Nu ska vi sova!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mammatill2
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 13:14
Ort: Göteborg

Nu ska vi sova!

Inlägg av Mammatill2 »

Hej alla!

Nu har vi bestämt oss, nu tar vi klivet in en annan värld, en värld där förhoppningsvis sömnen med stort S finns!

Jag är en mamma, som så många andra, som har ett barn som inte sover gott på nätterna. Det har han nästan aldrig gjort men mina förhoppningar om att han kommer att göra det inom en snar framtid är stor!

Vi har haft en tuff resa när det gäller barn och sömn, vi är luttrade efter två otröstliga kolikbarn och därtill sömnlösa nätter. Vi har nästan tappat hoppet om god sömn och föräldraskapet är stundtals en ren besvikelse. Men jag är så innerligt trött på att känna så!!! Jag vill kunna njuta av mina prinsar, vara en glad mamma och känna mig nöjd med livet - inte vara en sur, trött och stundtals ledsen mamma.

Förra veckan var jag iväg med Leo (snart 9 månder) för att prata med en läkare om hans sömn. Han testades för komjölksallergi som spädbarn, vilket det visade sig att han hade och vi ville främst utesluta så att inga andra födoämnesallergier låg bakom hans nattstök. Som tur var visade pricktesten inte några nya allergier! Som tips till att få Leo att sova fick jag 5-minuters metoden :o Jag gick alltså hem i tron om att det enda sätt att få min son att sova var att låta honom skrika i sin säng. Både jag och min man kände instinktivt att detta var fel, men vi började fundera på om det kanske var det rätta sättet ändå? Läkaren hade ju trots allt rekommenderat detta.... Men, då såg jag av en ren händelse ett inslag med Anna W och en Lars (?) på Tv4 och jag tyckte det lät som vettiga tankar från Annas sida. Jag surfade direkt in här och fastnade genast för det som jag läste! Beställde snabbt Sova hela natten boken och nu sitter jag här med den i min hand. Jag har bara läst de 4 första sidorna och jag har redan gråtit en skvätt av lycka och av lättnad. Det här känns så RÄTT och jag känner min oerhört motiverad att lära Leo vad en god natts sömn kan innebära!

Jag ska nu ta och plöja genom denna bok, lägga upp ett schema (eller snarare förbättra det han redan har) och besämma en tid då det är dags att bryta denna negativa sömnspiral! Jag hoppas på lite hjälp och stöd här i forumet så jag kommer att återkomma när jag är mer påläst :D

Glada hälsningar från Anna
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Leo 090726 (38+0) Kur påbörjad 16/4-2010
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Inlägg av Nimrah »

Jag blir så lycklig av att du hittat hit på det sätt du gjorde! Det kommer att gå jättebra! Lycka till med läsningen och välkommen.

/Nimrah :)
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Fanny83
Inlägg: 299
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 22:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Fanny83 »

Välkommen och grattis! :D :D
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Välkommen! :D Här finns allt stöd du kan önska och massor av människor med erfarenhet av både tiden innan och efter kuren. :heart: Sömnen med stort S väntar runt hörnet. :sleep:

Kram Jannika
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Vill också säga hej. Hej hej! Roligt att en till stiger in i värmen! :P /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Mammatill2
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Mammatill2 »

Tack för varmt välkomnande :heart: Känner mig så glad över ha hittat hit :D
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Leo 090726 (38+0) Kur påbörjad 16/4-2010
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Varmt välkommen till Forumet :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Nu ska vi sova!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och innerligt TACK för dina varma ord :heart:
Mammatill2 skrev:Jag vill kunna njuta av mina prinsar, vara en glad mamma och känna mig nöjd med livet - inte vara en sur, trött och stundtals ledsen mamma.
Precis så :wink: :lol: Små barn ska njutas O:) :heart: O:) och njuta själva :heart: O:) :heart:
Mammatill2 skrev:Jag ska nu ta och --- bestämma en tid då det är dags att bryta denna negativa sömnspiral! Jag hoppas på lite hjälp och stöd här i forumet så jag kommer att återkomma när jag är mer påläst :D
Du ser - hjälpande händer famnar dig redan :thumbsup:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mammatill2
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Mammatill2 »

Så, nu börjar jag komma en bit på vägen. Sitter här och finurlar på ett schema för Leo och även om han redan har ett som vi följt rätt så länge blir det här mer "seriöst". Det är inte helt lätt att få schemat att fungera med vardagens alla bestyr :? Vår äldre son Max gå på dagis tre dagar i veckan 9-14 och Leos schema måste anpassas delvis efter det. Så det jag har kommit fram till nu är följande:

Natt: 19.30-06.30 (11h)
Äta: 06.30 välling
Äta: 07.30 mellis, tex frukt & macka
Sova: 8.00-8.45 (45 min)
Äta: 11.00 lunch
Sova: 12-13.30 (1,5h)
Äta: 14.30 gröt
Sova: 16-16.45 (45 min)
Äta: 18.00 middag
Bad, skoj, nattslurk: 18.30-19.30
Sova natt: 19.30

Total sömn blir alltså 14h, Leo blir 9 månader den 26/4, är det lagom med sömn?

När han blir äldre tänkte jag justera så att man fasar bort eftermiddagssömnen och lägger honom för natten kl 19 istället.

Sen har jag en annan fråga också och det gäller sovplatsen för Leo. Han har en spjälsäng som han bara sovit några få gånger i (sover med pappa just nu i vår säng). Tanken är att Leo ska sova i sitt eget rum. Men under själva kuren och uppföljningsveckan, kan vi ha spjälsängen i vårt rum då (utan att vi sover där inne) och sen flytta den till Leos rum? Anledningen är den att Leo skriker väldigt högt och gällt och hans rum ligger precis bredvid storebrors rum. Jag är rädd att Max kommer att vakna av Leos skrik, kanske inte på kvällen, men vid "vargtimmarna". Max vaknar numera lätt vid den tiden och det vill jag helst undvika. Tänker att det kanske blir mycket skrik/frågor från Leo i vargtimmen den första tiden...

Jag känner mig verkligen peppad nu när jag läst boken (snart är hela färdigläst) men samtidigt nervös :? över hur det kommer att gå. Jag är 100% övertygad om att det kommer att bli bättre och jag vill verkligen genomföra detta med säkerhet och lugn! Vi har bestämt att börja kuren på fredag (16/4) och jag kommer att ta de första nätterna och pappan hjälper till på dagarna. Jag försöker se det som att jag ska "jobba" på fredag natt och förbereder mig på ytterst lite sömn och en mycket frågvis liten herre :lol:
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Leo 090726 (38+0) Kur påbörjad 16/4-2010
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej :D ! Kul att det närmar sig, bra att ni är så väl förberedda! Schemat ser toppen ut tycker jag, har också en andra frukost någon timme efter välling men Anna skriver ju egentligen fyra mål + nattslurk. Men som sagt, för vissa funkar det ändå.

Kan ni skärma av i ert rum? Det måste verkligen vara mörkt så ni inte ser varann, kan ni kanske sova utanför rummet under kuren? Tror det är risk att ni stör varann, men om ni kan skärma av borde det funka. Vissa har en skena i taket med märkläggningstyg eller så, låt fantasin flöda :D .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mammatill2
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Mammatill2 »

Idag har vi startat kuren! Första nattningen är avklarad och den gick mycket snabbare än jag hade förberett mig på. Vi har länge haft ett schema för Leo där vi hållt tider för mat och sömn så han är ju till viss del redan invand vid ett mönster. Vi har nattat honom 19.30 i flera månader nu så han vet att det är sovdags då. I kväll var det bara ett annorlunda ställe att sova på - dvs hans egen spjälsäng i ett rum för sig själv! Så här blev nattningen:

19.15 får välling i soffan av pappa därefter bus & skratt i mammas & pappas säng med hela familjen (även med storebror Max). Pussa godnatt till pappa & Max. Släcker lampan och introducerar ramsan x4. Leo skrattar när jag säger den :lol:
19.30 placeras i sängen, läggs tillrätta på mage och jag börjar buffa
19.32 Leo tystnar och blir sömntung (redan?), jag går ut och ramsar x4. Leo svarar med argt skrik!
19.34 Ramsa x4 utanför dörren, Leo lugnar sig lite
19.36 skriker upp sig rejält, jag går in & buffar, får hålla på ca 4 minuter för han blir riktigt arg/ledsen. När han tystnar och blir tung i kroppen går jag ut & ramsar x4. Leo svarar med skrik men jag avvaktar och han tystnar
19.41 bekräftelse x4 då Leo är tyst, han börjar dock att skrika. Jag går in och buffar snabbt, går ut och ramsar x4. Leo är mycket arg!
19.49 lägger till rätta, buffar snabbt, ramsa x4 och direkt bekräftelse x4 eftersom Leo tystnar.
19.50 Tyst, han verkar ha somnat!?!
19.54 Skrik! Lägger till rätta, buffar snabbt (ca 30 sek), ramsa x4 och direkt bekräftelse x4 eftersom han tystnar. Han har somnat :heart: :shock:

20.11 Det är fortfarande tyst inne hos Leo. Jag vill gå in och titta på honom, men låter bli 8) JAg känner mig glad och stärkt i mitt självförtroende och känner mig mycket stolt över min son :heart: Jag undrar när han ska vakna nästa gång :wink: Ser fram emot denna natt och är nyfiken på hur den kommer att gå. Nu vet jag att jag vi kan klara detta!!!
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Leo 090726 (38+0) Kur påbörjad 16/4-2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup: Man får smyga in och titta till. 8)
Mammatill2
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Mammatill2 »

Nu är första hela dygnet avklarat och det har gått bra. Nattningen idag tog allt som allt 10 minuter och jag var bara inne i hans rum vid själva nattningen & beskedet. Därefter ramsade jag en omgång x6 och sen bekräftelse x4 när han tystnade någon minut senare. Smidigare sätt att natta på har jag aldrig varit med om :D

Jag har dock en fråga angående dagsömnen som jag inte direkt kunnat finna något svar på. Leo har alltid sovit ute i sin vagn på dagen och vi har då vagnat/promenerat honom till sömns. Han har oftast sovit bra då. Nu när vi nattat honom i vagnen har det ju blivit en hel del protester eftersom han naturligtvis vill ha sitt gamla vanliga vaggande. Men vi har snabbt vagnat honom för att trösta, sen sagt ramsa och gått en bit ifrån och ingripit bara när det behövts. Det känns som om ramsan tar sämre i vagnen, men det är ju säkert på grund av att han är arg för att vi inte gör som "vanligt". Nu till min fråga: på förmiddagsluren (mellan 8-8.45) tog det ca 15 minuter att få honom att somna och sen vaknade han 8.45, dvs precis efter 30 minuter. Vi misstänkte att han skulle vakna efter 30 minuter eftersom det är han gamla rutin. Vi hade en plan färdig att sätta in marginalkvarten och låta honom sova till kl 9.00 = 45 min totalt. Men det gick inte alls att få honom att somna om och i de 15 minuterna skrek han mycket argt/ledset omvartannat. Skulle jag plockat upp honom när han vaknade efter 30 minuter eftersom det stämde med den tiden vi tänkt att han skulle vakna från början, dvs 8.45? Hoppas ni förstår vad jag menar :wink:

//Anna
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Leo 090726 (38+0) Kur påbörjad 16/4-2010
Mammatill2
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av Mammatill2 »

Tillägger att han sover på rygg i vagnen (han är en stor kille på 11kg som inte får plats på mage i vagnen), vi skärmar av med en filt och han står lugnt intill en husvägg på vår altan.
Mina älskade små:
Max 070716 (35+6)
Leo 090726 (38+0) Kur påbörjad 16/4-2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Mammatill2 skrev:Smidigare sätt att natta på har jag aldrig varit med om :D
:D Underbart :wink: :lol: Så ska det vara =D>
Mammatill2 skrev:Nu när vi nattat honom i vagnen har det ju blivit en hel del protester eftersom han naturligtvis vill ha sitt gamla vanliga vaggande. Men vi har snabbt vagnat honom för att trösta, sen sagt ramsa och gått en bit ifrån och ingripit bara när det behövts.
Mycket vackert skött \:D/ Klart han har sina gamla vanor, men de går snabbt förbi när ni "lär om" honom. De flesta människor ligger trots allt still när de sover och befinner sig inte i en gungande säng eller blir föremål för thailändsk massage, sovandes :roll:
Mammatill2 skrev:Men det gick inte alls att få honom att somna om och i de 15 minuterna skrek han mycket argt/ledset omvartannat. Skulle jag plockat upp honom när han vaknade efter 30 minuter eftersom det stämde med den tiden vi tänkt att han skulle vakna från början, dvs 8.45?
Ledsna skrik vill vi inte ha. Svära får man göra och arg får man vara, men man får INTE vara ledsen och känna sig olycklig och eländig :!: Stirra dig inte blind på klockan utan ge honom, i mesta möjliga mån, förutsättningarna för att sova så länge som det var tänkt - gör han inte det så kan du gott bjuda på att det bara blir 30 min i stället för de tänkta 45. Principen är visserligen att han ska ha antingen 20 min eller 45 (naturliga s k sömnrytmspass) men det finns faktiskt små älsklingar som kör med 30 min respektive en timme - de där små undantagen, du vet, som bekräftar regeln :wink:

:arrow: Det viktiga är att du inte RÄDDAR honom, dvs tar upp honom när han skriker (vare sig det är argt eller ledset). Dylika räddningar bekräftar bara det han absolut INTE ska få för sig, nämligen att sängen / vagnen är en farlig plats som kryllar av vargar. Och det är den ju inte :!: Så det vore rena lögnen att förmedla / bekräfta det. Så vagna rejält - ramsa rejält - LUGNA rejält (tänk för allt i världen inte trösta; ingen behöver tröst för ett liv som är gott) och ta sedan upp honom, med kärleksfullt glatt klang och jubel, när han är lugn, glad och / eller åtminstone tyst :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:

PS 11 kg är väl ingen vikt för en yngling?! Magläget är sömnbefrämjande, ryggläget sömnförsvårande. Även om du tycker han ligger trångt på mage i vagnen är det värt ett försök. Annars finns gammaldags rymliga vagnar att köpa på Blocket för en billig penning. Ett ituklippt svart lakan är en välsignelse - man lägger det över suffletten och hela vägen ner; luft kommer in men inget ljus.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"