lilla morran skrev:Åh, jag skäms över hur jag beter mig mot honom, mot hans storasyster och mot min man, men jag orkar inte

Joho då, det gör du visst, det

Det kallas att tänka efter FÖRE
lilla morran skrev:Snart tre och kan redan driva människor till vansinne. Ja, i alla fall oss föräldrar...
Redan

Är det alltså vad du förväntar dig att han kommer att ägna sig åt livet ut, typ

Och vaffö-dåffö-deffö-då

För att han är pojke
Vill bara peppa dig till lite hjärngymnastik. Negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva.
lilla morran skrev:Det vanligaste ordet vi hör just nu är VA?
-stå inte på hundens svans. -VA
-Vilket godis skall du välja? -VA
Ja, vem orkar lyssna på sådant

Lär dig haspla ur dig det lilla OJ DÅ, först och främst, i en lagom bekymrad ton, eller överraskad, eller vad som nu är aktuellt, så ger du dig själv några sekunders respit att tänka efter - före.
(Och varför ska han tala om vilket godis han skall välja? Varför inte på ren svenska hålla truten, ge honom tid, se vad han skulle vilja ha, låta honom be om det och tacka när han får det?)
Ett sätt att bryta VA-mönstret är att säga VA själv. "Vad sa du?" säger då barnet., när tystnaden fått lägga sig. "Ja, vad sa jag?" undrar man då tillbaks och ser lagom konfunderad ut. Och så låter man barnet smälta detta märkliga - trevliga - "faktum" att man inte själv vet så jäkla bäst alla gånger utan faktiskt kan behöva hjälp. Av barnet
lilla morran skrev:Funderar allvarligt på att ringa BVC. Han har nämligen ständiga öroninflammationer och det kan ju påverka hörseln. Men det ska ju gå några månader efter en kur, men då hinner han få en ny innan vi hinner göra denna hörseltest! SUCK
Väntas alltså nya öroninflammationer som små brev på posten

Tvättar ni öronen på honom grundligen varje dag, lika grundligen som ni borstar tänderna på honom

Det är en bra början, om man säger.
Jag tror inte alls han hör dåligt. Jag tror han hör selektivt. Han hör när det finns någonting att lyssna på som det är någon mening för honom att lyssna på
lilla morran skrev:Denna kreativa lilla varelse som kan komma på hundra olika sätt att använda en hammare, barnsäkra förpackningar är ingen match. Och ser man då detta och försöker få hans uppmärksamhet, då hör han inte!
Då får man hitta på nya - konstruktiva

- sätt att fånga hans uppmärksamhet på än med förmaningar, förbud och negativismer. Som jag ser det formligen skriker han efter social delaktighet. Han skriker i handling efter att få BEHÖVAS, på riktigt, praktiskt, faktiskt och konkret

Alls inte bara känslomässigt utan få dra sitt strå till stacken och göra nytta. Till vad kan du och den ömme fadern använda hans talanger med hammaren, till exempel

Till vad kan ni åberopa, avnjuta och sedan avtacka hans förmåga att öppna besvärliga förpackningar
lilla morran skrev:Det slutar alltid med att vi höjer rösten och han skriker rätt ut och blir ledsen och sen är det kört.
Här har du ju alla kvitton du behöver på att detta bedrövliga såkallade tillvägagångssätt inte är särskilt lyckosamt. Så överge det. Klart han blir ledsen när han evinnerligen misslyckas med att göra sig förstådd
lilla morran skrev:Även vi föräldrar blir trotsande treåringar men han lyssnar ju inte! Vi får ingen respons?
Och det får ju inte han heller. Varför är det viktigare att han lyssnar till och förstår er, än att ni lyssnar till och förstår honom
Dead end. Gå tillbaks till ruta ett och börja om, rätt

Till vägledning vill jag gärna rekommendera trotskapitlet i Barnaboken, "Jag vill, jag vill inte". Det första som gäller är att förstå vad det är han faktiskt försöker säga, i handling. Det vill jag tro att ni kan om ni läser igenom och tänker efter - före.
lilla morran skrev:Hela tiden skall det testas hur långt han kan gå. Och jag vet att jag inte ska gå på det där men sen blir man helt enkelt yxtokig
Så kan man naturligtvis uttrycka det, och så brukar det uttryckas. Men små barn är inte intresserade av någon maktkamp. Det ligger inte i deras intresse. De utagerar av vanmakt, oförstådda och avvisade. Det var inte krig de kom till världen för att föra - i varje fall inte med sina dagars ömma upphov, de som skulle vara inte bara deras överlevnadsgaranter utan också lärare, ledare, hjälpare och guider i den svåra konsten att överleva - helst också leva - som det är meningen att små människobarn ska kunna klara av själva en dag, utan föräldrar. Barn kom inte till världen för att bekämpa sina överlevnadsgaranter och livsguider. De kom till oss för att lära, och till det behövs enkelt och simpelt SAMARBETE, i den gemensamma kampen för tillvaron. Inte motarbete - naturligtvis.
lilla morran skrev:Varje morgon börjar med gråt. Antingen för att pappa hjälper till med påklädning eller att jag gör det. Eller också så ska mamma borsta tänderna om pappa gör det osv. osv Säger man då att nu gör mamma det här så är det igång igen. Skrik, gråt, slag och gärna om man kan kasta något i väggen eller sparka på nåt.
Han ska iväg till dagis, förmodar jag? Och det går väl inte att ändra på, förstår jag? Annars kan man i lugn och ro - hemma - vänta ut barnet. Skär det sig (som det uppenbarligen gör varenda morgon hos er

) kan man lugnt och stilla bara deklarera att "Vi ses när du är klar, älskling" och gå sin väg, och låta ungen härja av sig bäst han orkar, vilket inte brukar pågå särskilt länge eftersom publik saknas. Och så frågar man sakligt och vänligt, med jämna mellanrum, "Är du färdig nu, älskling?" utan dessa evinnerliga förebråelser (och naturligtvis utan skrik och bråk) och fortsätter där man var, i lugn och ro. Och talar fint om vad man ska göra sedan, på temat social delaktighet. Som t ex att plåstra om svansen på hunden, så att hunden blir så glad, så glad, titta bara
lilla morran skrev:Och där sitter stora syster i trappan och har klätt på sig själv, kammat sig, borstat tänderna och gjort allt rätt utan att vi ens behöver nämna det. Då får jag dåligt samvete över att hon tar på sig den "ordentliga" rollen.
Dåligt samvete? Du tycker lite synd om henne

Gör inte det. Den lilla älsklingen platsar ju så himmelens bra medan lillebror är så vansinnigt besvärlig. Så lätt ska hon inte komma undan 8) Ställ krav på henne, ta fighten (för hon kan nog gnälla hon också, om hon måste bemöda sig utöver det lättköpta) så att ni HJÄLPS ÅT, allihop, med vad det nu är som måste göras. Är lillebror jobbig och besvärlig ska hon lära sig att ta ton, lägga sig i, göra sitt av samarbete med honom. Hon ska tas i bruk, hon också. Hon ska inte lämnas i fred med glorian.