Vi har en flera meter djup damm på tomten, ca 10m från ytterdörren. Min första tanke var att för säkerhets skull lägga igen dammen. Den äkta hälften menade istället att den ska vara kvar med argumentet "när jag var fem gick jag långt genom skogen för att komma till en damm o kolla på salamandrar". Dammen blev kvar. Vi tänker istället ett barnsäkert stängsel, 1m högt, inte klätterbart, inte möjligt att krypa under. Grind och plats innanför staket (kanske en brygga) för att kunna göra exkursioner med Lillkillen när han är äldre för det ÄR kul att titta på salamandrar, grodor, paddor, yngel, iglar, dykarbaggar...ja vi är nördiga här i skogen och gissar att det är ärftligt.
Är staket tillräckligt? Någon som vet "regler" kring vad som anses barnsäkert? Tankar, tips o idéer?
Damm på tomten - läskigt eller fascinerande?
Damm på tomten - läskigt eller fascinerande?
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM 
Damm är skitkul och spännande!
Vi har en damm på tomten, som jag tyvärr tänker torrlägga för det tar alldeles för lång tid att pyssla med den.
I våran damm följer vi grodans utvecklingsstadium hela våren och sommaren!
I botten fiskar vi ibland upp trollsländelarver och kollar deras utveckling.
Vi har en återkommande salamander. Massa roliga insekter, i och på vattnet.
Det som är positivt överaskande är att grodorna äter upp alla mygglarver. Jag trodde först vi skulle få problem med myggor...
Men fåglarna smaskar i sin tur i sig grodäggen....
Fåglarna och rådjuren och säkert alla skogens andra skygga djur kommer och dricker i våran damm.
Vårt barn och andra barn har haft jättemycket glädje av dammen.
Vi har inget stängsel, men jag vet att man måste.....
Det är också en av anledningarna som vi torrlägger, för att inte grannarnas barn skall drutta i eller så...
Vi har ett stenparti runt dammen så det är inte bara att slå upp ett staket lite lätt...
Guben har lovat i tre år att stängsla in, men då inget hänt och jag själv är tafatt så har jag punkterat
duken....så det rinner nu sakta men säkert undan...
Ni verkar ha en stoor damm, den skulle jag absolut stängsla in och fixa brygga till. (Ja ngn annan skulle få göra jobbet då)
Låter ju hur coolt som helst!
Ja små kärr i skogen var ju bland det bästa man visste när man var liten.
Istället för staket så kan man ju lägga över sådana här armeringsrör? Kanske inte så snyggt, men några cm under ytan?
Men när jag blir pensionär så skall jag anlägga damm igen och sitta där med mina barnbarn och inspektera allt spännande!!
8)
Vi har en damm på tomten, som jag tyvärr tänker torrlägga för det tar alldeles för lång tid att pyssla med den.
I våran damm följer vi grodans utvecklingsstadium hela våren och sommaren!
I botten fiskar vi ibland upp trollsländelarver och kollar deras utveckling.
Vi har en återkommande salamander. Massa roliga insekter, i och på vattnet.
Det som är positivt överaskande är att grodorna äter upp alla mygglarver. Jag trodde först vi skulle få problem med myggor...
Men fåglarna smaskar i sin tur i sig grodäggen....
Fåglarna och rådjuren och säkert alla skogens andra skygga djur kommer och dricker i våran damm.
Vårt barn och andra barn har haft jättemycket glädje av dammen.
Vi har inget stängsel, men jag vet att man måste.....
Det är också en av anledningarna som vi torrlägger, för att inte grannarnas barn skall drutta i eller så...
Vi har ett stenparti runt dammen så det är inte bara att slå upp ett staket lite lätt...
Ni verkar ha en stoor damm, den skulle jag absolut stängsla in och fixa brygga till. (Ja ngn annan skulle få göra jobbet då)
Låter ju hur coolt som helst!
Ja små kärr i skogen var ju bland det bästa man visste när man var liten.
Istället för staket så kan man ju lägga över sådana här armeringsrör? Kanske inte så snyggt, men några cm under ytan?
Men när jag blir pensionär så skall jag anlägga damm igen och sitta där med mina barnbarn och inspektera allt spännande!!
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013