Hm, frågan är om det är kvällstrassel eller mammatrassel
Jag tror det kan vara nåt i stil med vad mammamy skriver, dvs protest mot för mkt trugande. Min dotter började äta mkt kortare tid i just den ålder som du nämner. Från att innan ha käkat i 30 min per bröst (ngt kortare tid på det andra) åt hon vid 2,5 mån ålder bara 10 min per bröst.
Samtidigt började viktkurvan plana ut (fram till 2 mån ålder låg hon två steg över snittkurvan, men gick sedan inte upp lika mkt i vikt). Hon var dock lika glad och pigg på dagarna och sov fint på nätterna (8 tim natt). Den förbaskade viktkurvan gjorde mig nervös så jag började truga på ett alltför envist sätt, vilket gjorde att hon började skrika vid bröstet. Under kanske tre veckor tyckte jag att amningen var jättejobbig eftersom jag alltid tänkte att "hon kan väl inte vara mätt redan" och så trugade jag fastän hon protesterade.
Efter lite peptalk från andra på det här forumet bestämde jag mig för att helt sluta oroa mig, tösen mådde ju så bra, så vad var egentligen problemet, tänkte jag. Viktkurvorna ska man ju inte stirra sig blind på.
Detta att jag slängde ut oron gjorde att tösen slutade skrika. Efter de där tre nojiga veckorna blev amningen åter en rofylld stund, tösen käkar numera från första bröstet 5-10 min och från andra bröstet ofta bara 5 min. Jag trugar nuförtiden åter på ett avslappnat sätt, såsom innan problemen uppstod. Jag har ingen aning om hur många ml hon får i sig, det känns ju som att det är så kort tid hon äter, men uppenbarligen funkar det. Hon fortsätter att gå upp i vikt och följer nu kurvan ett steg under den hon följde innan (fast vad bryr jag mig om det, jag har ju lovat mig att inte titta mer på BVC-kurvorna

) Vid tre månaders ålder införde vi 10 tim natt utan problem. Nu har vi 10,5 tim natt under en vecka för att i helgen gå över till 11 tim.