hjälp!!! kris med läggning på förskolan

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
iris

hjälp!!! kris med läggning på förskolan

Inlägg av iris »

Simone Kurades vi 9månaders ålder och sover hela nätterna och sover på dagen i spjälsäng hemma utan problem.
Däremot är hon inte van att sova på andra ställen och inte läggas av andra.

Simone 16 månader har just börjat på förskolan. Vi är inne på andra veckan på inskolningen och hon verkar gilla det. Har verkligen gått så bra.

Tills idag. Jag har pratat med förskoleläraran mycket om hur hon sover hur vi gör mm. Så Skulle jag lägga henne där idag så de kunde se hur vi gör. Jag kände mig stark och mentalt förberedd på det hela. Det gick verkligen DÅLIGT :cry:
Jag höll på 3kvart och gick in ramsade och la ner. Hon ill vrålade och var ledsen inget funkade. Tillslut gav vi upp och åkte hem. Jag kände mig helt knäckt efter. :cry:

De tre förskolen lärarna verkade tycka synd om mig. Jag tappade tror helt på att detta ska funka.

Nu är min känner jag mig villrådig i om jag bara ska låta dem göra som de gör med alla andra barnen. De tar upp och går med dem om det är ledsna, lägger sig brevid eller vaggar dem lite i vagnen. Eller ska vi försöka några dagar till med kuren på förskolan. Känner mig inte mentalt redo för det vet inte om jag klarar att det går så dåligt en dag till.

tacksam för snabbt svar.

mvh
Mamma till Simone 16månader . kurade vid 9månaders ålder
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag jobbar på förskola och min erfarenhet är att barnen tar seden dit de kommer. Om hon bara får sova så spelar det inte så stor roll att de gör annorlunda. Så tänker jag i alla fall.

Om det är viktigt för er att läggningen ska gå till som hemma så kommer den ju funka så småningom. Ni måste bara få fröknarna att göra rätt. Kan bli lite tjorvigt.

Hade jag varit ni hade jag valt sovning i vagnen. Det är alltid enkelt att vagna.

Förskolan där jag jobbar sover alla barn i vagn utomhus. Funkar bra.

Du ska inte känna dig dum eller så inför personalen. Du ska heller inte känna att det inte kommer funka. Det kommer att fungera. Det gör det alltid. Något annat alternativ finns inte. Fröknarna tycker säkert att ni är jättefina föräldrar som månar så om ert barns sömn. Du ska veta hur många övertrötta barn som dagisfröknar möter.

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
iris

Inlägg av iris »

Hej

Tack för ditt upplyftande svar. Jag och min sambo pratade just om det och bestämde oss för att göra som du sa just innan jag läste det.

De är ju proffs på sitt och vi kör att de får fria händer. Alla andra barnen på avd. sover bra det kommer säkert Simone göra om de hjälper henne på sitt sätt som är samma för alla barnen. Så känner de sig trygga och gör så som de tycker är rätt då känner hon deras trygghet och litar på dem tror jag.

Sen har vi funderat på att ändra till vagning hemma på dagsluren men funkar så himla bra i spjälsängen men nu blir det ju sommar och man blir lite bunden.

Problemet vi har med att hon ska somna i vagnen är att hon vaknar efter väldigt kort stund och inte somnar om bra och att hon är så känslig för ljud.
Vi tar gärna emot tips på vagning och hur man gör med det.
Är det bra att göra den övergången nu eller när ska man göra det.

tack!
/Simones mamma
Elle

Inlägg av Elle »

Hej iris!

Med allt nytt så får ni räkna med att det tar tre dagar att införa det nya och upp till en vecka innan det är stabilt. Så vill ni ha luren i vagnen så kör! Busa och skoja innan läggning, lägg tillrätta och ge gosedjur/filt. Täck för sufletten med en luftgenomsläpplig, mörk filt/lakan, vagna kort som besked, skak i handtag och gå bort med ramsan. Ni kan också välja att inte använda ramsan ute, här avgör ni vad ni känner er bekväma med. Tänk på att ni inte ska söva mha av vagnandet, utan svara på hennes frågor.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
iris

läggnings protest

Inlägg av iris »

Hej

Tack för tipset. Det blir nog att köra det.

Hon har börjat protestera och varit arg vid läggningen 2 gånger nu och även en gång på natten då hon skriker hysteriskt, gråter och hoppar i sängen.

Antar att detta har med inskolningen att göra och allt nytt. Kanske även katastrof läggningen jag hade när jag skulle visa personalen hur vi gör. Det slutade med att jag tog upp henne och vi åkte hem. Fast dagen efter och på kvällen inget problem då.

Iallafall har vi bemött det med att gå in och lägga ner, solfjädrat tills hon lugnat sig och sen ramsat ut. Ibland känns det som solfjädringen blir lite för lång. Vi hade det problemet innan vi kurade att vi solfjädrade tills hon somnade. Vi vill inte göra "fel" nu. Känns som hon kanske bara behöver lite extra stöd nu när allt är nytt med förskolan. Vi känner oss inte så oroliga men skönt att höra om ni har nån erfarenhet av liknande och kan tipsa så vi handlar rätt och hon får fortsätta sova så fint som hon gör.

Tack!
/mamma till Simone 16månader, kurad nov 09
iris

en fråga till

Inlägg av iris »

Hur menade du svara på hennes frågor när hon är i vagen. Vagnar men då eller hur svarar man?
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, antingen svarar ni med ramsan, om ni känner er bekväma med att ramsa ute bland folk, och vagnar endast vid kris. Eller så vagna kort som svar, avsluta med skak i handtaget. Alltså inte "mysvagna" så hon somnar, det ska hon göra själv.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "