2 månaders strul?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LinaB

2 månaders strul?

Inlägg av LinaB »

Min lilla dotter (2,5 månad) har börjat med att skrika väldigt mycket vid bröstet (de två sista dagarna väldigt mycket skrik). Hon vägrar helt enkelt att äta sig mätt. När hon vaknar äter hon från bröstet men hon äter inte så mycket som hon brukar. När det sen är dags för andra bröstet vägrar hon. Hon är väldigt intresserad av allt runtomkring o jag tror att hon tror att hon är mätt men jag vet att hon inte är det. Jag provar allt med en självklar attityd, inkl ömma järngreppet. Till slut får jag i henne lite mer mat och hon slocknar oftast efter det. Tuffast är det på kvällen så igår kompletterade jag med flaska för att hon skulle sova bra. Vill ju inte att hon ska börja vakna på nätterna för att hon är hungrig nu när vi fått henne att sova sina 8 timmar.

Tidigare har jag inte alls haft dessa problem utan matningen har fungerat bra dock har hon alltid legat länge vid bröstet (upp till 45 min per bröst). Detta gör att vi kommer helt i obalans med standardmodellen.... :(

Någon som har varit med om liknande vid denna ålder? Är det 2-månaders amningspuckeln? försöker hon bli mer effektiv vid bröstet men inte lyckas?
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Lina!
Kan det vara så att din dotter som tidigare legat länge vid bröstet nu lyckats få brösten att ge henne mer mjölk så att hon de facto är mätt och protesterar mot att du trugar? De flesta bebisar har sin ökningsperiod i 7-8:e levnadsveckan och resultatet i brösten kommer några dar senare vilket skulle kunna stämma tidsmässigt. Har du mycket mjölk? Följer hon sin viktkurva och hade hon alls någon svacka vid 7-8 veckor?
Min son, nu 4 månader, har hållit på så där hela tiden (skrikit mycket, spänt kroppen bakåt i en båge och bara sugit enstaka tag åt gången) men han har dels haft mycket problem med gaser i magen och dessutom har jag för lite mjölk och han skriker när det inte kommer nog.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Är det som så att det är på kvällen vid 18-snåret som detta inträffar?!

:idea: Då kan det röra sej om "kvällstrassel"! Att hon är för trött för att äta och för trött för att förstå att det finns mat! Det blir skrikkaos...Då måste hon ha en 5-minuters power nap innan kvällsmålet börjar! Alltså ser man till att barnet somnar och sedan väcker man efter 5 minuter - därefter serverar man maten GENAST och då har krafterna kommit tillbaka och de orkar äta och orkar förstå att det finns mat att tillgå!

:arrow: Har du Barnaboken? Där står det om detta kära och ack så vanliga kvällstrassel!

:D Lycka till!
Lena

Inlägg av Lena »

Hm, frågan är om det är kvällstrassel eller mammatrassel :?: :lol:

Jag tror det kan vara nåt i stil med vad mammamy skriver, dvs protest mot för mkt trugande. Min dotter började äta mkt kortare tid i just den ålder som du nämner. Från att innan ha käkat i 30 min per bröst (ngt kortare tid på det andra) åt hon vid 2,5 mån ålder bara 10 min per bröst.

Samtidigt började viktkurvan plana ut (fram till 2 mån ålder låg hon två steg över snittkurvan, men gick sedan inte upp lika mkt i vikt). Hon var dock lika glad och pigg på dagarna och sov fint på nätterna (8 tim natt). Den förbaskade viktkurvan gjorde mig nervös så jag började truga på ett alltför envist sätt, vilket gjorde att hon började skrika vid bröstet. Under kanske tre veckor tyckte jag att amningen var jättejobbig eftersom jag alltid tänkte att "hon kan väl inte vara mätt redan" och så trugade jag fastän hon protesterade.

Efter lite peptalk från andra på det här forumet bestämde jag mig för att helt sluta oroa mig, tösen mådde ju så bra, så vad var egentligen problemet, tänkte jag. Viktkurvorna ska man ju inte stirra sig blind på.

Detta att jag slängde ut oron gjorde att tösen slutade skrika. Efter de där tre nojiga veckorna blev amningen åter en rofylld stund, tösen käkar numera från första bröstet 5-10 min och från andra bröstet ofta bara 5 min. Jag trugar nuförtiden åter på ett avslappnat sätt, såsom innan problemen uppstod. Jag har ingen aning om hur många ml hon får i sig, det känns ju som att det är så kort tid hon äter, men uppenbarligen funkar det. Hon fortsätter att gå upp i vikt och följer nu kurvan ett steg under den hon följde innan (fast vad bryr jag mig om det, jag har ju lovat mig att inte titta mer på BVC-kurvorna :wink: ) Vid tre månaders ålder införde vi 10 tim natt utan problem. Nu har vi 10,5 tim natt under en vecka för att i helgen gå över till 11 tim.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
LinaB

Inlägg av LinaB »

Jag har också funderat på om det är så att jag har för lite mjölk och att det inte rinner till ordentligt och hon tröttnar men jag tycker att jag har tillräckligt men det är så svårt att veta. Detta med skriket vid bröstet inträffar tyvärr även på dagen (vid varje vakentid), inte bara på kvällen. Enda tillfället det gått bra är direkt efter 8 tim sömn då hon får "tidigt" morgonmål under 30 min för att sedan sova ett tag till.

Det är precis så hon gör som du skriver mammamy, spänner sig i en båge.... Hon är även skrikig under slutet av sin vakentid (efter det att jag hållit på fram o tillbaka... det är iofs kanske inte så konstigt :roll: )

Hon ökar i vikt som hon ska och jag hade ingen direkt svacka vid 7-8 veckor. Däremot var hon skrikig till och från hela förra veckan vid bröstet, men inte i samma utsträckning som nu.

Det kan också vara så som du skriver Lena att jag trugar för mycket och hon blir arg pga det då hon nu blivit mer effektiv. Jag får helt enkelt prova mig fram.

Barnaboken har jag!! En riktig guldgruva precis som detta forum!! :wink: :D
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"