2-åring "tappar" kudde o nalle m.m..

Skriv svar
AnnaXX

2-åring "tappar" kudde o nalle m.m..

Inlägg av AnnaXX »

Hej, skulle bli jättetacksam över tips; vår snart 2-åriga flicka har börjat med att "tappa" kudde, nalle och täcke på golvet när hon ska sova och ropar efter att mamma och pappa ska komma och ordna upp detta (vilket vi gör ibland men inte till överdrift).. Tar en liten stund innan hon är klar med allt tappande, inga evigheter än men jag vill ju inte att det ska trappas upp heller.. Ibland tappar hon faktiskt på riktigt, eller snurrar in sig i täcket och vill ha hjälp, men vi vet ju inte när det är på riktigt eller när hon bara vill ha underhållning av oss.. Tips, någon?

Undrar också om nattliga uppvaknanden.. De flesta säger att när barnet väl har lärt sig somna själv på kvällen så brukar de också kunna somna om av sig själva. Vår flicka är superduktig på att somna själv (bortsett från att hon just nu börjat tappa nallen då) efter kurning vid späd ålder, men har under det senaste året vaknat ofta på natten. Vi har sällan gjort något åt det eftersom hon tidigare har kunnat somnat om själv och de gånger vi försökt göra något har det bara blivit cirkus. Hon är vaken en stund, "ylar" lite och somnar sedan om. Men ibland blir hon arg som ett bi; t.ex. för några dagar sedan vaknade hon ett par timmar efter läggning och på typ en sekund var hon helt galet arg (jag hann knappt märka att hon vaknade innan hon var ursinnig). Gick fram till sängen för att kolla läget och hon vrålade åt mig att gå bort (vilket jag gjorde och överlät det hela åt henne själv men fanns i närheten). Tog ca en halvtimme innan hon somnade om.

Hon fick nyligen sova med en av oss i vardagsrummet i två veckor p.g.a. besök och trångt hushåll. Då satt vi och tittade på teve på kvällarna, gick omkring i rummet, samtalade med varandra och hade ingen mörkläggning; läggningen i resesängen funkade superbra och hon sov som en stock dryga 12 h varje natt för första gången på evigheter. Innan detta (och nu igen) sover hon på övervåningen där det är kolsvart och ganska tyst (det går inte att husljuda utanför, finns bara en pytteliten hall och toalett utanför sovrummet). Det är svårt att inte dra slutsatsen att hon faktiskt sover en miljon gånger bättre med både ljud och ljus omkring sig..

Det är hur som helst lite opraktiskt med ett barn som sover i vardagsrummet, men det är tråkigt för henne att hon vaknar varje natt nu igen. Vi sover i samma sovrum som henne på övervåningen och trots att hon sov jättebra i vardagsrummet med allt ljud så vaknar hon ofta när vi går och lägger oss, antagligen störs hon av minsta ljud för att det är så tyst innan. Några tankar av någon som är klokare än jag själv just nu..?

Anna
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Anna!

Ser hon er fràn sin säng? Ni stör nog hennes sömn när ni gàr in i hennes rum och lägger er. :wink: Kan hon fà sin egen lilla hörna var hon inte kan se nàgot av det som händer runt henne? Kanske i vardagsrummet eller en liten hörna i en hall eller nàgot.
Ljud när hon somnar gör ingenting, men om hon ser saker och ting blir hon störd.

Ang. läggningarna har Anna W skrivit i barnaboken om tvààringar som börjar hitta pà en massa konstigt inför läggningen att de kanske inte har nog social delaktighet. Hur har ni det? Jobbar hon för flockens överlevnad pà riktigt? Har man haft en meningsfylld dag och avslutat dagen med en god màltid och med gott humör (skrattet till gonattet) kan man nöjt och glatt lägga sig och sova.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22147
Här är en liten tràd som handlar om läggningar.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej !

Vi löste det med en radio och Lugna Favoriter !

Den skvalar på så där lagom volym ( så att den precis överröstar mänskliga ljud)

Lillan och vi delar rum på landet och när radion skvalar så bryr hon sig inte om något men om vi glömmer den så reagerar hon på ljud. Våran tjej vaknar inte men hon rör sig oroligt och kan ibland "prata" med oss ! :D

Den som behövde lära sig att somna med radio var pappa ! :lol: Mamma föreslog då mer delaktighet i hushållssysslorna :shock: :D :lol:

Hoppas det fungerar för er också :roll: :wink:

Sessan
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Hej,

tack för svar från er! Vi har faktiskt inrett en liten myshörna i hallen utanför sovrummet nu där både radio och teve finns. Vi hänger där nu en stund efter läggning (och lägger oss där sedan själva, går utmärkt att sova i en myshörna!), tittar på teve och husljudar. "Tappade" kuddar och nallar får man numera klara sig utan, det blir protester men det går. Apropå ditt svar Miniz om social delaktighet så får hon det faktiskt i massor. Häromdagen när kusinen var på besök kom jag på mig själv att fundera på om jag inte ändå skulle hämta lillungen från deras lek så hon kunde hjälpa mig att plocka ur diskmaskinen.. Hon har massor av sysslor hemma!

Det är dock superjobbigt med de nattliga uppvaknandena; som sagt så vidtar vi sällan åtgärder, hon är ju inte ledsen utan bara arg, men det tar tid för henne att somna om igen. Nu har hon dessutom börjat banka med ryggen/huvudet bakåt mot spjälsängsväggen (som är madrasserad sedan tidigare så det kan inte göra ont), sängen "hoppar" från golvet och det dunkar i hela huset.. Ofta sker detta mitt i natten, ibland är hon arg men ibland sitter hon och sjunger samtidigt, jag tänkte att det skulle gå över av sig själv om vi inte uppmärksammar detta men har nu hållt på ett par veckor snart.. Ska hålla ut. Känns dock som ett riktigt knasigt beteende..

Berättar hur det går, ha det bra!

Anna
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"