solen
-
chokladkaninen
solen
Hur ställer ni er till sommarkläder? 8) Mina barn är liksom jag ena riktiga blekfisar.
Hittills har vi varit extremt försiktiga med solen, och solkrämen, och kört på tunt långärmat och långbent samt solhatt. Men nu när man är 3 år kanske man kan få börja ha små toppar, shorts och klänningar när det är varmt och våga smörja in sig med solkräm istället? Hur resonerar ni?
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag är ytterst sparsam med solkrämer speciellt de som inte har partikelfilter, de går bort helt!
Så vi är helt enkelt inte ute mellan säg 10-14 mitt i sommaren om det är soligt, eller så har sonen på sig rejäla solkläder (sunmates). Men visst kan jag tycka att lite mera sol på kroppen tål den nu vid 3 års ålder men med försiktighet, inte krämer.
Så tänker jag. Jo, ang. krämer så finns denna om man vill köpa som jag tror på...
http://uk.lizearle.com/products_details ... 660&mnuid=
Så vi är helt enkelt inte ute mellan säg 10-14 mitt i sommaren om det är soligt, eller så har sonen på sig rejäla solkläder (sunmates). Men visst kan jag tycka att lite mera sol på kroppen tål den nu vid 3 års ålder men med försiktighet, inte krämer.
Så tänker jag. Jo, ang. krämer så finns denna om man vill köpa som jag tror på...
http://uk.lizearle.com/products_details ... 660&mnuid=
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Jag märker stor skillnad på huden när barnen blivit lite större. Från 3 tycker jag det funkat fint med shorts och t-shirt. Inte alls lika känsliga längre. Men mellan 11 och 15 brukar vi hålla oss inne. Annars är det kepa eller solhatt som gäller och fm ute, em ute, men siesta inne på dagen eller gömda i något skugghål någonstans. Det gick bra att ha baddräkt eller vara nakenfis någon timma också förra sommaren och sedan dra på solskyddsdräkterna. Man BEHÖVER ju solen också ju. All D-vitamin vi behöver sörpla i oss för att må bra.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
D-vitamin tillskott
D- vitamin tillskott hjälper om man är känslig för solen.
Det har jag märkt på min son, nu blir han ju i och för sig elva år
men ändå.
Hänvisar också till den här intressanta tråden om barn och sol
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20287
Det har jag märkt på min son, nu blir han ju i och för sig elva år
men ändå.
Hänvisar också till den här intressanta tråden om barn och sol
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20287
Men är det solen som är farlig eller att bränna sig som är farligt 
Jag har alltid kört lättklätt men noga observerat när det är dags att inte vara ute mer. Solkräm ibland men det är inte det som "räddar" dagen. Kanske är jag oförsiktig men tänker som så att leva och njuta är i fokus, med ovanstående avseende att inte bränna sig. Därför lever vi ute från april till oktober och ingen av barnen har alls bränt sig. Men de blir bruna förstås. Visst håller man sig av naturliga skäl undan mitt på dagen värsta tiden, under parasoll eller i skuggan. De har dessutom gått hos utedagmammor som tillbringat dagarna på stranden vår/höst. Hade skyddsdräkt när den lille raringen var 1-år och vi bodde ett tag utomlands men efter ett kort tag försvann den oftast.
Kanske är jag oförsiktig? Frågan är hur försiktig som är rimligt att vara av massa olika skäl?
Kram
Jag har alltid kört lättklätt men noga observerat när det är dags att inte vara ute mer. Solkräm ibland men det är inte det som "räddar" dagen. Kanske är jag oförsiktig men tänker som så att leva och njuta är i fokus, med ovanstående avseende att inte bränna sig. Därför lever vi ute från april till oktober och ingen av barnen har alls bränt sig. Men de blir bruna förstås. Visst håller man sig av naturliga skäl undan mitt på dagen värsta tiden, under parasoll eller i skuggan. De har dessutom gått hos utedagmammor som tillbringat dagarna på stranden vår/höst. Hade skyddsdräkt när den lille raringen var 1-år och vi bodde ett tag utomlands men efter ett kort tag försvann den oftast.
Kanske är jag oförsiktig? Frågan är hur försiktig som är rimligt att vara av massa olika skäl?
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Bra fråga Susanne*, jag undrar precis samma sak. Min treåring har samma hudtyp som jag - lite medelhavsstuket - och vi bränner oss inte alls (i Sverige) om vi bara är lite försiktiga. Hans far är rödlätt och av precis motsatt typ och treåringen har haft brunare mage än honom sen han föddes... 
Så ska vi smörja honom ändå? Vi använder en keps i tyg som skyddar (med nacktyg också) och han har normalt minst t-shirt och shorts, ofta i skyddstyg. Så behöver man smörja (som han hatar) när han är den siste att bränna sig?
Så ska vi smörja honom ändå? Vi använder en keps i tyg som skyddar (med nacktyg också) och han har normalt minst t-shirt och shorts, ofta i skyddstyg. Så behöver man smörja (som han hatar) när han är den siste att bränna sig?
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
-
chokladkaninen
Tack för alla intressanta svar! 
Jag håller med om att det nog är en avvägning mellan njutning och skydd. Att ta siesta inomhus alt i skuggan faller sig ju rätt logiskt så länge man sover middag och det gör även Fröken 3-åring då och då. 8) Annars tror jag också på att man kan utgå från sig själv en del som Nemita skriver - jag själv bränner mig typ om nån pratar om sol så det är rimligt att jag är försiktig med barnens hud... men har man bättre pigment behöver man nog inte vara lika petig.
Jag tror att det blir långärmat för Lillebror men kanske kan han få ha lite kortbent. Solhattar är jag petig med, och tänker fortsätta vara även för Storasyster, som kanske kan få ha kortärmat och kortbent och lite smörja istället. För jag låter dem ju äta glass och tårta
det är ju inte heller bra för deras hälsa. Balansen mellan nyttigt/trevligt är väl helt enkelt något man får jobba kontinuerligt på. 
Jag håller med om att det nog är en avvägning mellan njutning och skydd. Att ta siesta inomhus alt i skuggan faller sig ju rätt logiskt så länge man sover middag och det gör även Fröken 3-åring då och då. 8) Annars tror jag också på att man kan utgå från sig själv en del som Nemita skriver - jag själv bränner mig typ om nån pratar om sol så det är rimligt att jag är försiktig med barnens hud... men har man bättre pigment behöver man nog inte vara lika petig.
Jag tror att det blir långärmat för Lillebror men kanske kan han få ha lite kortbent. Solhattar är jag petig med, och tänker fortsätta vara även för Storasyster, som kanske kan få ha kortärmat och kortbent och lite smörja istället. För jag låter dem ju äta glass och tårta
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Haha, så där är min man också. Vi brukar säga att om man lägger en alvedon på hans mage så ser den ut som en leverfläck.chokladkaninen skrev:...jag själv bränner mig typ om nån pratar om sol...
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Rädsla för sol kan göra mer skada än nytta
Läs gärna på denna länk.
http://www.kostdoktorn.se/sola-menlagom-i-sommar
Kostdoktorn har i övrigt en mycket bra blogg som är väl värd att ha som favorit.
Och som jag också sagt tidigare D-vitamin tillskott året om gör att man blir mindre känslig för solen, har märkt det på sonen.
Solen är inte farlig, men det är så klart inte bra att bränna sig.
Men glöm inte att vi behöver solen.
http://www.kostdoktorn.se/sola-menlagom-i-sommar
Kostdoktorn har i övrigt en mycket bra blogg som är väl värd att ha som favorit.
Och som jag också sagt tidigare D-vitamin tillskott året om gör att man blir mindre känslig för solen, har märkt det på sonen.
Solen är inte farlig, men det är så klart inte bra att bränna sig.
Men glöm inte att vi behöver solen.
Nej, självklart ska man inte undvika solen
Sommaren är ju den njutbaraste årstid vi har och solen är verkligen livsviktig för oss.
Samtidigt så har jag varit med om ett par fall av malignt melanom på mycket nära håll och det är verkligen så förfärligt illa som det bara kan bli, så jag fortsätter nog att vara måttlig med de allra starkaste strålarna mitt på dagen, särskilt som jag är av den ljushyade typen som blir mer rosa än brun.
Samtidigt så har jag varit med om ett par fall av malignt melanom på mycket nära håll och det är verkligen så förfärligt illa som det bara kan bli, så jag fortsätter nog att vara måttlig med de allra starkaste strålarna mitt på dagen, särskilt som jag är av den ljushyade typen som blir mer rosa än brun.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej!
Mina barn bränner sig inte lätt men jag är ändå försiktig.
Vi tar siesta mellan 11.00 och 14.30 och fixar lunch, packar för stranden mm.
Om de är på dagis eller om vi trots allt är ute mitt i gasset använder jag långärmad skjorta till prinsen och långärmad tunn blus till sessan. Sen bukar det räcka med tunna byxor eller piratbyxor för att skydda benen. Givetvis solhatt!
Jag är lite förvånad att inte fler använder skjortor till sina prinsar och/eller tunna långärmade toppar till sina sessor. Det är både snyggt, svalt och skyddar mot solen.
Mina barn bränner sig inte lätt men jag är ändå försiktig.
Vi tar siesta mellan 11.00 och 14.30 och fixar lunch, packar för stranden mm.
Om de är på dagis eller om vi trots allt är ute mitt i gasset använder jag långärmad skjorta till prinsen och långärmad tunn blus till sessan. Sen bukar det räcka med tunna byxor eller piratbyxor för att skydda benen. Givetvis solhatt!
Jag är lite förvånad att inte fler använder skjortor till sina prinsar och/eller tunna långärmade toppar till sina sessor. Det är både snyggt, svalt och skyddar mot solen.