läst Barnaboken och en massa här på AWs hemsida. Det kanske klarnar mer när jag läst SHN...

Skönt att timmarna är en rekommendation, jag som var rädd att min lillpojk går omkring med konstant sömnbrist för att jag gör fel... :-)

Nu har jag fixat länken. Hoppas nån får nytta av sovschemafilen!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Att läsa BB är nog så bra :wink: När du läser SHN som är mer detaljerad kommer många småsaker nog falla på plats :D

Nu ska jag kolla in din länk :)
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
_lill

Inlägg av _lill »

Jag förstår inte... varför kura om ni har ett schema som funkar bra? Sover han från 20.20 till 7 så är det väl underbart? Eller är det de tiderna du VILL ha? :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Sinah

Inlägg av Sinah »

Han somnar 20:20, ammar vid 02 sen vill han vakna vid 06... skulle vilja få honom att sova längre! Nu snittar han 13-14 timmars sömn per dag, trots att alla säger att femmånaders behöver 15 h...

Nu efter 2 veckor när schemat har satt sig funkar allt hyfsat, men inte superbra. Ibland krävs det 25 minuters vagning för att han ska somna och den tidiga morgonen tär på mig.

Igår fick jasg tag på SHN-boken och ska läsa... då kanske jag kommer på saker jag gör fel. Jag har inte becksvart och knäpptyst i rummet t.ex, eftersom jag vill att han ska kunna somna även ute på stan eller utomhus.

Är lite rädd att överge nattamningen eftersom jag kommer få så ont i brösten och läckage, men det kanske bara är skyll för att inte vilja släppa taget om gullungen och inte behövas längre... :-) Det går bra att nattamma iaf, 5 min varje bröst sen däckar han omedelbart, så det är inte en så stor uppoffring.
Sinah

Inlägg av Sinah »

Glömde svara _lill på själva frågan - schemat är som jag VILL ha det, inte som det blir :-)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur har det gått?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Sinah

Inlägg av Sinah »

En liten uppdatering och fråga om min sexmånaders...

I början kurade vi inte ordentligt, utan införde bara sova på mage samt vagning. Det gick så bra att vi lät det fortsätta så. Men efter 2 veckor började lillponken vakna oftare och oftare - vi hamnade i det berömda vagningsträsket och till slut fick vi vagna 10 minuter varje gång han skulle somna, plus 3-4 gånger varje natt. Det blev ohållbart.

Så igår började vi en ordentlig kurning - ramsa, bort med nattmålet, buffning i vagnen isf vagning eftersom lilleman börjat gå upp på tå och snurra runt när han är arg och skriker.

Hittills har det gått jättebra och nu andra natten somnade han efter bara en kort buffning, ramsa, sen två påminnelseramsor 10 minuter isär... Yess!!!

Mitt bekymmer är följande: I morse vaknade han 05:20. (normalt vaknade han vid 06 och jag har schemalagt morgon kl 07.) I tjugo minuter smålekte han tyst, sen drog klagosången igång. Han var så arg, så arg. Mellan 05:40 och 06:35 buffade jag 15 gånger och ramsade jag vet inte hur mycket utanför dörren, som svar på hans ilskna skrik. Inte småklagan, fast vi hade sånt också, utan eskalerande typen. Då vid 06:35 satte han igång på riktigt - illvrål och kura ihop sig till en boll med huvvet ner i madrassen - inte ens buffningen bet till slut! Han bara gallskrek hur mycket jag än buffade! Undra på, killen var säkert vrålhungrig efter första natten utan nattmål, plus varit vaken 1,5 timme.... Till slut kastade vi oss in och gjorde morgon när han pausade 10 sekunder för att hämta andan (man ska ju inte plocka upp honom skrikande). 06:45 var då klockan så det rymdes ju inom marginalkvarten från 07:00. :-)

Hade jag kunnat göra något annorlunda?? Det kändes fruktansvärt på slutet när han var så hysterisk och inte ens buffningen fungerade. Bävar för att det ska upprepas inatt.

Han har nog sömnunderskott, sover 12-13 h per dygn nu isf rekommenderade 14.5, så den tidiga morgonen beror nog inte på äkta pigghet... Vi lägger honom 20:20 på kvällen och han sover ca 3h på dagen enligt nya schemat.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

hur ser nya schemat ut? (hoppas jag inte missat att läsa det... :oops: )

Och hur ser fördelningen ut matmässigt, dvs hur stor del fast mat och hur stor del BM över schemat?

Nyckeln är ju att få i så mycket mat man bara kan under måltiderna på dagen.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sinah

Inlägg av Sinah »

Han dricker nästan bara bröstmjölk fortfarande, med lite smakportioner av annat. Jag verkar ha massa mjölk för han är tjock och go, äter 4 stora mål mat om dagen efter sovstunderna plus nattslurk och ibland en slurk före tupplur om han ätit lite mindre eller distraherats under målet innan. Han småkräks efter nästan varje matning så mätt blir han nog...

Nya schemat är följande:
07:00 morgon
08:20-10:00 sova 1h40m
12:00-12:40 sova 40m
15:00-15:30 sova 30m
17:40-18:10 sova 30m
20:00 natt

Det blir 14h20m sömn per dygn, med 11 h natt och 3h20m på dagen.

Det känns lite skumt att vissa lurar är 30m och lunchluren är 40m, men det är så han har valt själv att sova senaste veckorna, så han får fortsätta med det...
Sinah

Inlägg av Sinah »

Inatt sov han till 06:30 med bara två uppvak på natten, så morgonen gick jättebra. Men jag bävar fortfarande för vad som händer om han vaknar 05:20 som igårnatt... tycker ni jag gjorde rätt igår eller skulle jag ha gjort något annorlunda?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Pandora skrev: 07:00 morgon
08:20-10:00 sova 1h40m
12:00-12:40 sova 40m
15:00-15:30 sova 30m
17:40-18:10 sova 30m
20:00 natt
Fyra lurar känns alldeles för mycket för en pojke på 6 månader.

Jag tycker att du skall ha en kortare lur på morgonen, en långlur mitt på dagen och en kortare lur på em. Sen bör det gå minst 2,5 tim, helst 3 tim mellan sista luren och tid för kvällsläggningen.

Vid tidiga uppvaknanden (i vargtimman) har jag alltid omedelbart och vid minsta pip serverat en "pangramsa" som upplyser om att det inte är morgon ännu. Jag upplever att detta har fungerat jättebra men man får ha lite tålamod.

Vänliga hälsningar från Nancy
kiki

Inlägg av kiki »

Hej

Jag skulle bara vilja lägga en kommentar angående maten.

Jag skulle inte förvänta mig att en 6 månaders ska klara 11 timmars natt med "nästan bara bröstmjölk"

Så skyffla in mat är mitt tips,

Frukost, Gröt så mycket det går ner, påfyllnad med bröstmjölk
lunch, mat-protein,fett och grönsaker, så mycket det går ner, påfyllnad med bröstmjölk
Mellis, bröstmjölk
kvällsmål, gröt, så mycket det går ner, påfyllnad med bröstmjölk
och kvällsslurk bröstmjölk

Fyller du på med ordentligt med mat under dagen kommer sömnen att ordna till sig, ge det tre dagar.

/Kristina
(som bara är på besök :lol: )
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Jag håller med ovan om maten!

Bara för att han blir full vid varje amning innebär inte det att han blir mätt under en längre tid om du är med.

Så fram med riktig mat. :wink: Det står han sig på längre, och det är det han behöver.

Lurarnas fördelning håller jag med Nancy om, bättre med färre och rejälare.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"