KUR 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
KMI

KUR 5 månader

Inlägg av KMI »

Hej!

Vi är nya i just detta forum men inte på sajten, vi har en tråd på Späda Barn och Små som heter Nattsovning hos nyfödd där vi startade med vår lille son Buster, för 5 månader sedan.
Men nu är vi alltså här.
Vi har kört SM från start, med lite varierande resultat. Bus har haft magont första 3 månader och därefter fick han RS-virus, som fortfarande 9 veckor senare håller i sig. Han och vi har alltså haft en tuff start och han är fortfarande inte helt frisk men nu är situationen helt ohållbar här hemma och vi måste styra upp sömnen.
Som det ser ut nu så håller vi tider efter schema 12, 45, 2, 45 på dagen och så ammar han en gång klockan 3 fortfarande. Nätterna går inte speciellt bra. Han vaknar ofta, och har gjort alltid, somnar inte om på egen hand och jag vet inte hur mycket vi har vagnat den här våren! :?
Nu vill vi alltså få ett slut på vakna nätter och amning och istället sova.
Jag tror att han är tillräckligt stark för att klara en kur, fortfarande fasligt snorig och slemmig men vi måste alla sova!!!
Så hur ska vi göra? Vi har läst SHN flera gånger. Vår dotter som nu är 20 månader gjorde vi en snabb SM med när hon var 3 månader så vi kan verktygen och så.
Det börjar kännas som om verktygen inte hjälper längre, eller vad jag ska säga. Som om han inte lugnas av dem längre. Vi har haft honom i vagnen, men kuren kommer ske i sängen då vagnen är för liten för honom. Så det blir buffning för hela slanten.
Är det så att han liksom "kan" verktygen nu så att vi ska gå på 2a natten direkt med bara ramsan och verktyga i nödfall? Eller ska vi köra en regelrätt kur där vi går in vid minsta pip hela första natten? Kanske lika bra.
Vad ska vi mer tänka på?
Vi tänker köra igång imorgon, torsdag. Vi är desperata vid det här laget efter att inte ha sovit en hel att på 5 månader och nu börjar det som sagt bli sämre än vad det varit innan.

Så tacksam för input!
Stort tack!!!!
K
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

Kom på ett par saker till:
Han sover nu som sagt 15,5 timma per dygn (eller det är tanken i alla fall) men visst är det vid 5 månader som man plockar bort 30 minuter?
Hur lång tid ska hans matning ta nu? Vi ligger fortfarande på en timma varje gång, han äter långsamt, med det är dags att strama upp lite va?

Tack igen!
K
Buster 091130 39+3
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Har ni arbetat in ramsan tidigare?

Äter han någon mat?

Är inte ramsan inarbetad så tycker jag att ni startar från 0 det ju ramsan i själv kuren som är nyckeln sen ang äta inom timmen jag är tyvärr :oops: inte så bra på det där, förhoppningsvis kanske någon annan mamma kan det bättre :D

Det är 15 timmar som en liten 5 månaders behöver, en del kör 12 45 2 20/12 45 1,5 45 en del 11,5 45 2 45 ,gör det som passar familjen bäst och hoppas Buster kryar på sig

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

Hej KMI!

jag har följt många trådar på späda barn och små, men din framförallt och vi verkar ha samma "problem" fast Max inte är förkyld så vaknar han mååånga gånger. Men jag körde på ramsan igår och även om vi knappt sagt den innan så tog den tillslut och han somnade med den och inte med vagningen som vi körde lite först. det hela tog en kvart. men sen vaknade han ju många gånger under natten och det krångliga är att han inte har eget rum så vi kan ju liksom inte gå ut därifrån så vi vagnar hela tiden typ, ungfär som ni:(

Men iaf så hade jag ett svar på en av dina frågor, du kan fortfarande mata inom max en timme, det ändras till en halv timme när barnet är ungefär 6-7 månader (det är Annas ord och står i standardmodellen, så du vet:) ) jag håller tummarna för er och kommer följa er här med. Lutar åt att det blir kurning här med eftersom vi knappt sover nått här hemma.
Max äter iaf inget på natten och han verkar inte direkt fråga efter det heller..han äter mycket bättre på dagen. Vilket er lille verkar göra med!

kramar!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
KMI

Inlägg av KMI »

Tack för fina svar!

Han äter mat, gröt, välling och ersättning och så länge han inte varit för snuvig så har han god aptit!

vi säger ramsan varje kväll och varje gång vi vagnat ner honom på natten så vi har jobbat med den ett tag, men vi använder den inte som verktyg om han vaknar upp. nu blir jag osäker på varför vi inte har gjort det, det har varit så många turer, men det är nog för att han varit så snorig och sjuk att vi inte vågat helt enkelt. alltså inte vågat för att om det inte funkar så känns det hopplöst. bättre att spara allt till en gång. eller nåt sånt... :? och nu är det alltså dags! igen! vi har inte kurat tidigare, men vi hade en rejäl dust för kanske en månad sedan då vi tog bort alla utom ett nattmål. sedan dess har han bara ammat en gång per natt, men det har varit ett jäkla liv. inte av hunger tror jag, bara liv liksom.
vi börjar från början, med natt 1. :)
jag tror att min man kommer ta de två första nätterna, och jag de två andra. eller tvärtom. är det bra att dela upp så, ni som har erfarenhet?
är det någon som har erfarenhet av att kura förkylda barn som har några tips? eller lugnande ord? jag har liksom hamnat i att jag tycker så synd om honom för att han är så snorig och slemmig. och det är det ju visserligen, men det är ju ännu jobbigare att inte få sova.

nu laddar vi som bara den, läser SHN igen, pratar, bäddar madrass utanför dörren etc. :D
pepp pepp pepp!!!

kram
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

Hej igen!
I natt kör vi! Min man ska ta de första två nätterna och jag ska därför gå och lägga mig nu! :D
Läggningen gick bra, men det brukar den göra, så nu avvaktar vi första uppvaket som borde ske när som helst nu. Spännande, vi känner oss superpeppade och har gått igenom SHN-boken från pärm till pärm flera gånger och just diskuterat igenom den en sista gång. Mer info och hjärnan sprängs.

En fråga; sonen kuras i sängen nu. Men hur gör vi med vagnen? Han är för stor för ligginsatsen nu så i morgon byter vi till sittdelen som man kan luta bakåt. Men då måste han sova på rygg. Så var det ju för storasyster också och det var inga problem, men när vi bytte hade hon redan sovit 12-timmarsnätter ett par månader så det är ju lite skillnad. Eller??
Om jag vill att han ska sova i alla fall en lur i vagnen, på rygg, ska vi introducera det redan nu, eller ta alla lurar inne i sängen de första dagarna och introducera ryggläget i vagnen nästa vecka kanske? Det är ingen stress för min del, bara så det blir bäst för honom!
Tack för mig, och godnatt! :shock: :D
Kram
Buster 091130 39+3
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Härligt att ni är på G, Härligt att din man tar de 2 första nätterna, Härligt att du har insikten att han är bättre lämpad :D

Ang luren så är det attityden, du vet :wink: vare sig det blir vagn el säng så gör samma hela kuren innan ni ändrar.
Gonattimedsigsovsågott

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
KMI

Inlägg av KMI »

vad bra! :D då vet jag!

skrikandet har börjat, lite drygt en halvtimma in och ut, ramsa och så där. och än är det inte tyst, men det verkar som om han kanske tänker lugna sig snart i alla fall. men eftersom läggningen gick så lätt så kan man lite käckt se det här som den jobbigaste delen. ja ja. och jag var ju som sagt på väg att lägga mig...

återkommer i morgon med rapport!
Buster 091130 39+3
KMI

Inlägg av KMI »

God morgon!
Jag har precis vaknat så jag vet faktiskt inte hur natten har gått, men jag vet att han har skrikit i 55 minuter. Min man har varit inne flera gånger, avvaktat massor och ramsat. Nu är han inne igen och ska buffa ner honom ordentligt så att han blir helt lugn.
Jag vet att det är vargitmman och så, men att skrika nästan en hel timma? Han lämnas ju inte ensam men är det kanske nu man lägger in en solfjäder? Han är inte hysterisk, låter mer som om han fastnat i sitt skrikande.
Nu kom mi man ut igen, det var tyst inne i rummet men när han ramsade ut så satte sonen igång igen.
-När det är så här så att han liksom inte slutar, vad gör man då?? Vi vill absolut inte trafikera för mycket, vi har redan hamnat i vagningsträsket en gång och dit vill vi inte igen. Men när han är så o-lugn som han är nu... Ska man buffa tills han sover och sedan lite till?
-Kan man viska ramsan lite mer nu på slutet eller ska man fortsätta med sin höga röst?
-Om han är tyst och på väg att somna/har somnat när man går ut, kan man ge bekräftelsen direkt då eller ska man alltid upplysa när man går ut och sedan bekräfta utanför dörren?

Tacksam för svar!
K
Buster 091130 39+3
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Nu var det ett tag sedan jag kurade min dotter, men jag ska försöka svara så gott jag kan!

Angående skrik. Visst är det jobbigt att höra sitt barn skrika, men jag tänker som såhär: dels får man lyssna vilken slags skrik det är och dels brukar jag tänka på hur mycket skrik det blir om de INTE får lära sig sova, dvs MASSA trötthetsskrik nätterna igenom, åren (!) igenom... :roll:

Det var första natten nu eller hur? Då gör det inget om man trafikerar för mycket. Han måste få beskedet så att han kan lära sig vad som gäller. Att han blir såpass sur som han blev i natt tänker jag har att göra med att ni redan har använt verktygen på honom när ni SM:ade... tror du det kan vara så? Barn som inte blivit verktygade ser dem lite som nyhetens behag, så är det inte för honom.

Buffa INTE tills han somnar... buffa tills han är lugn, solfjädra snabbt och ramsa ut. Inget viskande, han ska veta att ni går. Sen behöver man kanske inte skrika liksom, men där får man känna efter lite själv. Bekräfta utifrån efteråt.

Lycka till! Ska bli spännande att läsa hur det går för er!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej kmi! jag letar ju runt som en galning för att hitta bra tips på det mesta. Kan säga att vi har slutat vagna vid läggdags, fösta natten tog en kvart, andra 6 min , tredje 0 min och nu fjärde tog det 7 min igen. då har vi bara ramsat och knappt använt den innan liksom så han har inte hunnit vänja sig vid den, ändå har han tagi den jättebra. Men iaf så hittade jag lite bra trådar och delar av dem som jag kan klistar in här, för jag vet inte hur man länkar! det är alltså inte mina ord..men väldigt bra ord från andra:

Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
mamma till L född 030112
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

Och så var det här med i samma tråd:

sonica wrote:
Det viktigaste är att få ramsan att ta. Tar den inte så, se till att den får sista ordet. Bekräftelsen.

De övriga verktygen använder du sparsamt om du ska använda dom alls, överhuvudtaget. Det gjorde aldrig jag. Bara vid det självklara beskedet, Tillrättaläggande, solfjäder, markeringsbuff.

Sen är du klar med det. Punkt slut. Ramsa dig ut. 4 gånger, sista ramsan ner i bekräftande tonläge.

Sen ska du avvakta, avvakta, avvakta, avvakta. Vänta ut, det kan ta superlänge, särskilt om det har varit otydligheter förut, Och om ramsan används för mycket, utan verkan, utan att ta, då kan det ta tid.
Avvakta.
Påminelsen får barnet när du hör att barnet ber om hjälp, tröttheten smyger sig på, det hör man. Skriket mattas, är inte lika ilsket. Och man riktigt hör att nu vill hon verkligen komma till ro. Då sätter jag in påminelse ramsan. Kanske reagerar igen med ilska, skriker.
Avvakta, avvakta, återigen tills hon ber om hjälp. Sätt in ramsan, då.
Vänta in tystnad, och ge bekräftelseramsan.
Lugn trygg, avslutande.
Förhoppningsvis somnar hon, om inte gör om allt igen.
Avvakta, stålsätt dig. Och se till att bekräftelsen får sista ordet.

Tänk så här: Det är nu du ska börja göra såsom man gör i resten av livet som förälder, hålla ut lite längre än barnet. Inte svikta, inte säga en sak en dagen, och en annan sak nästa dag. Totalt konsekvent, med all tveksamhet undanstoppad, undangömd, och tillintetgjord.
du ska framhärda lite längre, Tänk: Du ska sova. och det står jag för i ord och handling. Jag ger mig inte om det så tar en timma eller ännu längre. Jag ger mig aldrig, jag vet, jag leder, och jag ska banne mig få det resultatet jag vill uppnå.

Att bara stå och tjata med ramsan, till ett ilsket skrik, har ingen verkan, sätt in den när den behövs, när hon ber om hjälp, när tröttheten hörs genom skriket. När ilskan har lugnat sig.

Besked, påminelse, Bekräftelse.
När ramsan tar, så drar du i hop, den ramsan med påminelsen. Men först ska den få följa barnet in i sömnen, så det får den betingade reflex den är tänkt att vara.
mamma till L född 030112
KMI

Inlägg av KMI »

Hej!

Tack för alla tips och bra länkar!

Lite uppdatering från kurandet. Det går faktiskt jättebra hittills! Första natten vaknade han sina vanliga tider, 23, 02 och 05. Det buffades en del, ramsades och bekräftades. Jobbigast var det mellan ca 5 och halv 7 då han skrek mest hela tiden. Men hans fantastiske pappa gav inte upp och såg till att lugna honom. Första dagen gick helt gnisselfritt, han åt som en häst, sov alla sina lurar, t om sista på eftermiddagen i sin säng utan att klaga!! Somnade fint igår kväll på egen hand.
Natt två gick mycket bättre. Han vaknade till vid 23 men somnade om med en ramsa utanför dörren. Vaknade klockan 3, somnade om på egen hand, vaknade vid 5.30 och somnade om på egen hand. Blev väckt av mamma, pappa och storasyster, tyvärr redan 6.40 (ska sova till 7) eftersom vi hade tittat fel på klockan :oops: men en gång kan kanske få vara ingen gång... :?
Första luren idag, dag två gick hur bra som helst och nu sover han långlur på två timmar och även om jag hört att han vaknat så har han somnat om fint utan att behöva ramsan. Han äter väääldigt mycket även idag. Verkar ju för bra för att vara sant det här! :lol:
I natt går jag på nattpasset och vi hoppas att det går vidare bra!
- Kan man köra bekräftelseramsan separat för länge? Vi skulle nog kunna dra ihop nu men jag vill vara säker på att han verkligen har fattat... Vad säger experterna?

Å det känns inte klokt att vi snart är i mål! 5 månader utan ordentlig sömn för någon av oss. Jag var helt säker på att det inte skulle gå, men det gör det ju. Det är verkligen magiskt!! Jag VET ju att det kändes lika bra första gången med storasyster men jag har glömt hur lycklig man känner sig när ens barn äntligen sover! Hur, hur, hur kan man vara så smart att man klurar ut den här formeln för att lära barn att sova!!?? MAGI! :D
TACK Anna Wahlgren!
Och tack alla andra för ovärderligt stöd!
Vi återkommer med rapport.

Kram K o Co
Buster 091130 39+3
Elle

Inlägg av Elle »

Jag bara ryser när jag läser det du skrivit \:D/ Strålande jobbat!!

Det här med bekräftelseramsan är ju viktigt att den sätter sig ordentligt nu, dvs att du får sista ordet. Är det så nu? Ja, då "bakar" du ihop den med ramsan/påminnelseramsan. Så känn efter!

Lycka till inatt!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej! oj vad bra det går för er! vi har inte riktigt vågat ramsa på natten för jag är rädd att den inte tar och han skriker och stör grannarna :(
Har bara en jätteknäpp fråga till dig...vad har ni för ramsa på dagen? jag hade en till stora sonen som var bra, men den "snodde" syrran till sin lille och nu vill jag inte ha samma och har liksom fastnat med den och kan inte komma på nån:S
Tänkte även höra hur ni gjorde för att få in ramsan på dagen?
nattramsan gick rätt lätt för oss, men jag har ju även sagt den till stora sonen i nästan 7 år så denvar jag så säker på!

kram
mamma till L född 030112
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"