Hej på er alla mammor!
Nu skriver jag här igen, har gjort det innan då vår dotter alltid strulat med mat och matvägrat i perioder. Fick många bra råd av alla underbara snälla mammor här. Tacksam för det.
Historien fortsätter väl där den slutade. Vi var på Östra, hon ville inte äta. Dem hittade ingenting så vi fick åka hem. Efter det började hon äta och åt väldigt bra om man jämför med innan. Problemet är dock att hon äter fortfarande för lite för att inte behöva äta på natten, sover även jätte oroligt vissa nätter och det finns inga rutiner alls förutom klockslaget då hon lägger sig.
Leia äter modersmjölksersättning, just nu Nutramigen från apoteket därför att dem trodde nu att hon kanske kunde ha mjölkallergi som gör att hon äter dåligt och många gånger och strular så med mat. Har testat ett par dagar och det har varit både bra och dåligt, tror mjölk gör hennes mage mer orolig men det är endå inte bra med mat och sömn. Hon har börjat äta 120 ml vid en måltid vilket är bra för henne men aldelles för lite om man kollar rekommendationer. Leia äter 7-12 gånger per dygn, varav 1-3 gånger per natt.
Inte ens om det går 3-4 timmar mellan målen äter hon mer, det är ett stort problem. Just nu senaste veckorna äter hon efter 2 timmar oftast, ibland 1 1/2 eller 2 1/2. Vet att det ska gå mer för att dem ska bygga upp hungern men hur gör man.
Sen sömnen,misstänker att det inte finns något problem men allt detta strul mer än att hon är trött. Hon har sovit dåligt sen 3 månader på natten. Innan det var det sånt strul på dagen hon kunde skrika av hunger men ville inte äta. Totalvägrade.
Nu i efterhand tror jag det berodde på sömnbrist precis som det gör nu kanske. får ju inga bra råd ifrån bvc, så vem ska man prata med. Har pratat med vänner som har barn som bara äter jätte bra av sig själva och sover det dem behöver, alla säger att hon är för liten för rutiner:( men det är hon ju inte. vi vill ha rutiner och Leia skulle må bra av de.
Så här kan hennes dagar se ut.
Somna runt nio tio.. försöker få henne somna själv, men lyckas aldrig får alltid ta vagnen. samma varje kväll
När nätterna är bra kan dem se ut så här
Somna 21-22
Äta 03 eller 04 eller 04.30
sova vidare till 07 äta
sova vidare till 8-9
Det är en bra natt
en dålig natt
somna 21-22
äta 00:30 eller 1:30
äta igen 3,4
äta kl fem igen
Vakna fem eller sex för att gå upp vaken 45-60 min sova 40-45 min till sedan dags att gå upp.
Innan vi började med mjölkfri vaknade hon en gång i timme, inte för att äta men hon var jätte orolig.
Under dagen är hon vaken mellan 2-3 timmar i sträck oftast två eftersom alltid är gnällig. Sover bara 40 min åt gången sovit två timmar i sträck två gånger på tre månader.
Äter allt mellan 50-120 per gång, 7-12 gånger per dygn. finns inte rutiner på någonting, hon vaknar ju inte ens samma tid. Idag var hon klarvaken kl fyra inatt. Låg vaken till fem sov till kvart över sju däremellan var hon väldigt orolig och höll på att vakna upp många gånger. Hon åt kl 4 inatt. Sen kl 8:45 men endast 100 ml. Tycker hon borde äta mer efter så lång tid.
Snälla hjälp få iordning på detta. Har läst både barnaboken och sova hela natten boken. Tanken är att vi ska börja med dagen, och kanske senare kura henne på natten. Jag tror att om vi får in rutiner på dagen och hon börjar äta och sova mer även lära sig somna själv blir nätterna bra. Hon har sovit en hel natt utan att äta. Rena drömmen. Som vi sov.
Hon sover max 4 timmar i sträck på natten, oftast bara 2:( Så vad gör man...
Snälla hjälp oss skapa rutiner till våran fem månaders bebis
Snälla hjälp oss skapa rutiner till våran fem månaders bebis
Leia Ann vilda 091215
-
marialoranga
hej!
är ingen av experterna här, men har som du en femmånaders bebis!
Jag tror att allt kommer gå bättre för er bara du spikar ett schema! Det finns fler schemaförslag på favoriter.
Kan säga att det som gjorde våra nätter bättre,(vi är inte i mål än) var att ta bort nattmålet helt. Eftersom vår son också åt dåligt på dagen, så fick vi tipset att börja i fel ände...alltså att ta bort nattmålet fast han kanske inte fått i sig massor på dagen (vi trugade så gott det gick) och första natten var lite bökig, och vi fick vagna en hel del! Men på morgonen åt han för första gången en hel flaska välling och sen åt han jättebra hela dagen! Och nu vaknar han bara vid varjtimmen!
Ett schemaförslag: 12-45-1,5-45 som kan se ut så här
7 - 8 äta välling (truga några gånger, men inget mer efter kl 8)
9.00-9.45 sova
10-11 äta puré och efterrätt+ välling om det går ner, men samma här ingen mat efter 11.
12-13.30 sova middag
13.30 -14.30 välling (samma som ovan)
16.00-16.45 sova
16.30-17.30 äta gröt (samma som ovan, innom en timme)
18.00 bada
18.30 nattslurk välling
19 natt
Sen kan du ju ändra så det passar er och vilken sorts mat ni vill ge! Att äta inom en timme har hjälpt oss massor med, då är han hungrigare nästa gång!
Hoppas det här kan va till lite hjälp! kram
är ingen av experterna här, men har som du en femmånaders bebis!
Jag tror att allt kommer gå bättre för er bara du spikar ett schema! Det finns fler schemaförslag på favoriter.
Kan säga att det som gjorde våra nätter bättre,(vi är inte i mål än) var att ta bort nattmålet helt. Eftersom vår son också åt dåligt på dagen, så fick vi tipset att börja i fel ände...alltså att ta bort nattmålet fast han kanske inte fått i sig massor på dagen (vi trugade så gott det gick) och första natten var lite bökig, och vi fick vagna en hel del! Men på morgonen åt han för första gången en hel flaska välling och sen åt han jättebra hela dagen! Och nu vaknar han bara vid varjtimmen!
Ett schemaförslag: 12-45-1,5-45 som kan se ut så här
7 - 8 äta välling (truga några gånger, men inget mer efter kl 8)
9.00-9.45 sova
10-11 äta puré och efterrätt+ välling om det går ner, men samma här ingen mat efter 11.
12-13.30 sova middag
13.30 -14.30 välling (samma som ovan)
16.00-16.45 sova
16.30-17.30 äta gröt (samma som ovan, innom en timme)
18.00 bada
18.30 nattslurk välling
19 natt
Sen kan du ju ändra så det passar er och vilken sorts mat ni vill ge! Att äta inom en timme har hjälpt oss massor med, då är han hungrigare nästa gång!
Hoppas det här kan va till lite hjälp! kram
mamma till L född 030112
och till M född 091208
och till M född 091208
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej!
Är heller ingen expert, men jag har ocksâ en fem mânaders! Min spontana reaktion var att det kanske vore läge att testa matning med sked? Gröt t ex?
Min lille kille ammas delvis, men han gillar mycket bättre att äta med sked (gärna hâlla den själv ocksâ
). Fördelen med 'skedmat' är ju att de smâ stâr sig lite bättre pâ den än mjölk / ersättning och att det kanske kan bidra till att lättare fâ ordning pâ ett schema.
Stort lycka till.
Är heller ingen expert, men jag har ocksâ en fem mânaders! Min spontana reaktion var att det kanske vore läge att testa matning med sked? Gröt t ex?
Min lille kille ammas delvis, men han gillar mycket bättre att äta med sked (gärna hâlla den själv ocksâ
Stort lycka till.
Tack för alla fina svar:)
Problemet är att vi försökt få in en längre vila även när hon bara var 2 1/2 månad, men hon är som en klocka och sover endast 40-45 min.
Sen med nattningen, hur kan man få henne att gå ner i varv, vi myser läser, ligger breve henne men hon plockar ut nappen och blir arg om den inte är där om vi tar bort den helt. Så det blir alltid vagnen till slut...
KRAM
Problemet är att vi försökt få in en längre vila även när hon bara var 2 1/2 månad, men hon är som en klocka och sover endast 40-45 min.
Sen med nattningen, hur kan man få henne att gå ner i varv, vi myser läser, ligger breve henne men hon plockar ut nappen och blir arg om den inte är där om vi tar bort den helt. Så det blir alltid vagnen till slut...
KRAM
Leia Ann vilda 091215
-
chokladkaninen