Jag brukar alltid få så goda råd här när något känns kaotiskt. Eftersom det nästan aldrig är kaos här längre var det dock längesen. Nu är vi där i alla fall... Den envisa 5-åringen har i dag fått konstaterad öroninflammation. Hos läkaren fick han välja mellan penicillin i tablettform och flytande. Inget var populärt men när det visade sig att antalet tabletter skulle bli 8 (!) per gång valde han själv flytande. Han var verkligen duktig där.
VÄl hemma tvärvägrar han ta medicin, han säger att han ska men kommer aldrig till skott. Jag tycker jag försökt "allt" men han vägrar och nu har vi fastnat. Jag har resonerat, hotat, pratat, mutat, nästan tvingat, blivit vrålarg och sen ledsen, lirkat och skojat. Han säger jag ska bara, sen, när du gör det, om jag får det... osv. Sen stupade vi båda i säng, utan penicillin förstås. Jag läste och ignorerade, han somnade av utmattningen i att inte ta medicin. Det är en väldigt envis herre...
Hade det gällt någon mindre viktigt hade jag låtit det vara ett tag men han har varit sjuk i tre veckor och för allas skull, framförallt hans, känner jag att medicinen måste ner.
Hjälp, vad gör jag??? Jag förstår ju att jag helt tappade greppet och säkert gjorde det svårare för honom att ta det men hur styr jag upp det här?
Hur få i en envis liten herre penicillin???
Hur få i en envis liten herre penicillin???
Storebror, född januari -05
Lillebror, född 3 september -10
Hej
Härligt att du känner att du får råd här och härligt att du inte varit här på länge, dvs inget kaos.
Det är lätt att bli tagen på sängen och att allt blir knas. Bara att ta nya tag och börja om. Så här gör vi:
Mediciner och andra livsviktiga måsten är här helt sakligt bara "så här är det". Det är inget resonemang och inget jiddrande eller lirkande. Däremot förklaring, hot och kanske mutor. Inför detta har vi en benhård attityd och eftersom vi inte har det för andra saker, bara sådär, så funkar det.
Så här är det därför att. Om man inte gör det då får man åka tillbaka till doktorn. Vara fortsatt sjuk etc. Sätta sig ner. Titta i ögonen och sedan "tonen". Kan muta med att man får en vit choklad efteråt eller liknande. Man kan inte göra något annat innan det är gjort.
Vi har påbörjar en kur till här idag...
Lycka till!
Kram
Härligt att du känner att du får råd här och härligt att du inte varit här på länge, dvs inget kaos.
Det är lätt att bli tagen på sängen och att allt blir knas. Bara att ta nya tag och börja om. Så här gör vi:
Mediciner och andra livsviktiga måsten är här helt sakligt bara "så här är det". Det är inget resonemang och inget jiddrande eller lirkande. Däremot förklaring, hot och kanske mutor. Inför detta har vi en benhård attityd och eftersom vi inte har det för andra saker, bara sådär, så funkar det.
Så här är det därför att. Om man inte gör det då får man åka tillbaka till doktorn. Vara fortsatt sjuk etc. Sätta sig ner. Titta i ögonen och sedan "tonen". Kan muta med att man får en vit choklad efteråt eller liknande. Man kan inte göra något annat innan det är gjort.
Vi har påbörjar en kur till här idag...
Lycka till!
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tack för stödet! Jösses vad handfallen man känner sig när det inte fungerar.
Åtta timmar tog det igår innan medicinen åkte ner! Några uppehåll blev det dock under tiden. Hot om att ringa doktorn var det som slutligen gav resultat, efter någon timma eller så. Vi tjatar väl hål i huvudet på den lille envise...
I morse tog det "bara" en timma. Koncentrerade oss på det roliga vi kan göra när medicinen är nere och det tråkiga i att ringa doktorn.
Tack snälla och lycka till med kuren.
Åtta timmar tog det igår innan medicinen åkte ner! Några uppehåll blev det dock under tiden. Hot om att ringa doktorn var det som slutligen gav resultat, efter någon timma eller så. Vi tjatar väl hål i huvudet på den lille envise...
I morse tog det "bara" en timma. Koncentrerade oss på det roliga vi kan göra när medicinen är nere och det tråkiga i att ringa doktorn.
Tack snälla och lycka till med kuren.
-
fjällström
- Kontakt:
Här har vi ett riktigt "öronbarn" som ätit massor med penicillinkurer.
Som Susanne skrev så är medicin nåt som man bara måste ta för att bli frisk. Jag har aldrig hotat och bråkat, utan har lagt fram en godis på bordet och sagt att när all medicin är tagen så får man äta upp godisen. Det brukar inte ta lång stund så är medicinen slut. Medicin är inte gott men måste ned ändå. Är annars hård med att godis bara äts på lördagar, men när medicin ska tas så erbjuder/mutar jag med en godis eller liten glass om det fungerar bättre. Eller varför inte några hallon.
Underskatta aldrig en mutas betydelse, men hoten bör man vara sparsam med.
Som Susanne skrev så är medicin nåt som man bara måste ta för att bli frisk. Jag har aldrig hotat och bråkat, utan har lagt fram en godis på bordet och sagt att när all medicin är tagen så får man äta upp godisen. Det brukar inte ta lång stund så är medicinen slut. Medicin är inte gott men måste ned ändå. Är annars hård med att godis bara äts på lördagar, men när medicin ska tas så erbjuder/mutar jag med en godis eller liten glass om det fungerar bättre. Eller varför inte några hallon.
Underskatta aldrig en mutas betydelse, men hoten bör man vara sparsam med.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor 
Sara 0507 och Elin 0702
Sara 0507 och Elin 0702
Tyvärr fungerade inte lite godis på sonen som nog tyckte det var värt mer än så att ta medicinen. Jag håller med, visst ska man låta bli att hota. Inser att jag skrev det på ett annat sätt än vad det var. Eller, första gången blev jag desperat och hotade nog. Jag tog till hela registret. Efter det har det mer varit samtal om vad vi ska göra om han inte tar medicinen. För det är ju så att om han inte tar den så får vi kontakta doktorn igen. Det verkar han förstå.
Nu har det lättat. Jag tog mig samman där vid andra tillfället och nu vet han att han måste, man kommer inte undan. Dessutom får man en massa tid att göra roliga saker tillsammans om man snabbar sig lite.
Nu har det lättat. Jag tog mig samman där vid andra tillfället och nu vet han att han måste, man kommer inte undan. Dessutom får man en massa tid att göra roliga saker tillsammans om man snabbar sig lite.
Bra jobbat. :thumbsup:
Hot kan ju variera i relevans men just hot om doktor och annat tycker jag i detta läget är högst relevant och därmed inte direkt hot utan mer konsekvens. Resonera brukar inte funka med små raringar så då är det mer sakligt att använda ett sakligt hot som är helt reellt. Hot som används ska alltid vara relevanta samt att det genomförs annars.
Kram
Hot kan ju variera i relevans men just hot om doktor och annat tycker jag i detta läget är högst relevant och därmed inte direkt hot utan mer konsekvens. Resonera brukar inte funka med små raringar så då är det mer sakligt att använda ett sakligt hot som är helt reellt. Hot som används ska alltid vara relevanta samt att det genomförs annars.
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
-
Nancy
Du har fått jättefina svar så jag tänkte bara tipsa om hur vi gjort med min äldsta dotter.
Jag har köpt en påse bilar och berättat att efter varje medicintillfälle får hon välja två stycken. Vad spännande, skall det bli en rosa och en vit eller kanske två gröna
Dealen har även varit att när hela medicinomgången är över skall hon få alla resterande bilar på en gång.
Numera har hon vant sig vid medicin så vi behöver inte muta längre.
Till de mindre barnen har jag blandat medicin i välling men då måste man noga se till att de verkligen får i sig alltihop.
Lycka till önskar Nancy
Jag har köpt en påse bilar och berättat att efter varje medicintillfälle får hon välja två stycken. Vad spännande, skall det bli en rosa och en vit eller kanske två gröna
Dealen har även varit att när hela medicinomgången är över skall hon få alla resterande bilar på en gång.
Numera har hon vant sig vid medicin så vi behöver inte muta längre.
Till de mindre barnen har jag blandat medicin i välling men då måste man noga se till att de verkligen får i sig alltihop.
Lycka till önskar Nancy