Bitande 1-åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Helene

Bitande 1-åring

Inlägg av Helene »

Min lille son visar tendenser till att bli en "gnappsmurf". Han har två små gaddar i nederkäken som används allt flitigare...
Ännu är det inget stort problem men jag vill "mota olle i grind" sas.

Jag sticker in fingret i munnen på honom så att han släpper och gör inte så stor affär av det hela.
Då han ammas och gnager så gör jag likadant, tar loss med fingret, säger "bits inte" och så får han inte dia mer. Först småler han lite men tjuter när han inte får dia. Inte så mycket men lite missnöjt.

Jag har inte skrattat då han bitits, så att han tror att det är kul eller liknande, men heller inte sagt till "på skarpen". Det tror jag att han är för liten för och jag gillar inte det sättet heller utan jag har låtsats som inget istället.

Nu vill jag ha tips om hur jag ska gå till väga med detta.

Sonen har inga syskon eller är i barnomsorg så han har inte lärt sig beteendet av någon annan.

Han gnager nästan dagligen på morötter.
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Asa

Inlägg av Asa »

Hej Helene,

jag fragade nästan samma sak som du för ett tag sedan. Jag fick en massa bra tips. :D Se under ämnet "Han bits".

Vad gäller amning kan jag bara säga att det du gör känns rimligt. Jag hade samma problem som du när jag ammade och sonen precis hade fatt tänder men det var övergaende. För mig hjälpte det att byta bröst om sonen bets, han bet inte i det andra efter uppmaning att man faktiskt ammar vid bröstet. Du kan ocksa ta bort honom fran bröstet, visa vad han far lov att bita i och fortsätta amma en liten stund senare när han bitit av sig.

Troligtvis haller din lille ängel pa att fa fler tänder. Bitringar är toppen, gärna lite svala sadana.

Lycka till!
Mamma till underbare Jacob, f?dd 23 mars 2004
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"