Dags att kura nr 2 - behöver lite hjälp med ngra funderingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Göteborgsmamma
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 30 jan 2006, 12:13
Ort: G?teborg

Dags att kura nr 2 - behöver lite hjälp med ngra funderingar

Inlägg av Göteborgsmamma »

Hej!
Är tillbaka på forumet efter en paus på drygt fyra år. Kurade då den äldre tjejen när hon var sju månader. Hon har sedan dess varit en skönsovare :D med bara kortare fnurror på tråden. Ber fortfarande om att få gå o lägga sig när hon är trött o sover hela nätter i eget rum.

Är nu snart dags att kura vår lilla tjej som snart är sex månader. Då det är ett bra tag sedan sist kommer vi inte ihåg alla detaljerna. Tänker självklart läsa på i boken o forumet, se film o lägga schema innan det är dags men har några funderingar som jag tänkte att ni hjärtevarma föräldrar på forumet skulle kunna hjälpa mig med.

Hur viktigt är det att den lilla äter mat innan kurningen? Den lilla tycker inte om purée utan vill äta det vi har på tallriken så lite mosat som möjligt (svårt då hon lätt får ont i magen :( ) o hon är inte direkt intresserad av välling o inte alls av gröt. Till saken hör att hon bara vill amma när hon är trött o avslappnad alt nyvaken så kommer bli svårt att amma henne när hon inte lägre ska få amma sig till söms. Tänker att hon får bättre aptit o blir mer intresserad av mat när hon inte längre ammar nätterna igen.... Någon med erfarenhet?

Kan även passa på att kasta in en fråga om maten- någon annan vars barn inte ville äta purée utan bitmat från början? Hur gjorde ni för att spara lilla magen? Upplever att den lilla får ont i magen av maten när den inte är helt mosad (o helt mosad äter hon inte) o då får än svårare att sova. Har de senaste nätterna vaknat var el. varannan timme o då velat amma för att somna om. Vi är rätt trötta, både den lilla o vi stora ....

Ni med större syskon - hur fungerade det för er att följa schemat o ändå passa den äldres tider på dagis, aktiviteter osv? Minns att det ibland var svårt med en liten.... Tänker spontant att det är viktigt att försöka lägga ett schema som passar med den storas tier om möjligt... Tips?

Känns bra att vara tillbaka bland alla varmhjärtade mammor/föräldrar här på forumet :D Tack på förhand för goda råd!
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej :D
Välkommen tillbaks :lol: Härligt att läsa om din 4 åring

Ang maten så skulle jag rek dig att ställa din fråga på mat, mage forumet
Jag personligen har ingen erfarenhet av det.

Sen ang hämta lämna så får du synka det så bra det går har du 9-14 så får hon kanske sova efter lämning typ 9,05-9,10 lunchsovning 12,15-13,45 så kan du hämta den stora och sedan ge båda mellanmål, sista luren runt 16.

Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"