8-månaders ångest - vad kan hända?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kristin

8-månaders ångest - vad kan hända?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vi är rätt säkra på att plutten har kommit in i sin 8-månaders ångest period. Jag försöker att vara cool kring det,men blir ändå lite konfundersam över hans beteende.

:?: Vad kan hända dem under denna period egentligen förutom att de kan bli ledsna när mamma eller pappa lämnar rummet?

För exakt en vecka sedan blev plutten sjuk i magsjuka. Mer diarée än kräkningar (han kräktes vid 2 tillfällen). Både jag och min sambo blev också magsjuka :mrgreen:.... Detta KAN ju ha varit en vanlig magsjuka för plutten, men det skulle ju även kunna vara en 8-månaders ångest kräkning (läste i Barnaboken att de kan kräkas under denna period).

Pluttens aptit har varit KRAFTIGT reducerad under hela veckan. Han äter halva luncher och middagar och dricker inte lika mycket välling. Rätt svårt att få i honom vatten (brukar vara det till vardags också). Trots detta har han sovit FANTASTISKT bra hela veckan, dag som natt :D.

Hans humör har varit överlag jättebra, med undantag av tiden mellan 07-09.30 (45 min fm-lur 09.30) då han varit mycket kinkig.

De senaste 2 dagarna har han fått gråtattacker. Ibland vid middagsbordet, ibland bara när han sitter på golvet. Han bara gråter.....

Det här måste väl ändå vara the "ångest", eller :roll: ?????

Jag är visserligen konfundersam över hans nya matvanor (han är ju inte magsjuk längre), men eftersom han har ett rätt bra humör och sover bra så bryr jag mig inte så mycket.

Hm...kräkningar, gråtattacker, reducerad hunger, suger EXTREMT mycket på tummen är detta symptom för 8-månaders ångest?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Kristin,

Ja du den där åttamånadersångesten... egentligen är jag inte så bra på den för jag har aldrig märkt av den här hemma. Har två st mkt självständiga små grabbar som inte har låtit sig rubbas av ngn sk åttamånadersångest. Upptäckarlustna har varit alldeles för stor för att de ska orka fundera på om mamma är med eller inte :lol:

Gråtattackerna är troligtvis en del av detta fenomen, resten skulle jag tro vara sviter av magsjukan. Jag menar risken att även ni har drabbats av åttamånadersångest och kräkts av den anledningen är inte så stor va :wink: :lol: Dålig aptit kan hålla i sig ett tag efter en magsjuka så känn dig lugn. Snart är allt som vanligt igen :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
LinaB

Inlägg av LinaB »

Hej Kristin!

Jag känner igen gråtattackerna och den minskade aptiten... sista tiden har vår Ella haft en del gråtattacker, stundtals svårt att träffa utomstående, det har varit lite svårt med ensamleken då hon snabbt blivit ledsen, hennes aptit har minskat (hon har tidigare alltid ätit mycket) men hon har sovit bra och varit på bra humör för övrigt. En del av det kan säkert ha med 8-månadersångesten att göra.... sista dagarna har det dock gått mycket bättre både med andra människor och ensamleken :D aptiten är dock fortfarande mindre...
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"