En underbar dag

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
/LO
Kontakt:

En underbar dag

Inlägg av /LO »

En släkting till oss är mormor till en E på 3,5 år. Denna bättelse handlar om slutet på den första av tre dagar som hon var barnvakt, för ett tag sedan.

Lillasyster hade lagts att sova och E och mormor satt och tittade på Bolibompa. När det var slut sa mormor att det var läggdags och att E skulle gå och klä av sig, borsta tänderna och kissa.

- Jag viiiillll inte klä av mig, skriker E. Varpå mormor klär av honom kläderna och lyfter in honom på toaletten.
- Jag viiiiilllll inte bortsa tänderna och jag viiiilllll inte kissa. Jag vill vara sjäääälv. Nu är han både arg och ledsen.
- Jaha, då får du väl vara själv, sa mormor och gick ut från toaletten en stund. Mormor tycker att det är jättejobbigt och har dåligt samvete för att han gråter och är arg.

Efter en stund går hon tillbaka till toaletten och säger en gång till att han ska borsta tänderna och kissa.
- Jag viiiiilllll inte bortsa tänderna och jag viiiilllll inte kissa.
- Nähe, säger mormor. Då får jag ta på dig blöja och så lyfter jag i dig i sängen så får du sova ändå.
- Jag viiillll inte sova.

Mormor lyfter i E i sängen, tar på honom blöja och säger godnatt och går därifrån. E är ARG och gråter. Mormor lider...Har dåligt samvete, men känner att hon måste ta fighten.

Efter några minuter går hon in och frågar varför han fortfarande gråter.
- Jag vill inte gråta det är magen som gråter, snyft snyft, hulk hulk.
- Jasså är det magen som gråter. Det var ju konstigt, säger mormor.
- Nu vill jag kissa och borsta tänderna och sen kan väl vi spela grodan (ett memory-spel) en gång.

- Det är klart att vi ska, säger mormor. Så de borstar tänderna och kissar och så spelar de spelet, som tar några minuter.

När mormor ska ta på blöjan igen säger E till mormor:
- Vilken underbar dag vi har haft tillsammans idag mormor :lol:

Då gråter mormor...

Dagen efter pratar E med mamma i telefonen och säger att han har jätteroligt hos mormor.

Ville bara dela med mig :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Renee

Inlägg av Renee »

Åååååå.... och nu gråter nästan jag med *letar-efter-gråtmild-leende-gubbe* Men ett bultande hjärta blir bra som substitut :heart:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det jag tycker är så bra är att det verkligen bekräftar att barn ställer frågor i påståenden och reagerar med pur lättnad när de får konkreta svar i handling.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kit

Inlägg av Kit »

:) + :cry: = glädjetårar! :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"